Jak zwrócić zakupiony towar do sklepu internetowego?

Jak zwrócić zakupiony towar do sklepu internetowego?

Klienci sklepów internetowych, chronieni ustawą o prawach konsumenta, mają możliwość zwrotu zakupionego online towaru bez podawania przyczyny. W niektórych przypadkach mogą to zrobić nawet w rok po dokonaniu zakupu, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów.

Kwestie te reguluje Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. 2014 r. poz. 827). Od jej wejścia w życie na właścicielach sklepów internetowych ciąży znacznie więcej obowiązków informacyjnych względem klientów. Konsumenci natomiast mają więcej możliwości między innymi w zakresie reklamacji czy zwrotu zakupionego towaru.

W jakiej sytuacji można zwrócić towar do sklepu internetowego?

Każdy klient e-sklepu ma prawo w ciągu 14 dni od dokonania zakupu odstąpić od tej umowy, czyli zwrócić kupiony online towar. Co ważne, może to zrobić bez podawania sprzedawcy jakiejkolwiek przyczyny, a zatem nie tylko w przypadku niezgodności produktu z opisem czy na przykład jego wadliwości. Aby zwrócić towar, wystarczy oświadczenie konsumenta, które – w przypadku sklepów internetowych – wysyła się zazwyczaj e-mailem lub poprzez specjalny formularz udostępniony na stronie sprzedawcy. Prawo do odstąpienia od umowy, a zatem do zwrotu towaru, obowiązuje nawet przez 12 miesięcy, jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta o tym, że może on zakupiony towar zwrócić (bez żadnych konsekwencji).

Jakie koszty ponosi konsument, zwracając zakupiony towar do e-sklepu?

W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość, bo o takiej sytuacji tu mowa, transakcję uważa się za niebyłą. Strony zobowiązane są do zwrotu wzajemnych świadczeń w ciągu 14 dni od złożenia przez konsumenta w/w oświadczenia. Sklep oddaje klientowi pieniądze, klient dostarcza sprzedawcy zakupiony wcześniej towar. Konsument nie ponosi przy tym prawie żadnych kosztów. Prawie, ponieważ są pewne wyjątki. Sprzedawca zwraca bowiem klientowi koszt towaru i koszt jego dostawy, ale tylko najniższy z tych proponowanych w sklepie internetowym podczas zawierania transakcji, czyli na przykład równowartość zwykłej przesyłki pocztowej, a nie wybranej przez klienta ekspresowej przesyłki kurierskiej. Jeżeli zwracany towar nie jest dostarczany sklepowi osobiście przez klienta i sprzedawca nie zaproponował, że sam go odbierze, konsument musi ponieść jeszcze koszt nadania przesyłki.

Jak odesłać zwracany towar do sklepu internetowego?

Aby zwrot towaru do sklepu internetowego przebiegł sprawniej  i tanio, warto nadać paczkę w DHL Parcelshop.  Zamiast czekać w domu na kuriera, można skorzystać z jednego z takich punktów. Znajdują się one w najbardziej uczęszczanych miejscach, w których bywa się na co dzień – na stacjach benzynowych, w galeriach handlowych, salonach prasowych etc. (https://parcelshop.dhl.pl/mapa?type=fm). Każdy oznaczony jest charakterystycznym, dobrze rozpoznawalnym logo (http://dhl-services.chilloutgroup.pl/img/extra/DHL_Parcelshop_naklejka_A3_297x325.pdf). Wybierając usługę kurierską DHL, klient zyskuje na czasie i bezpieczeństwie. Ma on pewność, że przesyłka ze zwracanym towarem dotrze do sprzedawcy na czas i w nienaruszonym stanie, co również ma znaczenie w procesie odstępowania od umowy zawartej ze sklepem.

Jedną z bardziej atrakcyjnych obecnie (także cenowo) opcji nadawania paczek są pakiety DHL Parcel (http://www.dhlparcel.pl/content/dhl_parcel_poland/pl/private-customers/domestic-parcels/shiponline.html). W ramach tej usługi można odesłać zwracany towar do sklepu internetowego już nawet za 13,47 zł netto. Ceny różnią się oczywiście w zależności od wielkości i wagi konkretnej przesyłki.

PAKIET SUPER LEKKI PAKIET LEKKI PAKIET CIĘŻKI
do 1 kg / do 35 cm * do 10 kg / do 75 cm * do 31,5 kg / do 140 x 60 x 60 cm
13,74 zł netto / 16,90 zł brutto 16,18 zł netto / 19,90 zł brutto 24,31 zł netto / 29,90 zł brutto

* suma długości boków najdłuższego i najkrótszego nadawanej paczki

Istnieje także możliwość skorzystania z Pakietu Terminowego, w którym nadawca określa, w jakich godzinach paczka ma być dostarczona do odbiorcy. Do wyboru jest gwarantowane doręczenie przesyłki do godz. 12.00, doręczenie między 18.00 a 22.00 oraz doręczenie w sobotę (o ile pozwala na to kod pocztowy odbiorcy). Taka opcja również może okazać się przydatna w sytuacji zwracania towaru do sklepu internetowego.

Wybierając się do Parcelshop, aby nadać paczkę, trzeba pamiętać o tym, że w niektórych punktach można płacić tylko gotówką. Dobrze więc mieć przy sobie kwotę potrzebną na opłacenie wybranego pakietu.

Dotrzymanie w/w terminu 14 dni przeznaczonego na wzajemny zwrot świadczeń jest niezwykle istotne. Im szybciej towar zostanie odesłany, tym szybciej klient odzyska od sklepu swoje pieniądze.

Previous Pyszne.pl na pokazie Maćka Sieradzky'ego
Next Co to jest SSL, GeoTrust, RapidSSL? Poziomy zabezpieczeń stron WWW

Może to Ci się spodoba

E-commerce 0 Comments

E-sklepy śledzą swoich klientów podczas zakupów. Analiza zebranych danych pozwala im zwiększyć sprzedaż

Ponad 90 proc. e-sklepów stara się lepiej poznać swoich klientów, śledząc ich zachowanie podczas zakupów. Dostępne narzędzia analityczne pozwalają im w ten sposób pozyskać dane, które wykorzystują do zmiany wyglądu strony

E-commerce 0 Comments

Skuteczne sposoby na promocję w branży e-commerce

Sukces sklepu internetowego nie zależy tylko od jakości sprzedawanych produktów i ich cen. Równie ważna jest promocja. To ona decyduje, czy informacja o atrakcyjnej ofercie dotrze do potencjalnego klienta. Poniżej

E-commerce 1Comments

2016: Nadchodzące trendy w e-commerce

Branża e-commerce zmienia się nieustanie, nie tylko za sprawą rozwoju nowych technologii, ale także stale rosnących oczekiwań klientów. Rok 2016 może nie będzie przełomowy, ale zapewne pewne nowe trendy odcisną

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!