Aplikacje i hosting napędzają polski rynek usług IT. Te obszary rosną dwa razy szybciej niż cały sektor

Rynek usług IT wzrósł w zeszłym roku o 4,4 proc., a jego wartość wyniosła 3,2 mld dolarów – wynika z danych IDC. Producenci aplikacji oraz dostawcy usług hostingowych zwiększają jednak wartość swojego biznesu o ponad 10 proc. rocznie. Usługi IT – podobnie jak w krajach Zachodniej Europy – będą zyskiwać coraz bardziej na znaczeniu. Dziś odpowiadają tylko za jedną trzecią rynku.

Wartość polskiego rynku usług IT w 2014 roku wzrosła o ok. 4,4 proc. i przekroczyła 3,2 mld dolarów.

Są takie kategorie usług, które są dość stabilne, a wzrosty są na poziomie 1 proc. To np. instalacja oprogramowania czy sprzętu. Natomiast usługi związane z aplikacjami, hostingiem infrastruktury i aplikacji rosną dużo szybciej, powyżej średniej rynkowej, a nawet powyżej 10 proc. – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Ewa Zborowska, analityk rynku IT z firmy IDC.

Polska nie odbiega pod tym względem od innych rynków w regionie – w Czechach czy na Słowacji sektor IT rozwija się podobnie, choć jest proporcjonalnie do wielkości tych państw mniejszy. Zborowska zauważa, że różnicą jest jedynie nieco większa zachowawczość firm w naszym kraju. Polskie przedsiębiorstwa rzadziej niż firmy z krajów sąsiednich korzystają z outsourcingu. Eksperci IDC oceniają jednak, że ten segment usług będzie w dużej mierze napędzał dalszy rozwój rynku usług IT. Częściej niż do tej pory firmy będą korzystały z dostawców zewnętrznych.

Firmy dostrzegają, że informatyka, nawet wewnątrz firmy, nie jest jednorodna. Mamy takie usługi, które rzeczywiście budują przewagę konkurencyjną i to zostawiamy we własnych działach IT. Natomiast to, co musimy mieć, ale spokojnie może to robić ktoś inny, np. utrzymywanie infrastruktury, coraz chętniej zlecamy firmom zewnętrznym – wyjaśnia analityczka.

Przenoszenie usług na zewnątrz to nie tylko outsourcing, lecz także coraz popularniejsze usługi w technologii chmury. To z kolei wpłynie na sposób korzystania i płacenia za usługi. Zborowska prognozuje, że firmy będą coraz częściej wybierały taki model korzystania z IT, w którym płacą jedynie za to, czego faktycznie używają w danym momencie.

Do tego firmy będą angażowały się w większą liczbę małych, krótkoterminowych projektów zamiast kilkuletnich zadań. Ten trend już widać, a Zborowska jest przekonana, że będzie się on nasilał.

Te zmiany będą napędzać rynek, który według prognoz Zborowskiej ma rosnąć w tempie 4,5-5 proc. rocznie do 2019 r. Segment usług utrzymania IT będzie stabilny.

Spodziewamy się dużo bardziej dynamicznego wzrostu usług hostingu aplikacji i hostingu infrastruktury, także usług związanych z aplikacjami, rozwojem aplikacji mobilnych. Rynek polski jest dość specyficzny, bo nadal bardzo mocno rozwija się rynek pisania aplikacji na zamówienie – mówi Zborowska. – Nie spodziewałabym się przynajmniej w ciągu najbliższych czterech lat wydarzeń, które miałyby przewrócić rynek do góry nogami.

Dodaje, że Polska cały czas musi nadganiać rynki europejskie. Tam usługi stanowią często nawet ponad połowę wartości całego segmentu IT, w Polsce to tylko mniej niż jedna trzecia.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Już 26 proc. Polaków kupuje w sieci przez urządzenia mobilne. To rozwija e-handel
Next Prosty sposób na dodatkową gotówkę? Sprawdźmy to!

Może to Ci się spodoba

Mobile marketing 0 Comments

Spersonalizowana reklama mobilna napędza rynek marketingu online

Firmy coraz więcej wydają na marketing w internecie. Taka reklama jest coraz bardziej profesjonalna i zindywidualizowana. To już nie jest masowy spam, ale wysyłanie e-maili z treścią dobrze dopasowaną do potrzeb i zainteresowań konkretnych odbiorców. Coraz większe znaczenie

Mobile marketing 0 Comments

Telefon – Twoje Centrum Zarządzania Finansami

Nasi przodkowie na „zakupy” chodzili z sakiewkami wypchanymi monetami. Nasi dziadkowie mogli płacić czekami. Nasi rodzice nosili w portfelach karty bankomatowe z paskiem magnetycznym a my możemy płacić kartami bankomatowymi

Mobile marketing 0 Comments

Zwiększanie zasięgów w social mediach bez tworzenia treści

Nie od dziś wiadomo, że portale społecznościowe są świetnym narzędziem marketingowym do budowania świadomości marki. Coraz częściej firmy inwestują w social media i decydują się na współprace z influencerami, którzy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź