Real Time Marketing

Real Time Marketing

Komunikacja marketingowa w Internecie, jeśli chodzi o sposoby dialogu z klientami, praktycznie w niczym nie przypomina tej prowadzonej w świecie realnym. Nowoczesne technologie stwarzają ogromne możliwości, zarówno jeśli chodzi o personalizację komunikatów, jak i optymalny czas ich publikacji. Jednym z najgorętszych trendów w tym zakresie jest Real Time Marketing. Doskonale sprawdza się nie tylko w działaniach mających na celu wzmocnienie sprzedaży, ale także w procesie budowania siły marki i jej wizerunku.

Timing – klucz do sukcesu w marketingu online

Nie od dziś wiadomo, że maksymalną skuteczność w komunikacji marketingowej można osiągnąć, tylko wtedy, kiedy do potencjalnego klienta firma dotrze ze spersonalizowanym komunikatem w odpowiednim miejscu i czasie. Temu wyzwaniu chce sprostać właśnie Real Time Marketing. To rodzaj działań promocyjnych prowadzonych w czasie rzeczywistym. Wymaga nie tylko kompleksowej wiedzy o potrzebach i oczekiwaniach klientów, ale także ich emocjach. Komunikaty publikowane w tym systemie muszą współgrać z aktualnie panującą atmosferą, muszą wychodzić naprzeciw bieżącym zjawiskom popkulturowym i społecznym. Kluczowym elementem jest tutaj czas publikacji. Jak podkreślają eksperci, Real Time Marketing to „najwyższa szkoła jazdy”, wymaga nie tylko umiejętności, ale także rozpoznania ogólnie panujących nastrojów i trendów wśród grupy docelowej, tak aby móc je wykorzystać w praktyce. Niezbędna jest także dobra współpraca na linii klient – agencja. W przypadku tego rodzaju działań brakuje najczęściej czasu na długie ustalenia, trzeba działać natychmiast, dlatego zrozumienie potrzeb klienta jest tutaj decydujące. Zespół agencji musi nie tylko znać długofalowa strategię marketingową marki, ale także ogólne ramy estetyczne i kulturowe, w których powinien zmieścić się publikowany w czasie rzeczywistym komunikat.

Real Time marketing – wszystko jest zaplanowane

Wbrew pozorom, marketing w czasie rzeczywistym, to nie są działania prowadzone ad hoc. W przypadku najbardziej udanych akcji w tym zakresie, mamy do czynienia z operacją doskonale przygotowaną, której uwieńczeniem jest spektakularna akcja. Już sam dobór imprez podczas, których będą podjęte działania musi być wcześniej przemyślany. Muszą one być zgodne z filozofią marki.

Najczęściej przywoływany przykładem w tym zakresie jest strategia marki Oreo, znana pod kryptonimem „Daily Twist”. Tylko w ciągu 100 dni akcje prowadzone w jej ramach przyniosły marce ogromne zainteresowanie w serwisach społecznościowych. Efektem działań producenta słodyczy z zakresu marketingu w czasie rzeczywistym było kilkanaście komunikatów, w tym kilka, które stały się pewnymi wzorcami. Obecnie prezentowane są młodym adeptom reklamy na różnego rodzaju szkoleniach czy warsztatach. Poza grafiką z ciasteczkiem Oreo wypełnionym tęczowym nadzieniem, warto przywołać komunikat opublikowany podczas finału Super Bowl 2013, kiedy to na kilka minut z powodu awarii zgasło światło i marka na Twitterze zamieściła poniższy wpis:

Komunikat okazał się ogromnym sukcesem, był retwitowany ponad 16 tys. razy, ponad 20 tys. ludzi w krótkim czasie polubiło firmę na Facebooku, profil firmy na Instagramie zdobył prawie 2 tys. nowych sympatyków. Tę popularność marka zawdzięcza doskonałemu uchwyceniu chwili i emocji panujących w tamtym czasie. Tekst nawiązywał nie tylko do wydarzenia, ale także do ogólnej atmosfery zabawy, jaka panuje podczas finału. Warto wspomnieć, że podczas transmisji tego wydarzenia sportowego w telewizji, emisja nawet bardzo krótkiego spotu reklamowego kosztuje krocie. Wiele firm stara się właśnie w tym czasie zaprezentować kibicom. Nie inaczej było także i wtedy, tylko gwiazdą tej imprezy od strony marketingowej stał się producent ciasteczek.

Przykładów wykorzystania działań w czasie rzeczywistym nie brak także w Polsce, choć są one nieco skromniejsze. Na wyróżnienie zasługuje kampania PZU „Mocnopomocni”, której głównym celem było odświeżenie wizerunku.

W chwili obecnej jeszcze niewiele marek decyduje się na działania tego typu. Nie wynika to jednak z braku skuteczności tego rodzaju przedsięwzięć, ale raczej ze strachu. Obawa przez rozminięciem się z bieżącymi oczekiwaniami klientów jest ogromna. Jednak koncerny, które zaryzykują i trafią w aktualne potrzeby konsumentów mogą liczyć na szeroki oddźwięk, nie tylko w mediach elektronicznych. Przy pomocy operacji w czasie rzeczywistym można pokazać nie tylko dystans do konkurencji, ale także ludzkie oblicze organizacji. Niezwykłym wyczuciem może poszczycić się producent telefonów LG, który podarował nowy aparat Emilce, która właśnie zgubiła swój własny. Według ekspertów, informacja o tym fakcie dotarła do prawie miliona obywateli. Wykorzystanie prostych emocji przyniosło marce sukces. I właśnie w tym tkwi siła Real Time Marketingu. Przy zaangażowaniu niewielkich środków, można osiągnąć spektakularny efekt. Nawet jeśli nie można go obiektywnie zmierzyć. Jednak pozytywna atmosfera, jaką uda nam się zbudować wokół marki, jest bezcenna i nie należy jej przeliczać na konkretne środki.

Sprzedaż i wizerunek

Real Time Marketing to strategia, która sprawdza się zarówno w kampaniach mających na celu wzmocnienie sprzedaży, jak i tych związanych z wykreowaniem pożądanego wizerunku marki. W tym pierwszym przypadku, często spotykamy akcje promocyjne wykorzystujące pewne wydarzenia społeczne lub sukcesy drużyny, której sponsorem jest firma. Zaś w obszarze budowania obrazu marki, dobrze zaplonowana kampania jest w stanie skutecznie odświeżyć wizerunek lub wykreować nowy. Każda marka chce się kojarzyć z dobrym nastrojem. Tym którym uda się uchwycić pewien dogodny moment, może oczekiwać pozytywnego oddźwięku, nie tylko w słupkach sprzedażowych, ale także w wymiarze stosunku do marki. Tak jak producentowi aut marki Nissan, który siedem minut po narodzeniu potomka rodziny królewskiej w Wielkiej Brytanii, opublikował w jednym z serwisów społecznościowych zdjęcie z wnętrza siedmiosobowego modelu X-trail z ułożonymi koronami na każdym siedzeniu ze znamiennym podpisem.

Jednak najsłynniejszą akcją w zakresie marketingu w czasie rzeczywistym było słynne na cały świat selfie wykonane na gali rozdania nagród akademii filmowej z Bradleyem Cooperem, który obejmował inne, nie mniej znane aktorki i aktorów (Jenifer Lawrance, Brad pitt, meryl Streep i Kevin Spacey). Ten tweet zdobył ponad 3,3 mln retwitów. Był wyświetlony w ciągu pierwszych 24 godzin ponad 32 mln razy. Zdjęcie zostało zrobione Samsungiem Galaxy 3 (widać to nawet na zdjęciu). I choć producent tego smartfona zaprzecza, jakoby to była zaplanowana akcja promocyjna, to trudno w to uwierzyć, szczególnie, że firma była głównym sponsorem Oscarów.

Podsumowanie

Real Time Marketing to strategia przyszłości. Dzięki nowoczesnym technologiom, coraz częściej będziemy mieli do czynienia z działaniami w tym zakresie. Trzeba jednak pamiętać, że nie mogą to być akcje jednorazowe. Klienci muszą poczuć, że marka jest na bieżąco z wszelkimi wydarzeniami (nie tylko kulturalnymi czy sportowymi) i reaguje na nie w sposób, który podoba się jej klientom.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous SEO Mobilne – struktura i design strony
Next Dlaczego powinieneś wiedzieć czym jest Autonomiczny CRM?

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Jak skutecznie komunikować się z klientami? Co lepsze, stary dobry e-mail czy może WhatsApp

Co wybrać, e-mail czy social media do komunikacji z klientami. A może jeszcze ostatnio bardzo popularny WhatsApp. Trzeba pamiętać, że od sposobu komunikacji będzie zależała nie tylko jej skuteczność, ale

Trendy 0 Comments

Content Marketing: najskuteczniejsze formaty w komunikacji z klientami

Skuteczność komunikacji marketingowej prowadzonej przy pomocy wartościowych treści zależy od wielu czynników. Liczy się nie tylko sama zawartość prezentowanych przez firmę materiałów, ale także ich format. Jak dopasować format do

Trendy 0 Comments

Wirtualna centrala a personalizacja obsługi klienta

Zbieranie danych na temat klientów jest powszechną praktyką  w call center. Firmy przetwarzają i przechowują informacje, które pomagają lepiej dostosować sposób obsługi i zwiększyć zadowolenie konsumentów. Wirtualna centrala telefoniczna pozwala

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź