Content Marketing – skuteczność musi kosztować

Content Marketing – skuteczność musi kosztować

Oferowanie klientom ciekawych treści to obecnie jedna z najbardziej popularnych strategii marketingowych. Jednakże, aby była ona skuteczna, treści muszą być wartościowe, podane w atrakcyjnej formie. Takie podejście wiąże się z zaangażowaniem znacznych środków. Tego rodzaju wydatki należy traktować jako inwestycję w nawiązanie trwałego dialogu z naszymi zwolennikami i budowę siły marki.

„Darmowa” kultura Internetu

Na całym świecie panuje przekonanie, że wszystko co jest w sieci jest darmowe. Taka postawa została ukształtowana dawno temu i trudno ją teraz zmienić. Wielu wydawców jednak próbuje z tym walczyć, wprowadzając płatny dostęp do najbardziej wartościowych treści. Jednym to wychodzi, inni zaś po kilku nieudanych podejściach powoli wycofują się z tego przedsięwzięcia. Jednak cały czas stoimy przed tą transformacją. Wydawnictwa to przecież przedsiębiorstwa działające na wolnym rynku, ich dochody generuje tylko sprzedaż książek, gazet i czasopism. W sytuacji gdy rokrocznie spada konsumpcja nawet największych tytułów, będą oni musieli albo zrezygnować albo powoli oswajać swoich czytelników, że dziennikarstwo to nie jest działalność charytatywna i za dostęp do treści, także w sieci trzeba płacić. W chwili obecnej walcząc o utrzymanie na rynku (muszą konkurować z innymi darmowymi platformami) starają się optymalizować koszty (zwalnianie najbardziej doświadczonych, a przez to najdroższych pracowników – zastępowanie ich stażystami albo studentami), czego wynikiem jest obserwowany niskim poziom tekstów. Podobnie sprawa wygląda w portalach ogólnoinformacyjnych, gdzie dostęp do treści jest bezpłatny. W wielu przypadkach kosztów utrzymania nie są w stanie zrekompensować im wpływy z reklam.

Jednak zanim to się stanie, szansę na przyciągnięcie uwagi internautów mają firmy, które w ramach strategii Contnet Marketingu zaoferują im ciekawe materiały w atrakcyjnej formie. Potrzeba wiedzy i informacji nie zniknie, jeśli jej realizacja będzie niemożliwa w ramach tradycyjnych źródeł, będą oni ich poszukiwać gdzie indziej. I tę okazję muszą wykorzystać marki. Wiele z nich już dziś stało się wydawcami. Producent napojów energetycznych „dodających skrzydeł” wydaje swoje czasopismo (nakład ponad 5 milionów na całym świecie), posiada specjalną stroną na której publikuje wiele filmów (to właściwie telewizja internetowa), a najnowszym pomysłem jest stworzenie własnego kanału telewizyjnego.

Content Marketing to nie dziennikarstwo

Wielu zwalnianych dziennikarzy przechodzi płynnie do pracy w korporacjach przy tworzeniu wartościowych treści. Jednak trzeba to powiedzieć jasno, nie jest to już to samo. To w pełnym słowa tego znaczeniu marketing. Oczywiście umiejętności nabyte w redakcjach przydadzą się w pracy przy marketingu treści. Dziennikarz to bardziej służba społeczeństwu niż praca zawodowa. Jego zadaniem jest dostarczanie obywatelom wiedz o otaczającym nas świecie, informowaniu o mechanizmach w gospodarce i polityce. Obowiązuje go etyka dziennikarska, która zakłada, że przekazywane informacje będą rzetelnie zweryfikowane, a priorytetem pracy jest poszukiwanie prawdy. Tych zasad trudno wymagać od pracownika działu marketingu, którego celem jest działanie na rzecz dobra firmy. Co prawda musi on działać w ramach pewnych standardów, ale nie tak wymagających. Może wiele spraw pominąć, przedstawić je w korzystnym kontekście dla pracodawcy.

Firmy jako wydawcy

Wielu internautów po upowszechnieniu się pobierania opłat za dostęp do informacji w sieci, zapewne „przerzuci” się na serwisy tworzone przez firmy. Ich koszty funkcjonowania będą częścią budżetu przeznaczonego na promocję. Wiele tego rodzaju portali i czasopism wyglądem przypomina klasyczne media. Przykładem jest choćby magazyn Red Bull, który wpisuje się w popularną strategię komunikacji marketingowej Content Marketing.

Wiele ekspertów wskazuje, że proces ten będzie postępował. Coraz więcej czasopisma będzie zmuszona zrezygnować z drukowanej wersji, ich funkcjonowanie będzie ograniczało się tylko do wirtualnej sieci. Do momentu kiedy wpływy z reklam będą mogły sfinansować pracę redakcji, zapewne będą one oferowały darmowy dostęp do wszystkich treści. Wraz ze zmniejszaniem się środków płynących od reklamodawców, będą miały alternatywę, albo wprowadzić opłaty za dostęp do informacji (przynajmniej tych najbardziej wartościowych – to system bardzo efektywny, ponieważ nie powoduje całkowitego zniechęcenia do danego medium i jest akceptowany prze dużą część internuatów – oczywiście przy założeniu, że otrzymają naprawdę najwyższej jakości treści) lub zrezygnować. Wiele portali stara się za wszelką ceną ratować, próbuje tworzyć treści coraz mniejszym kosztem. To zaś odbija się na jakości. Brak czytelników, to także brak reklamodawców. Koniec jest zawsze ten sam. W chwili obecnej bardzo częstym rozwiązanie jest udostępnienie części treści za darmo, a tych najbardziej atrakcyjnych w systemie abonamentowym. W serwisie Gazety Wyborczej można przeczytać za darmo 10 artykułów miesięcznie. Każdy kolejny wymaga opłaty. Nierzadko wydawcy w zamian za dokonanie wpłaty oferują klientom wiele dodatkowych atrakcji, niedostępnych dla innych.

Reklama to dzisiaj atrakcyjne treści

Formaty reklamowe stale się zmieniają, marketingowcy szukają wciąż bardziej skutecznych sposobów dotarcia do odbiorcy. Obecnie coraz cześciej starają się przykuwać uwagę klientów przy pomocy wartościowych treści. Jednak, aby to było możliwe, propozycja firm musi być na tyle atrakcyjna i zróźnicowana, aby potencjalni klienci chceli się nią na dłużej zainteresować (współcześnie grupa docelowa większości firm jest bardzo różnorodna). Nie tylko pod względem treści, ale także formy. Stąd taka popularność reklamy natywnej, która ma do złudzenia przypominać materiały dziennikarskie. Jakość publikowanych treści będzie decydowała o skuteczności. Klienci w epoce, kiedy model biznesowy większości portali informacyjnych będzie oparty o płatne treści, od firm coraz częściej będą oczekiwali nie tylko rozrywki, ale także rzetelnej informacji o świecie.

„Blogger Relations”

Firmy, które będą chciały dotrzeć do dużej grupy odbiorców, będą musiały swoimi kanałami przekazywać najważszniejsze informacjie o firmie. Kiedy upowszechni się płatny model dostępu do treści w sieci, z komunikatami prasowymi będą mogły się zapoznać tylko najbardziej zagorzali czytelnicy, którzy uiszczą abonament. A to już nie jest rozwiązanie korzystne dla firm, którym zawsze zależy na dużej publiczności. Obecnie obserwujemy już zjawisko „blogger relations”, które polaega na publikowaniu najważniejszych wiadomości z życia firmy na firmowym blogu, do którego oczywiście wszyscy mają bezpłatny dostęp. Każda korporacja, czy chce tego czy nie, stanie się w jakiejś mierze wydawcą. Dobre stosunki z otoczeniem to podstawa w dzisiejszym biznesie, tak jak wizerunek. Ten firmy będą coraz częściej kreować własnie przy pomocy treści, także przy pomocy działań z zakresu Corporate Publishing. Już obecnie wiele firm, pomimo obecności w sieci, dalej wydaje swoje biuletyny i magazyny drukowane. To nie tylko instrument pomagający zbudować siłę marki, ale także kanał reklamowy. Praktycznie każdy kto leciał raz samolotem, miał do czynienia z magazynem dostępnym na pokładzie.

Skuteczność Content Marketingu zależy nie tylko od jakości oferowanych treści, ale także od miejsc ich publikacji. Najbardziej efektywne i popularne to:

    • serwisy społecznościowe,
    • artykuły na własnej stronie,
    • newsletter,
    • blog,
    • filmy video,
    • artykułyna portalach branżowych i ogólnoinformacyjnych,
    • imprezy i wydarzenia,
    • webinaria.

Content Marketing

Podsumowanie

Wartościowe treści zamiast klasycznych reklam to idea, która powinna cieszyć internuatów. Tym bardziej, że coraz więcej wydawców wprowadza płatny dostęp do publikowanych treści w sieci. Jednakże, aby ta strategia przyniosła sukces, internauci muszą mieć pewność, że firma traktuje ją poważnie i nie jest to tylko chwilowa fanaberia podyktowana modą. Ponadto treści muszą być najwyższej jakości, społeczność sieciowa jest bardzo wymagająca. A to już niestety musi kosztować, nie można tego zadania zlecić studentom czy stażystom. Tak bynajmniej nie robią najwięksi.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Big Data w mobilnym marketingu
Next Prowadzenie sklepu online – jak ułatwić sobie życie?

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Public Relations i Content Marketing – symbioza doskonała

PR i Content Marketing to obecnie dwa komplementarne wobec siebie narzędzia wykorzystywane w komunikacji marketingowej. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić efektywne budowanie przyjaznych relacji z otoczeniem bez wartościowych treści. Z drugiej

Trendy 0 Comments

Mądry Polak po szkodzie – wiesz, że on Cię uratuje, ale wciąż go nie masz? To błąd!

W ostatnich latach zwiększa się zainteresowanie kierowców wciąż zmieniającymi się przepisami prawa drogowego. Pojawiają się kolejne zaostrzenia, aby jeszcze lepiej zadbać o bezpieczeństwo zarówno kierowców jak i pieszych. Czy dzięki

Real Time Bidding – automatyzacja procesu dystrybucji reklamy w Internecie

Technologia, która umożliwia dystrybucję powierzchni reklamowych pod reklamę display w czasie rzeczywistym jest coraz powszechniej stosowana na całym świecie. Jej popularność wynika z faktu, że oferuje wiele korzyści, zarówno firmom,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź