Najpopularniejsze formaty plików do druku

Najpopularniejsze formaty plików do druku

TIF, JPG, GIF, PNG czy PSD i inne. Każdy z tych formatów ma swoje charakterystyczne właściwości i przydaje się w zależności od ostatecznego celu, do którego będzie wykorzystany dany plik. Które rozszerzenie najlepiej sprawdza się przy profesjonalnych wydrukach?

TIF/TIFF (z ang. Tagged Image File Format) – format ten jest stosowany, jeśli przygotowujemy np. jakąś publikację i potrzebny jest profesjonalny skład i wydruku. Jego celem jest maksymalne wierne oddanie barw, przejść tonalnych itp. Zapisuje różne stopnie przezroczystości. Ze względu na bezstratną kompresję pliki TIFF posiadają duże rozmiary. Dodatkowo zapis jest uzupełniony o informacje ważne dla urządzeń drukujących (np. komentarze, kanały alfa, ścieżki).

JPG/JPEG (z ang. Joint Photographic Experts Group) – jest to najczęściej używany format zapisu bitowych plików graficznych. Swoją popularność zawdzięcza efektywnej kompresji, dzięki której otrzymujemy plik o dobrej jakości i o małym rozmiarze. Kiedy zapisujemy plik JPG, mamy możliwość wybrania ustawienia wartość kompresji, która optymalizuje jakość obrazu i rozmiar pliku. Stosowanie JPGu zaleca się jednak głównie do fotografii. Obraz inny niż zdjęcie straci na jakości, jeśli zawiera dużo drobnych szczegółów, ostrych krawędzi, wiele różnych odcieni tej samej barwy. Możliwe jest, że pojawią się deformacje pól monochromatycznych, zniekształcenie krawędzi. Kompresja takiego obrazu nie będzie też dużo lepsza od analogicznego zapisu w PNG. JPG nie obsługuje też animacji oraz przezroczystości.

GIF (z ang. Graphics Interchange Format) – pojawia się również bardzo często, natomiast stosujemy go zazwyczaj do zapisu grafiki. Od formatu JPG różni się tym, że obsługuje węższą paletę kolorystyczną, tj. 256 kolorów. JPG w swoim zakresie posiada 24-bitową paletę, czyli koduje 16,7 mln barw. Format GIF obsługuje funkcję przezroczystości.

PNG (z ang. Portable Network Graphics) – występuje jako PNG-8 i PNG-24. Jest to kolejny format do zapisu plików graficznych, ceniony szczególnie przez internautów. Ten pierwszy jest zbliżony do GIF. Nie obsługuje milionów kolorów, dlatego lepiej korzystać z niego przy zapisie obrazów, które operują prostą gamą kolorystyczną. Przezroczystość jest dwustopniowa. PNG-24, podobnie jak JPG, obsługuje miliony kolorów, a jeśli chodzi o przezroczystość to zapisuje ją w 256 odcieniach. Jego zaletą jest również, to, że można w nim otwierać i zapisywać wielokrotnie pliki bez straty jakości.
Należy też wspomnieć o formacie PSD, w którym zapisuje najpopularniejszy program do grafiki bitowej – Adobe Photoshop. Inne, z którymi można się spotkać, ale dużo rzadziej, to PSP (format programu Corel Paint Shop Pro) i XCF (np. Gimp).
Drukarnie często wymagają pliku zapisanego w PDF. Natomiast nie chodzi tutaj o PDFy, które są wygenerowane z programów biurowych pakietu MS Office. Taki PDF może być tylko wzorem dla dokumentu graficznego, który dopiero miałby powstać. Mamy na myśli tutaj PDF, który generują programy graficzne takie jak z pakietu Adobe czy Corel. Pliki po otwarciu muszą dobrze wyglądać po powiększeniu do rozmiaru rzeczywistego. Przy zapisywaniu pliku, trzeba pamiętać o zachowaniu wysokiej rozdzielczości, np. 300ppi oraz zachowaniu kolorystyki CMYK. Często można także przesłać do druku formaty spłaszczonych map bitowych (np. tiff) oraz otwarte pliki programu Corel (z tekstami koniecznie zamienionymi na krzywe), pliki .eps, oraz .psd (wszystkie warstwy powinny być spłaszczone).

Profesjonalne drukarnie internetowe, które oferują wydruki wysokiej jakości, chętnie doradzą przy realizacji nietypowych zamówień.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Optymalizacja on-site – najważniejsze elementy
Next Context Marketing – internauta w centrum uwagi

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Content sprzyjający SEO

Jakie treści publikować, aby pojawić się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy? To najbardziej nurtujące pytanie w SEO. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad w tym względzie. SEO

Reklama internetowa 0 Comments

Czym jest marketing internetowy?

Od dawna Internet to podstawowe źródło informacji dla wielu osób, okno na świat, pomoc w codziennym funkcjonowaniu (opłacanie rachunków, zakupy online) oraz ogromna oszczędność czasu i pieniędzy. Okazuje się, że

Trendy 0 Comments

Storytelling w reklamie

Opowiadanie historii to dzisiaj jedna z częściej stosowanych strategii w komunikacji reklamowej. Wynika to ze współczesnego podejścia do konsumpcji. Klienci chcą, poza oczywiście posiadaniem  materialnego wytworu – produktu, stać się

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź