SEO w mobilnym marketingu – potrzeby internautów w centrum uwagi

SEO w mobilnym marketingu – potrzeby internautów w centrum uwagi

Rozwój mobilnego Internetu, a co za tym idzie wzrost ruchu na stronach www pochodzącego z wyszukiwarki mobilnej, zmusza firmy do gruntownego przemyślenia potrzeb swoich zwolenników. Wszak wiadomo, że preferencje użytkowników smartfonów są inne niż miłośników klasycznych desktopów (szukają innych rzeczy w nieco inny sposób). Czego oczekują klienci mobilni i jak zoptymalizować pod tym kątem stronę, aby utrzymać się na fali – podpowiadamy w poniższym tekście.

Internuata mobilny versus klasyczny

Z wielu badań i analiz wynika, że użytkownicy urządzeń mobilnych szukają innych rzeczy niż właściciele klasycznych komputerów biurowych. Działają także w nieco inny sposób. Odmienne preferencje wynikają z okoliczności. Niebagatelną rolę ma tutaj także czas, jeśli stacjonarni odliczają minuty, to mobilnym jest bliżej do stoperów wykorzystywanych w wyścigach formuły pierwszej, gdzie brane pod uwagę są nawet tysięczne części sekundy. Choć trzeba zaznaczyć, że mobilni nie znaczy, że przebywający w mieście czy na wakacjach. W tej grupie przeważają ludzie szukający informacji przy pomocy telefonów nowej ery w domowym zaciszu. Wielu z nich surfuje podczas oglądania telewizji.

Mobilni internauci używają także innych słów kluczowych, operują bardzo często skrótami lub zwrotami, które obecnie są modne. A te bardzo szybko się zmieniają. Nawet ludziom związanym na co dzień z młodą publicznością trudno za nimi nadążyć. To wszystko wymusza odmienne podejście do SEO.

Ponad 90 procent użytkowników smartfonów szuka informacji lokalnych. Najczęściej sięgają po aparat kiedy chcą:

    • sprawdzić godziny otwarcia,
    • zobaczyć plan miasta,
    • sprawdzić aktualną ofertę i dostępność produktów,
    • odnaleźć dokładny adres lub dane teleadresowe,
    • odszukać kontakt do działu obsługi klienta.

Google stawia na mobilny Internet

21 kwietnia 2015 to kluczowa data dla mobilnego Internetu. Wprowadzony w tym dniu nowy algorytm wyszukiwania zaczyna preferować strony responsywne (dostosowujące się automatycznie do szerokości i rozdzielczości urządzeń), zarówno w wyszukiwarce stacjonarnej, jak i mobilnej (tutaj będą wyświetlane wyniki zawierające tylko strony responsywne lub specjalnie przygotowane wersje mobilne). Ponadto Google zapowiedziało, że z najwyższych pozycji znikną strony, które nie spełniają tego warunku. Obecnie większość firm, dosyć pośpiesznie próbuje te zaległości nadrobić. Szczególnie zmianę odczuły firmy posiadające strony stworzone w dalekiej przeszłości, których przychód w dużej części uzależniony jest od obecności na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Firmy mogą wybrać jeden z wariantów, albo zaprojektować od nowa stronę responsywną, albo stworzyć drugą specjalną wersję strony dla urządzeń przenośnych. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. W tym drugim przypadku można w większym stopniu zadbać o potrzeby klienta, jednak wiąże się to z większymi nakładami i koniecznością dbania (aktualizowania i serwisowania) dwóch witryn.

Słowa kluczowe – klucz do sukcesu

Internauci mobilni są mocno niecierpliwi, wpisywanie długich zapytań jest męczące. Najczęściej posługują się oni skrótami oraz używają prostszych synonimów konkretnych słów. Firmy powinny to mieć na uwadze i skupić się na krótkich słowach kluczowych. Warto także rozważyć pozycjonowanie strony na frazy będące slangowymi wyrażeniami, powszechnie używanymi przez młode pokolenie w codziennym życiu.

W ostatnim czasie wielu ekspertów wskazywało, że w stacjonarnej wyszukiwarce o wyborze konkretnej firmy nie decydowała tylko jej pozycja w rankingu. Użytkownicy brali także pod uwagę miniaturkę strony oraz opis strony. Jeśli on był zachęcających, to nierzadko wybierali tę stronę niezależnie od miejsca. Oczywiście musiała on znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwania, dalej już mało kto zagląda. W mobilnej wyszukiwarce pozycja ma kluczowe znaczenie, tutaj częściej przeglądane są strony z czołowych lokat. Na wielu rządzeniach przenośnych w wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie wyświetla się tylko kilka adresów, czasem nawet dwóch – trzech. Niechęć do przewijania sprawia, że wyjątkiem są osoby, które zaglądają dalej niż druga czy trzecia strona rankingu.

Ważnym elementem w mobilnym SEO jest także optymalnie dobrana strona lądowania. Internauta korzystający z urządzenia mobilnego nie ma czasu na samodzielne odszukiwanie konkretnego produktu w ofercie naszego sklepu (po prostu nie ma na to ochoty). Optymalnym rozwiązaniem jest przekierowanie go na konkretną podstronę z szukanym produktem. Częstym błędem jest odsyłanie użytkownika do strony głównej naszego wirtualnego salonu.

Funkcjonalność i design

Twórcy stron powinni mieć na uwadze specyficzne oczekiwania użytkowników mobilnych. Stylistyką strona powinna nawiązywać do aktualnie używanej identyfikacji wizualnej oraz strony głównej. Klient po wejściu musi mieć pewność, że dobrze trafił i ma do czynienia z ulubioną marką. Należy optymalnie dobrać wielkość czcionki oraz kontrast. Niejednokrtonie na ekran smartfona ludzie spoglądają w słońcu. Wszelkie przyciski oraz odnośniki powinny być na tyle duże, aby były dobrze widoczne i łatwo dało się z nich skorzystać. Nawigacja po stronie powinna być w miarę czytelna, przypominać tą zastosowaną na stronie stacjonarnej. Należy unikać przewijania strony w poziomie.

Internautę mobilnego należy zwolnić z konieczności odpowiadania na pytania wysyłane ze strony, także warto ograniczyć (lub zrezygnować) z treści w formacie Flash. W przypadku komunikatu mówiącego o niedostępności strony z powodu braku jakiejś wtyczki, możemy się spodziewać, że klient raczej opuści stronę niż podejmie wyzwanie jej instalacji.

Przed umieszczeniem strony na serwerze należy sprawdzić, jak będzie wyglądała na różnych urządzeniach mobilnych. Taką opcję oferuje wiele profesjonalnych narzędzi do projektowania. Nawet Google daje taką możliwość.

Podsumowanie

Mobilny Internet szturmuje świat. W niedalekiej przyszłości, większość obywateli kuli ziemskiej w codziennym życiu będzie korzystało z sieci przy pomocy urządzeń przenośnych. Dzisiaj głównie smartfonów, za chwilę smartwatchy. Desktopy i laptopy pozostaną domeną ludzi pracująych w biurze. Każda firma, która będzie chciała utrzymać bazę swoich klientów lub ją systematycznie powiększać będzie musiała się w tym świecie odnaleźć. Strona responsywana to podstawa, dodatkowo warto także rozważyć stworzenie specjalnej aplikacji ułatwiającej korzystanie z usług firmy (praktycznie większość banków takimi dysponuje). Jednak nie należy aplikacji traktować jako zamiennika strony mobilnej, ona może jej towarzyszyć.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Twitter – 7 grzechów głównych w komunikacji marketingowej
Next Content Marketing – najskuteczniejsza strategia SEO

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Copywriting w Internecie – sztuka czy tylko profesja?

Copywriting to tworzenie intrygujących tekstów i sloganów. Do niedawna to zajęcie nosiło wszelkie znamiona sztuki. Najwybitniejszymi twórcami znanych na całym świecie haseł byli najczęściej poeci i pisarze. Obecnie, w wyniku

Trendy 0 Comments

Negocjacyjna bitwa o domeny

Polska platforma kupuje rozszerzenie .com za 50 tysięcy euro. Eksperci z branży często nazywają domeny wirtualnymi nieruchomościami i trzeba przyznać, że nie raz sprawdziły się jako dobra inwestycja[1]. Rekordowe transakcje

Trendy 0 Comments

Polskie e-sklepy przyciągają zagranicznych klientów

Wg informacji  z PayPal w ubiegłym roku polska branża e-commerce zanotowała 45% wzrost sprzedaży zagranicznej. To przyrost czterokrotnie wyższy, niż ten generowany przez klientów krajowych. Jednocześnie 80% sprzedaży na rynki

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź