Jak zarabiać na blogu – najbardziej efektywne sposoby

Jak zarabiać na blogu – najbardziej efektywne sposoby

Dzisiaj prawdziwym celem większości blogerów jest bardziej chęć zarabiania pieniędzy, niż dzielenia się ze społecznością internetową swoimi osobistymi przemyśleniami czy opiniami. Trudno się temu dziwić, skoro marki same prowokują do biznesowej współpracy. Może ona przybierać różne formy – najpopularniejsze opisujemy w artykule.

Dzienniki internetowe

Obecnie blogi przeżywają renesans. W początkowej fazie rozwoju Internetu, miały one formę bliższą klasycznym dziennikom, pisanym i wydawanym dotychczas przez ludzi wybitnych, nie tylko pisarzy i dziennikarzy. Obecnie prowadzić dziennik – blog może praktycznie każdy, dlatego ich charakter jest nieco inny. Nie wynika to tylko z faktu, że teraz tworzą je ludzie mniej utalentowani, ale także z ogólnej atmosfery i kultury panującej w sieci. Ponadto inne są motywacje ludzi podejmujących się tego zdania dzisiaj i kilkanaście lat temu. Na początku była to głównie chęć podzielenia się swoimi przemyśleniami z internetową społecznością. Szansa, że z osobistymi refleksjami zapozna się nie tylko najbliższa rodzina i wąska grupa znajomych, dopingowała twórców. Dziś autorzy, to w większości ludzie, którzy bloga traktują jako inwestycję, sposób na podreperowanie swojego budżetu. Już w fazie konceptu myślą merkantylnie o tym przedsięwzięciu. Trzeba jednak pamiętać, że w początkowej fazie rozwoju blgosfery nie było takich możliwości w tym względzie jak dzisiaj. A te w chwili obecnej są ogromne. Najbardziej znani blogerzy, cieszący się największą estymą wśród internautów, traktowani są dzisiaj czasem na równi z gwiazdami muzyki czy filmu. Wynika to nie tylko z poziomu dochodów, jakie osiągają, ale także popularności. Niektórzy stali się pewnego rodzaju autorytetami w dziedzinach, jakie reprezentują ich blogi.

Wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby nie ogromna popularność blogówa, a co za tym idzie chęć ich wykorzystania przez marki w komunikacji marketingowej online. Firmy stale szukają nowych sposobów dotarcia z przekazem do klienta. W miarę, jak standardowe formaty zaczęły tracić swą skuteczność, przedsiębiorcy zaczęli się rozglądać za nowymi sposobami, bardziej akceptowalnymi przez internautów. Mniej inwazyjnymi, nie utrudniającymi przeglądania stron tak jak standardowe banery. Blogi okazały się narzędziami bardzo skutecznymi i efektywnymi.

Blog, który zarabia

Jeden z polskich blogerów zaproponował, aby współpraca z markami była oparta na zasadzie 3XWIN. Zwycięstwo mają odnieść wszyscy – marka, bloger i czytelnicy. Sztuka prowadzenia bloga, który ma zarabiać, polega właśnie na znalezieniu pewnego kompromisu pomiędzy oczekiwaniami tych trzech grup. Autor oczywiście spodziewa się jak największych przychodów. Firma oczekuje, że blog będzie atrakcyjną otoczką dla ich komunikatów reklamowych lub działań PR. Zaś Ci ostatni liczą, że na blogu znajdą zawsze ciekawe i wartościowe treści. Trzeba pamiętać, że blog pomimo korporacyjnej „opieki” powinien mieć szeroką rzeszę czytelników (konieczne jest stałe balansowanie pomiędzy treściami wartościowymi a komercyjnymi – choć i te ostatnie mogą mieć taki charakter – marki coraz częściej inwestują w  atrakcyjne treści w ramach strategii Content Marketing). Niektórzy blogerzy starają się ukryć współpracę z komercyjnymi podmiotami (czasem takie oczekiwania mają same firmy). Jednak to strategia krótkowzroczna, internauci są uczuleni na wszelkie oznaki fałszu i hipokryzji. Gdy się zorientują, że blog stał się słupem reklamowym, szybko przestaną się nim interesować. A liczba czytelników to jest główna waluta przetargowa w negocjacjach z markami, choć nie jedyna. Marki podejmując współpracę z blogerem liczą także na konkretną grupę docelową (czytaj: wartościową konsumpcyjnie), silną i aktywną społeczność, duży zasięg i wsparcie, jakie daje ukształtowany przez lata wizerunek blogera.

Sposoby zarabiania

Aby dostąpić zaproszenia do współpracy ze strony jakiejś marki, wpierw należy przy pomocy regularnie publikowanych treści zaskarbić sobie zaufanie stałej i dość licznej grupy czytelników (choć dla niektórych marek bardziej liczy się charakter odbiorców, niż ich ilość). To ciężka i żmudna praca. Jeśli jednak nam się to uda, to możemy liczyć na dodatkowy, całkiem pokaźny przychód. Sposobów zarabiania na blogu jest wiele. Przeważnie to firma wybiera formę współpracy, najczęściej taką, która koresponduje z ich ogólną strategią marketingową. Najbardziej popularne to:

  1. Artykuły sponsorowane – to najbardziej powszechna forma współpracy pomiędzy markami a blogerami. W zamian za konkretne wynagrodzenie, autor na swoim blogu pomiędzy prywatnymi wpisami zamieszcza teksty przygotowane lub inicjowane przez firmę. Trzeba jednak pamiętać, że tego rodzaju treści powinny być oznaczone, bo w świetle najnowszego orzecznictwa publikacje internetowe (chodzi głównie o blogi) ukazujące się periodycznie należy traktować jako prasę – a tam obowiązują przepisy (Prawo prasowe), które taki obowiązek na autora nakładają.
  1. Reklama natywna – to ostatnio bardzo modny format reklamowy. Od klasycznej reklamy odróżnia ją to, że udaje, że nią nie jest. Przypomina nieco artykuły sponsorowane. Jednak treści prezentowane w jej ramach są integralną częścią artykułów autorskich – pod względem wyglądu i estetyki bloki reklamowe nie mogą się znacznie różnić od wyglądu całego tekstu. Wszystko po to, aby przeciętny czytelnik nie mógł łatwo odróżnić treści reklamowych od redakcyjnych. Według przepisów tego rodzaju reklama powinna być także w specjalny sposób oznaczona.
  1. Product placement – to format znany na świecie od dawna. W Polsce prawnie dopuszczona dopiero w roku 2011, co nie znaczy, że wcześniej ta forma reklamy nie była znana i powszechnie wykorzystywana. Lokowanie produktu można spotkać obecnie praktycznie wszędzie. Może przybierać prostą formę (reportaż prasowy, w którym bohaterowie używają sprzętu konkretnej marki), lub bardziej zaawansowaną (aktorzy w filmie palą papierosy producenta, który dofinansował produkcję filmu, gracze podczas gry widzą reklamy lub produkty marki, Instruktorzy w filmikach poradnikowych w stylu „Jak szybko skręcić szafę” korzystają z narzędzi promowanej marki). Lokowanie produktu na blogach to bardzo powszechny sposób promocji. Blogerki modowe wykorzystują w prezentowanych stylizacjach elementy odzieży konkretnych – promowanych marek. Blogerzy opisują niesamowite emocje i wrażenia, jakich doznali podczas przejażdżki konkretnym modelem auta lub podczas podróży do promowanego regionu. W teorii rozróżniamy kilka rodzajów product placement:
  • brand placement – lokowanie produktu konkretnej marki,
  • corporate placement – eksponowanie logotypu marki,
  • generic placement – promowanie konkretnego produktu bez wskazania na markę (choć najczęściej odbiorcy umieją zidentyfikować producenta).

Lokowanie produktu może odbywać się bardziej lub mniej subtelnie. W tym drugim przypadku produkt gra rolę drugoplanową, najczęściej pojawia się gdzieś w tle.

jess

http://www.jemerced.com/get-the-look-cubus/

  1. Recenzja – w zamian za korzystanie z produktu lub za specjalną opłatą, blogerzy publikują przychylne opinie o produkcie, najczęściej opisując jego konkretne zalety i korzyści dla klienta. Taka „recenzja” powinna być według przepisów traktowana jako artykuł sponsorowany, a nie redakcyjny, dlatego. czasem jednak marki i blogerzy oficjalnie informują o współpracy http://www.press.pl/newsy/reklama/pokaz/28948,Peugeot-zatrudnil-Kominka-do-testowania-auta-_wideo_).
  1. Klasyczna reklama – display. To także powszechna forma reklamy w blogosferze. Marki w tym względzie starają się wykorzystać zasięg konkretnego bloga. Najczęściej blogerzy przystępują do sieci reklamowej AdSense, która pozwala na wyświetlanie na stronach www reklam kontekstowych. W tym zakresie przychód zależy od liczby unikalnych użytkowników, którzy klikną w reklamę na blogu oraz stawki przewidzianej przez sieć za każdą odsłonę reklamy.
  1. Konkursy – organizowanie przez blogerów konkursów, w których nagrodami są produkty promowanej marki to już praktycznie norma.

Podsumowanie

Prywatne blogi stały się w ostatnim czasie bardzo modnym i chętnie wykorzystywanym przez marki kanałem w komunikacji marketingowej. Na tle innych narzędzi internetowych, których skuteczność i efektywność nieustannie spada, prezentują się pod tym względem bardzo atrakcyjne. Większość blogerów jest bardzo zadowolona z takiego obrotu sprawy, czyli zainteresowania marek współpracą z nimi. Dzięki temu, mogą łączyć swoją pasję z zarabianiem na życie. Wiele blogów dzisiaj to już kilkuosobowe przedsiębiorstwa, w których każdy odpowiada za inny element całości.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous SEO 2105: Wartościowe treści i linki dalej królują
Next Public Relations i Content Marketing – symbioza doskonała

Może to Ci się spodoba

Firmy mogą zyskać na promocji czytelnictwa

Na rynku dystrybucji e-booków pojawił się podmiot z nowatorskim pomysłem na rozwój czytelnictwa w Polsce. CzasCzytania.pl oferuje przedsiębiorcom nowy sposób na zdobycie lojalności klientów i motywowanie pracowników. CzasCzytania.pl to uruchomione

Trendy 0 Comments

Optymalizacja treści na YouTube – kilka praktycznych porad

Dla wielu ludzi, szczególnie młodego pokolenia, Internet to okno na świat. Zastąpił im książki, prasę, radio i telewizję. Serwis YouTube to swego rodzaju telewizja XXI wieku. Nie dziwi więc fakt,

Strategia 0 Comments

Jak określić modelowych odbiorców (persony) w strategii Content Marketingowej

Perfekcyjne wyznaczenie grupy docelowej to sine qua non skuteczności każdej strategii marketingowej. W Content Marketingu najbardziej optymalnym sposobem w tym względzie jest precyzyjne naszkicowanie modelowych odbiorców treści (zbudowanie person). Content

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź