Snapchat – komunikacja marketingowa z młodzieżą

Snapchat – komunikacja marketingowa z młodzieżą

W przeciwieństwie do innych obszarów życia społecznego, w Internecie młodzi użytkownicy nie przejmują wzorców od rodziców czy osób starszych. Nawet na nich nie spoglądają, kroczą własną drogą. Każde pokolenie ma swoje ulubione portale. Według młodzieży, Facebook to rozrywka już dla seniorów. Ich wyobraźnię obecnie rozpala Snapchat. Jak działa i jak prowadzić z jego pomocą komunikację marketingową – podpowiadamy w tekście.

Snapchat – nowy serwis internetowej młodzieży

To obecnie jeden z najbardziej popularnych serwisów wśród młodych internautów (w dużej mierze to gimnazjaliści i licealiści). Ma już ponad sto milionów użytkowników, którzy przesyłają między sobą 700 milionów zdjęć i filmów dziennie. Jego fenomen dostrzegł nawet twórca Facebook, który chciał go odkupić za 3 miliardy dolarów.

Jego istota działania jest bardzo prosta. To pewnego rodzaju komunikator internetowy, którego kluczową cechą jest kasowanie przesłanych zdjęć natychmiast po ich wyświetlaniu. Pozwala wymieniać się plikami multimedialnymi. Ostatnio została dodana także możliwość przesyłania komunikatów tekstowych oraz pieniędzy (Snapcash). W serwisie tym, najczęściej młodzi użytkownicy, publikują swoje Stories (krótkie filmy lub serie zdjęć). Mogą je udostępnić zarówno szerokiej publiczności, jak i wybranej grupie znajomych. Jedynym minusem (choć trudno to tak określić, skoro większość młodego pokolenia uznaje tylko dwa systemy w smartfonach Android i iOS) jest niedostępność aplikacji na telefony z Windows Phone. Nic jednak nie wskazuje, aby to się miało w najbliższym czasie zmienić. Aby zacząć korzystać z serwisu Snapchat, należy pobrać aplikację i założyć konto. Wymagane dane ograniczono do minimum, wystarczy podać e-mail, datę urodzenia (warunkiem jest ukończenie 13 roku życia) oraz numeru telefonu w celu weryfikacji. Naturalnie należy wybrać sobie nick oraz hasło, którego potem nie można zmienić. Przy pierwszym uruchomieniu możemy automatycznie dodać nasze kontakty z telefonu do listy naszych najmowych w serwisie. Można to także zrobić potem ręcznie. W komunikatorze szukamy znajomych tylko na podstawie ich nazw, nie zaś na podstawie adresów poczty elektronicznej.

Twórcy Snapchata uprościli jego obsługę do minimum, jest całkowicie intuicyjna. Widoczny i duży spust migawki umożliwia robienie zdjęć, lub przy dłuższym przytrzymaniu nagrywanie filmów. Istnieje także możliwość prostego retuszowania zdjęć i filmów, dodawanie ręcznie narysowanych znaków i symboli oraz słów. Przed opublikowaniem materiału, należy wybrać czas, przez jaki będzie on dostępny dla odbiorcy (1-10 sekund, domyślnie wynosi on 3 sekundy). Po przesłaniu filmu do odbiorcy będzie on mógł go obejrzeć, jednak po czasie określonym przez autora, ulegnie on likwidacji. Podobnie sprawa wygląda z wiadomościami tekstowymi, po określonym czasie nie znajdziemy już żadnego po niej śladu. Wiadomości zarówno tekstowe, jak i filmy i zdjęcia, udostępnione szerokiej publiczności są kasowane po 24 godzinach.

Fenomen popularności

Młode pokolenie od dawien dawna ma swoje tajemnice, które skutecznie chroni przed nauczycielami czy rodzicami. Snapchat to aplikacja, która zapewnia jej użytkownikom maksymalny poziom prywatności. Mogą oni łatwo kontrolować, co i komu chcą udostępnić. Na dodatek mają pewność, że po obejrzeniu film, nie wpadnie on w niepowołane ręce, po prostu ulegnie skasowaniu. To sprawia, że wiele filmów, mówiąc delikatnie, narusza powszechnie obowiązujące normy współżycia społecznego. Z drugiej strony pozwala wykazać się kreatywnością i odwagą – wiadomości nie można jednak komentować. W ten sposób młode pokolenie dostało narzędzie, które pozwala im mieć swoje sekrety, którymi nie muszą się dzielić z innymi. To idealna aplikacja dla ludzi, którzy nie znają świata poza Internetem. Dla nich komunikacja międzyludzka immanentnie związana jest z wirtualną siecią. Taka forma komunikacji ma także niezaprzeczalny atut techniczny, przesyłane materiały nie zajmują miejsca w pamięci telefonu. Pozwala zachować pewien porządek umysłowy, to co mało ważne i już obejrzeliśmy, nie będzie nam zaśmiecało głowy (i telefonu) w przyszłości.

Snapchat – strzał w dziesiątkę

Wydaje się, że przed aplikacją rysuje się świetlana przyszłość. W niedalekiej przyszłości zapewne zdominuje ona pewnie rynek, przynajmniej wśród najmłodszej grupy użytkowników. Obecnie ok. 50 procent użytkowników to osoby w wieku 18-24 lata. Można także oczekiwać, że z biegiem czasu, ze względu na swoje oryginalne właściwości, zainteresują się nią inne grupy wiekowe. Choć starsze pokolenie ma o wiele mniejszą potrzebą obnażania się w sieci, raczej starają się nie obarczać swoimi problemami innych, także szczęściem cieszą się w najbliższym gronie. Snapchat to pewnego rodzaju nowoczesna platforma do prowadzenia pamiętnika, którego możemy być pewni, że nie przeczytają rodzice. Pozwala dokumentować życie sekunda po sekundzie, nawet w najbardziej absurdalnych sytuacjach. Na dodatek nie potrzeba żadnych specjalnych umiejętności.

Blogerzy w awangardzie

Snapchat coraz częściej wykorzystywany jest w komunikacji marketingowej. To idealne narzędzie, jeśli chcemy trafić do młodego pokolenia. Jedną z pierwszych znanych osób, która Snapchata wpisała do swojego arsenału internetowej perswazji, jest znana blogerka modowa Jessika Mercedes. Na razie to głównie krótkie filmy z jej życia, choć w jej przypadku każdy film jest promocją czegoś, czy to sukienki czy nowej formy spędzania wolnego czasu. Uroku dodaje fakt, że każdy film ma swój charakter, jest mało ostry, a jakością „dorównuje” produkcjom na kasetach VHS. Zdjęcia nie są przeestetyzowane, jak ma to miejsce na innych tego rodzaju portalach. Snapchat to raj dla naturszczyków.

Ten rodzaj komunikacji wykorzystują już także ludzie znani, artyści i politycy. Na kanale prezydenta USA można obejrzeć relację ze świątecznego jajeczka oraz zabawy dzieci w ogrodzie.

Snapchat to kolejny krok na drodze odkrywania i pokazywania prywatnych spraw z życia w Internecie. Wszyscy lubimy podglądać, dlatego serwis trafił na podatny grunt, rozkopany już przez takie serwisy jak Pudelek. Teraz, gdy będziemy mieli pewność, że film zostanie za chwilę skasowany, gwiazdy mogą pokazać nieco więcej. I na to więcej liczą użytkownicy serwisu.

Serwis zauważyły już także międzynarodowe koncerny (najszybciej jak zwykle branża spożywcza i telekomunikacyjna). W początkowej fazie działania, komunikaty marketingowe wydają się bardziej wiarygodne ( na razie w całej puli stanowią tylko mały procent). Ten moment starają się właśnie wykorzystać najwięksi. Eksperci wskazują, żeby nie zniechęcić młodzieży, należy komunikację z pomocą Snapchata traktować jako dialog z klientami, uwodzić konsumenta, pokazać mu świat związany z marką. Swoje kampanie prowadziły tutaj już takie firmy jak H&M czy McDonald’s. Poważnie zainteresowany jest aplikacją serwis Alibaba, który dostrzega nowe możliwości w zakresie promocji, na przykład możliwość generowania jednorazowych, ograniczonych czasem bonów rabatowych.

Snapchat to także doskonała płaszczyzna do prowadzenia wszelkiego rodzaju konkursów i kampanii społecznych. Swoje kanały mają także media rozrywkowe i serwisy newsowe, na których publikują unikatowe treści. Z kolei córka Spielberga postanowiła nakręcić pierwszy serial na Snapchata.

Podsumowanie

Dzisiejszy twórca Snapchata jednak nie może spać spokojnie. To co jeszcze niedawno było modne, za chwilę odejdzie w zapomnienie. To może spotkać także tę aplikację. Młode pokolenie jest szczególnie podatne na zmiany, ich uwaga na „pstrym koniu jeździ”. W chwili obecnej to jeszcze komunikator, którego używają głównie osoby prywatne. Za chwilę stanie się tubą propagandową marek i utraci swą pierwotną świetność.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Kiedy czas pomyśleć o nowym designie strony www?
Next Landing Pages – jak zarzucić sieć na klientów

Może to Ci się spodoba

Social media 0 Comments

Jak zarządzać komunikacją w serwisach społecznościowych – 5 zasad głównych

Budowanie społeczności w Internecie to wyzwanie, z którym musi zmierzyć się każda firma. Jak to zrobić i jak komunikować się ze swoją grupą zwolenników w serwisach społecznościowych – podpowiadamy w

Social media 0 Comments

Własny indywidualny styl i właściwy ton wypowiedzi – to klucz do sukcesu w Social Media

Każdy kanał komunikacji marketingowej w Internecie, niezależnie czy jest to Twitter, Facebook, Instagram czy blok korporacyjny ma swój niepisany kodeks zachowań. Firmy jeśli chcą uzyskać akceptację danej społeczności i być

Social media 0 Comments

Prowadzenie fanpage to nie bajka!

Kiedyś działania na Facebooku przypominały charytatywną działalność, gdzie wszystko było za darmo. Popularność postów opierała się w głównej mierze na realnym zainteresowaniu – jednak, nie ukrywajmy, było ono napawdę niewielkie.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź