Infografiki w wizualnej komunikacji marketingowej

Infografiki w wizualnej komunikacji marketingowej

Obrazy, filmy i grafiki zaczynają ostatnio dominować w komunikacji marketingowej prowadzonej przez firmy w Internecie. Jednym z bardziej popularnych formatów w komunikacji wizualnej są infografiki. Prz ich pomocy można w sposób obrazowy przedstawić praktycznie wszystko. Granicą jest kreatywnośc ich twórców. W czym tkwi ich fenomen i jką rolę ogrywają we współczesnym marketingu – stramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Komunikacja wizualna

Obrazy, filmy i grafiki podbijają Internet. Wydawcy serwisów i marki wsłuchując się w potrzeby swoich odbiorców coraz cześciej rezygnują z publikacji klasycznych artykułów i informacji tekstowych, na rzecz obrazów. Wierzą, że jeden obraz wart jest tysiąca słów. Choć to może nie kwestia wiary, ale racjonalnych argumentów. Komunikacja wizualna jest o wiele bardziej skuteczniejsza, niż ta prowadzona przy pomocy słów – potwierdzają to eskpeci na podstawie wielu badań (obrazy mózg ludzki przetwarza szybciej niż teksty) Według nich przy pomocy obrazu można szybciej dotrzeć do świadomości odbiorcy, a na dodatek na dłużej w niej zagościć – są łatwiej zapamiętywane. A o to generalnie chodzi markom i innym podmiotom.

W ostatnim czasie bardzo częstym elementem komunikacji wizualnej są infografiki. To format, który łączy informacje z grafiką. Przy jego pomocy można szerokiej publiczności przekazać w szybki sposób pewną porcję informacji, która podana w klasyczny sposób byłaby mało zrozumiała i wymagała by więcej czasu na jej przyswojenie. Czas i łatwa przyswajalność to dwa atuty, które zdecydowały o popularności infografik. Na pczątku XXI wieku coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu przy pomocy urządzeń przenośnych, takich jak smartfony czy tablety (obecnie to ponad połowa, ale w najbliższej przyszłości ten odsetek będzie szybko się powiększał). Czytanie długich tesktów na małym ekranie jest dosyć uciążliwe. Intenrauci mobilni generalnie „nie palą” się do czytania. Jeśli marki i inne podmiotry chcę dotrzeć do tej grupy ludzi, muszą im przedstawiać wszelkie informacje i dane w formie, która będzie dla nich na tyle atrakcyjna, aby chceli się z nini zapoznać. Liczy się tutaj czas i prostota. Ten warunek spełniają właśnie infografiki. Nie wymagają takiego zaangażowania jak inne formaty, jak twierdzą niektórzy, ich oglądanie jest czystą przyjemnością w stosunku do przedzierania się przez wielostronicowe analizy czy raporty. Przy pomocy infografik można przedstawić dość skomplikowany problem, wyniki zakrojonych na szeroą skalę badań czy wszelkiego rodzaju raporty. Na dodatek pozwalają ująć problem bardzo kompleksowo i zogniskować uwagę na tych rzeczach, na których zależy autorom.

Proste infografiki od dawna wykorzystywały róznego rodzaju podmioty: instycje naukowe i ośrodki badań opini publicznej. Przy ich pomocy można w sposób obrazowy przedstawić statystyki, procesy, realacje, układy, idee i czasowe chronologie zdarzeń. Obecnie coraz częściej infografiki stosowane sa przez marki w komunikacji marketingowej. Przy ich pomocy można nie tylko prowadzić pewną narrację, ale także przekazywać wartościowe z punktu widzenia odbiorców treści. Dzisiaj potencjalni klienci od firm oczekują bardziej ciekawych informacji, niż zwykłych spotów czy uciążliwych bannerów. Te ostatnie są coraz częściej świadomie ignorowane.

Infogtrafiki w storytellingu

Obecnie na rynku praktycznie w każdym obszarze mamy do czynienia z produktami nie różniącymi się istotnie parametrami technicznymi, wzornictwem czy funkcjonalnością. A jednak, jedne są bardziej popularne od drugich. Te które cieszą się wzięciem, sympatię klientów zdobyły za sprawą skutecznie prowadzonej od lat narracji. Wielu specjalistów twierdzi, że współczesny klient chce być bardziej częścią pewnej wspólnej historii, niż posiadaczem rzeczy. Ta jest tylko dodatkiem, materialnym artefaktem prowadzonej przez marki narracji. Opowiadanie historii, to obecnie jedna z bardziej skutecznych strategii w komunikacji marketingowej. Marki, aby stać się obiektem pożądania, muszą wpierw przedstawić jakąś uwodzącą i intrygującą historię, która skłoni potencjalnych kleintów do zainteresowania się ich produktami. Coraz cześciej historie są opowiadane przy pomocy obrazów, w tym także infografik. Przy ich pomocy można przedstawić nie tylko genezę produktu, ideę stojącą za jego powstaniem, chronologiczny rozwój danego produktu, jego walory i korzyści dla klienta, sytuację na rynku w danym obszarze i pozycję produktu wobec konkurencji.

Infografiki można publikować praktycznie wszędzie. Oczywiście muszą być pod względem formy dostosowane do kanału, w którym będą oglądane. Praktycy wskazują, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest tworzonie kilku wariantów infografik. Ta najbardziej rozbudowana, zawierająca najwięcej informacji i szczegułów sprawdzi się w specjalistycznej, druowanej prasie branżowej. Uproszczona wersja będzie idealna do prezentacji w sieci, nie tylko w portalach informacyjnych. Wreszcie małe zajawki będą doskonałym wabikiem dla użytkowników serwisów społecznosciowych w celu odwiedzenia naszej firmowej strony, gdzie będzie na nich czekała już pełna wersja.

Trzeba jednak pamiętać, że obecnie przy pomocy tego formatu stara się trafić do świadomości konsumentów wiele firm. Aby nie zginąć w tym natłoku, należy wykazać się kreatywnością. Ponadto każda infografika powinna, bardzo subtelnie, ale jednak,  nawiązywać do corporate identity, musi zawsze kojarzyć się z naszą marką. Odbiorca po pierwszym spojrzeniu powinien umieć zidentyfikować nadawcę tego komunikatu. Jednak nie należy epatować tutaj sumbolami i logiem marki, infografika nie może się kojarzyć z typową reklamą. To ma być bardziej element dialogu firmy z klientami, niż jednokierunkowy komunikat.

Podsumowanie

Komunikacja wizualna to trend, który będzie w najliższej przyszłości zyskiwał tylko na popularności. Jego nieodłącznym elementem są infografiki, przy pomocy których można przekazywać informacje, z którymi mało kto chciałby się zapoznać, gdby były zaprezentowane w innej formie – na przykład zwykłego artykułu. Z powodzeniem można je wykorzystać zarówno w komunikacji z klientami, jak i pracownikami.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Reklama w Internecie – wszystkim powinno zależeć na jakości
Next E-commerce: Jak zaplanować skuteczną kampanię reklamową?

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Sprzedaż prasy wciąż spada. Zyskują cyfrowe wydania

W tempie dwucyfrowym spada sprzedaż prasy drukowanej, ale dynamika spadku wyhamowuje. Za to coraz więcej osób korzysta z wydań cyfrowych. Ponad 30 proc. dorosłych regularnie czyta prasę w sieci, niewielu jednak decyduje się

Trendy 0 Comments

Bawić i intrygować – klucz do sukcesu w marketingu treści

Najważniejszym czynnikiem decydującym o skuteczności w marketingu treści jest ich dopasowanie do charakteru grupy docelowej, zarówno pod względem wieku, zainteresowań, jak i aktualnego stanu emocjonalnego. Trzeba pamiętać, że nie wszyscy

Trendy 0 Comments

Pierwsza kampania reklamowa – jakie medium wybrać?

Reklama ma niezwykle istotny wpływ na rozwój biznesu. Zakładając nową firmę lub planując pozyskanie większej liczby klientów, będziemy musieli prędzej czy później zetknąć się z problemem wyemitowania pierwszej reklamy naszych

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź