Twitter – instrument szybkiego reagowania w komunikacji marketingowej

Twitter – instrument szybkiego reagowania w komunikacji marketingowej

Ten skromny pod względem estetyki i prosty w obsłudze serwis społecznościowy bardzo chętnie wykorzystywany jest w marketingu i PR. Wymaga wyczucia w działaniu, ale za to pozwala praktycznie na bieżąco komentować aktualne wydarzenia i informować klientów o sprawach związanych z firmą. W czym tkwi fenomen Twittera i jak go wykorzystać w komunikacji marketingowej – podpowiadamy w poniższym tekście.

140 znaków

Serwis, którego komunikaty ograniczają się do 140 znaków (obecnie także zdjęcia i filmy) musiał powstać. W najlepszy sposób oddaje ducha naszych czasów, świata w którym minuty, a nawet sekundy nabrały ceny. Twitter z racji swej funkcjonalności jest ulubieńcem mobilnych internautów, świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu właśnie na smartfonie. To pewnego rodzaju mikroblog lub dziennik internetowy. Choć w wirtualnej sieci pojawił się już w 2006 roku, to jego droga do prawdziwej „kariery” rozpoczęła się dopiero w 2012. Na świecie jest ponad 500 milionów zarejestrowanych użytkowników, choć stale aktywnych tylko ok. 300 mln. Przeciętnie każdy z członków tej społeczności ma 27 obserwujących. Co sekundę pojawia się ok. 750 tweetów.

Obecnie liczba jego użytkowników w Polsce kształtuje się na poziomie ok. 3 milionów (1,65 mężczyzn i 1,35 kobiet – co ciekawe najwięcej miłośników należy do grupy wiekowej 25-34 lat, czyli ludzi aktywnych zawodowo i społecznie). Przy pomocy jednego ćwierknięcia można szybko przekazać wiadomość dużej liczbie osób (informacja w momencie publikacji jest wyświetlana na kaontach użytkowników, którzy śledzą profil, na którym się pojawiła).

Obecnie „ćwierkaniu” oddają się prawie wszystkie grupy społeczne. Konta gwiazd, dziennikarzy, artystów i polityków są śledzone prze duże rzesze zwolenników. Swoją obecnością portal zaszczycił także Papież Benedykt XVI.

Na stałe w serwisie zadomowiły się globalne marki. Według badań, ponad połowa firm korzystających z mediów społecznościowych w komunikacji marketingowej korzysta aktywnie z Twittera. Dla większości koncernów jest on uzupełnieniem aktywności w sieci, komplementarnym narzędziem wobec wszystkich innych. Pozwala na bardzo specyficzny charakter działań marketingowych. To narzędzie przy pomocy, którego możemy przekazać krótką informację dużej grupie osób niezależnie od ich aktualnego miejsca pobytu. Idealnie sprawdza się w prowadzeniu dialogu i nawiązywaniu długotrwałych relacji z klientami.

W Polsce Twitter bardziej jest popularny wśród polityków i publicystów niż marek. Choć użytkownicy mediów społecznościowych oswoili się nieco z komunikatami reklamowymi, to wciąż krajowe firmy poszukują pomysłu na zaistnienie wśród tej społeczności.

Twitter w praktyce

Obecnie to narzędzie marketingowe jak każde inne, element obowiązkowy w każdej kampanii reklamowej. W praktyce należy pamiętać o kilku rzeczach:

  • Optymalizacja konta
      . Poprawnie oznaczone „Bio” to gwarancja, że klienci będą pewni, że mają do czynienia z oficjalnym profilem marki (szczególnie istotne to jest dla podmiotów, które zaczynają swoją przygodę w sieci i jeszcze nie mają swojej strony – np. startupy). Warto w kilku zdaniach opisać profil swojej działalności oraz zaprezentować link do strony www.
  • Znaleźć osoby wpływowe
      (eksperci, blogerzy, komentatorzy i publicyści) w branży, w której działa firma. Można w tym celu wykorzystać wyszukiwarkę lub takie narzędzia jak Topsy.com lub Followerwonk. Jeśli to możliwe należy nawiązać z nimi kontakt i starać się regularnie współpracować. Pozwoli to nam zaistnieć w szerszym gronie ludzi podobnie myślących, przez których do naszej marki mogą trafić klienci.
  • W początkowej fazie warto
      także wykorzystać współpracowników w budowaniu prestiżu i siły marki na Twitterze. Powinni oni retwitować firmowe komunikaty i starać się zainteresować nimi innych.
  • Regularność
      . To oznaka szacunku i wiarygodności. Klienci muszą odnieść wrażenie, że marka nie pojawiła się w serwisie na fali mody i po kilku wiadomościach konto jest głuche. Każda firma powinna na bazie własnych doświadczeń wyznaczyć interwały pomiędzy kolejnymi wiadomości. Oczywiście w sytuacjach szczególnych, komunikat powinien pojawić się natychmiast. Wiadomości o charakterze promocyjnym należy przeplatać komentarzami o otaczającej nas rzeczywistości. Te można zamieszczać praktycznie codzienne, tak aby na stale zagościć w umysłach naszych zwolenników.
  • Czasem można wykorzystać naszych zwolenników
      do rozpropagowania jakiejś informacji. Nie można bać się prosić innych w tym celu, o ile nie będzie to za częste. Szczególnie, jeśli możemy pochwalić się ciekawymi treściami dostępnymi na stronie www.
  • Aktywna obecność w serwisie zobowiązuje
      . Marki powinny zachować wszystkie zasady kultury osobistej, w miarę możliwości należy szybko odpowiadać na zapytania (także skargi), odnosić się do wiadomości, w których mowa jest o marce. Tego rodzaju „ćwierknięcia” można łatwo odnaleźć przy pomocy dostępnych w serwisie narzędzi (najlepiej ustawić wszystkie słowa związane z firmą, jej produktami i całą branżą). Generalna zasada monitorowania tego „co on nas piszą inni”, także obowiązuje na Twitterze.
  • Warto także retwitować ważne wiadomości
      , istotne z naszego punktu widzeniami, np. opinie i komentarze ludzi cenionych w branży, gwiazdy sportu lub muzyki, które wypowiadają się o naszej marce lub po prostu wypowiedzi intelektualistów, o ile bliskie są naszej filozofii działania (np. jeśli budujemy wizerunek firmy ekologicznej, to warto czasem retwitować informacje związane z nowymi technologiami w tym zakresie lub innowacjami).
  • Każda wiadomość powinna zostać zgodnie z obowiązującymi zasadami otagowana (symbol #)
      . To znacznie ułatwia odnalezienie naszego komunikatu innym. Z hashtagami jednak nie należy przesadzać, eksperci wskazują, że 3 to maksymalna ilość. Warto kierować się pewnymi trendami, aby być stale widocznym i zyskiwać nowych followersów. Mogą to być także ważne wydarzenia i imprezy, przy okazji których można zwrócić na siebie uwagę (po prostu można się pod te trendy „podwiesić”).
  • Zaoferuj swoim zwolennikom jakiś bonus
      . Twitter doskonale sprawdza się w prowadzeniu akcji promocyjnych i konkursów. Od tych najprostszych, których otrzymanie kuponu rabatowego zależy od szybkiego retwitowania pewnej wiadomości, do tych bardziej złożonych – polegających na przykłada na przesłaniu zdjęcia przedstawiającego produkt w ciekawym miejscu.
  • Do wiadomości warto dodawać zdjęcia i filmy
      . Tego rodzaju komunikaty mogą liczyć na większy oddźwięk, niż zwykłe notki tekstowe.
  • Warto wykorzystać instytucję promowanych Tweetów
      . Jednak trzeba pamiętać, ze najlepsze efekty ten instrument przynosi, kiedy skierowane są one bezpośrednio do precyzyjnie wyznaczonej grupy docelowej.
  • Działania na Twitterze powinny być zintegrowane
      z harmonogramem całej kampanii reklamowej, wtedy osiągniemy większy efekt.
  • Obowiązkowym elementem jest stały monitoring
      naszego konta przy pomocy Twitter Analytics. Przy pomocy tego narzędzia można się dowiedzieć, które wiadomości odbiły się szerokim echem w społeczności użytkowników, a które przeszły niezauważona.

Podsumowanie

Twitter to serwis, który ma ogromny potencjał w komunikacji międzyludzkiej, także w zakresie marketingu i PR. Pozwala komentować na bieżąco rzeczywistość i rozwiązywać sytuacje kryzysowe. Jednak, aby go w pełni wykorzystać, trzeba nauczyć się tworzyć absorbujące wiadomości mieszczące się w wyznaczonym przez założycieli limicie. Wymaga dyscypliny językowej oraz znajomości zasad gramatyki. Należy także wykazać się dużą dozą intuicji społecznej, aby za każdym razem pomyślnie „wstrzelić” się w nastroje swoich zwolenników. A tego na razie nie wszyscy potrafią.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous 5 najważniejszych elementów w optymalizacji mobilnej strony internetowej
Next Big Data w mobilnym marketingu

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Negocjacyjna bitwa o domeny

Polska platforma kupuje rozszerzenie .com za 50 tysięcy euro. Eksperci z branży często nazywają domeny wirtualnymi nieruchomościami i trzeba przyznać, że nie raz sprawdziły się jako dobra inwestycja[1]. Rekordowe transakcje

Trendy 0 Comments

Polskie firmy coraz chętniej migrują do chmury

Przyspieszona cyfryzacja w okresie pandemii COVID-19 przełożyła się na zwiększone zainteresowanie chmurą wśród polskich firm. Względem europejskiego rynku wciąż jest jednak wiele do nadgonienia, a część rodzimych przedsiębiorstw nadal wstrzymuje się z migracją

Trendy 0 Comments

Wirtualna centrala a personalizacja obsługi klienta

Zbieranie danych na temat klientów jest powszechną praktyką  w call center. Firmy przetwarzają i przechowują informacje, które pomagają lepiej dostosować sposób obsługi i zwiększyć zadowolenie konsumentów. Wirtualna centrala telefoniczna pozwala

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź