Wątpliwości przedsiębiorców związane kwalifikowaniem wydatków jako koszty uzyskania przychodu w czasie trwania pandemii

Wątpliwości przedsiębiorców związane kwalifikowaniem wydatków jako koszty uzyskania przychodu w czasie trwania pandemii

Epidemia wywołała zakłócenia w pracy niemal wszystkich przedsiębiorstw w naszym kraju. Jedne zmuszone były na pewien okres zaprzestania swojej działalności, inne przeniosły się do sieci, a jeszcze inne zostały zobowiązane do zapewnienia swoim pracownikom i klientom ochrony w postaci środków dezynfekujących czy jednorazowych rękawiczek. Wiele firm poniosło w związku z tym różnego rodzaju wydatki, których zakwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodu budzi wątpliwości przedsiębiorców.

Zakup spirytusu do dezynfekcji

Jedną z sytuacji budzących wątpliwości przedsiębiorców jest zakup spirytusu, przeznaczonego do dezynfekcji. W okresie pandemii, w którym brakowało specjalnych płynów przeznaczonych do dezynfekowania rąk i sprzętów użytkowanych przez pracowników i klientów, wielu właścicieli firm decydowało się na zakup spirytusu i w odpowiednim rozcieńczeniu wykorzystywania go do odkażania rąk i powierzchni. W takim przypadku wątpliwości budzi możliwość zaliczenia spirytusu do kosztów uzyskania przychodu. Zasadniczo bowiem wydatki na alkohol nie są kosztem uprawniającym do pomniejszenia podstawy podatku dochodowego. Art. 23 ust. 1 pkt 23 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych traktuje bowiem alkohol jako wydatek na cele reprezentacyjne firmy i wyklucza go z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli jednak alkohol został zakupiony w celach dezynfekcji, wyżej wskazana zasada nie ma zastosowania, więc spirytus może zostać zaliczony w koszty pod warunkiem, że przedsiębiorca zatrudnia pracowników lub rodzaj prowadzonej przez niego działalności wymaga kontaktów osobistych z pracownikami. Wydatek taki może zostać zakwestionowany, gdy przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników i prowadzi zdalną obsługę klienta.

Faktura korygująca odstąpienie od umowy

Firma zawarła ze swoim kontrahentem umowę na dostawę drogiego sprzętu. Płatność miała nastąpić w ratach, jednak po przelaniu pierwszej raty, przedsiębiorstwo zamawiającego wpadło w kłopoty finansowe z powodu epidemii. Strony postanowiły zatem, że rozwiążą zwartą wcześniej umowę i zwrócą wzajemne świadczenia. Konieczne będzie także wystawienie faktury korygującej. W tym przypadku wątpliwość budzi moment dokonania korekty przychodu. Czy właściwy jest okres, w którym zawarta została umowa, czy w moment, gdy wystawiono korektę? Zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym osób prawnych korektę faktury spowodowaną błędem rachunkowym lub oczywistą pomyłką należy wykonać wstecz. W tym przypadku jednak korekta faktury nie jest spowodowana błędem, lecz wydarzeniami, które miały miejsce już po wystawieniu faktury, dlatego należy stosownie skorygować przychód w okresie rozliczeniowym, którym dokonano korekty faktury.

Koszty organizacji pracy zdalnej

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, pracodawca może polecić swojemu pracownikowi wykonywanie pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania. W wielu przypadkach pracodawca jest zmuszony ponieść koszty organizacji pracy zdalnej swoich pracowników, np. przez zakup odpowiedniego sprzętu czy oprogramowania lub ustalenie ekwiwalentu dla pracownika za wykorzystywanie przez niego do celów służbowych prywatnego sprzętu. W takiej sytuacji w rozumieniu art. 22 ust. 1  i art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym pracodawca może zaliczyć w koszty wszystkie koszty poniesione w związku z umożliwieniem pracownikom pracy zdalnej.

Prowadzę biuro rachunkowe już od ponad 10 lat. Do każdego klienta podchodzę indywidualnie, w każdej sytuacji starając się znaleźć najlepsze rozwiązanie. Dzięki doświadczeniu i wiedzy zdobytej w tym czasie coraz więcej moich klientów mówi swoim znajomym, poszukującym usług księgowych: „Polecam Pana Tomasza z Efekty”. Zapraszam do współpracy mikro, małe, średnie i duże firmy.

Previous Opinie w Google Moja Firma – poradnik od Grupy TENSE
Next Najlepsze gry multiplayer online na Android i iOS

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Jak skutecznie komunikować się z klientami? Co lepsze, stary dobry e-mail czy może WhatsApp

Co wybrać, e-mail czy social media do komunikacji z klientami. A może jeszcze ostatnio bardzo popularny WhatsApp. Trzeba pamiętać, że od sposobu komunikacji będzie zależała nie tylko jej skuteczność, ale

Trendy 0 Comments

MLM – drogą do sukcesu finansowego?

MLM, czyli z angielskiego Multi Level Marketing lub inaczej network marketing, a po polsku marketing sieciowy, to interesująca forma na założenie własnego biznesu. Co prawda, wielu kojarzy się z handlem

Trendy 0 Comments

Internetowe serwisy branżowe w Content Marketingu

Content Marketing to obecnie jedna z najpopularniejszych strategii w komunikacji marek z klientami. W zakresie publikacji wartościowych treści ogromną rolę odgrywają internetowe serwisy branżowe, które skupiają nie tylko ekspertów, ale

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź