Storytelling w reklamie

Storytelling w reklamie

Opowiadanie historii to dzisiaj jedna z częściej stosowanych strategii w komunikacji reklamowej. Wynika to ze współczesnego podejścia do konsumpcji. Klienci chcą, poza oczywiście posiadaniem  materialnego wytworu – produktu, stać się elementem fascynującej, nierzadko wieloletniej historii. Na dodatek każdy produkt musi mieć swoją filozofię, którą łatwiej przedstawić poprzez pewną historię niż klasyczną reklamę.

Storytelling – historia stara jak świat

Opowiadanie historii to zjawisko stare jak świat. Cała nasza cywilizacja oparta jest na podaniach, legendach i baśniach. Większość z nich jest na tyle intrygująca, że w nie wierzymy do dziś. Wydaje się, że w zracjonalizowanym do szpiku kości świecie, opowiadanie różnego rodzaju historii, które tak naprawdę nic lub bardzo mało mają wspólnego z prawdą, nie ma sensu. A jednak, branża reklamowa coraz częściej sięga po to znane naszym przodkom narzędzie. Materialne artefakty potrzebują magii, muszą być nie tylko funkcjonalne, ale także uwodzić. Eksperci wskazują, że łatwiej jest pobudzić wyobraźnię potencjalnych klientów przy pomocy barwnego opowiadania, niż zimnych i twardych faktów. Podczas czytania historii uaktywnia się więcej części naszego mózgu, informacje w ten sposób pozyskane są łatwiej zapamiętywane.

W opowiadaniu historii przez marki tak naprawdę nie chodzi o samo przekazywanie informacji, ale o wywołanie pewnej refleksji, którą opowieść jest w stanie pobudzić. Każda narracja, którą firma chce zaprezentować musi być precyzyjnie przemyślana. Należy także określić jednoznaczny cel, który chcemy osiągnąć. Specjaliści wskazują, że dobra opowieść jest w stanie wynieść szybko markę na piedestał. Jednakże słaba i mówiąc językiem ulicy „mocno dęta” może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego.

Aby odnieść sukces musimy trafić w gusta słuchaczy. Każda marka zna swoich zwolenników najlepiej, dlatego musi wybrać rodzaj opowieści, która ich zainteresuje. Warto w historii odwołać się poza faktami do emocji. Te są w stanie bardziej i szybciej przemówić do wyobraźni, o ile ich amplituda nie wychyli się zbyt wysoko.

Intencjonalnie kreowany obraz przy pomocy opowiadania musi odwoływać się do rzeczywiście wyznawanych wartości. Głęboki rozdźwięk może wywołać pewien dysonans poznawczy. Najlepszym rozwiązaniem jest zilustrowanie tych wartości autentycznym przykładem, który miał miejsce w historii. Realna sytuacja, w której marka postąpiła zgodnie z tymi wartościami jest w stanie lepiej przekonać odbiorców. Może to być także przejmująca historia z życia wzięta, w której tle przewija się marka. Ostatecznym etapem powinno być tylko wybranie odpowiedniego formatu, przy pomocy którego tę opowieść przedstawimy klientom. Dzisiaj można to zrobić nie tylko przy pomocy przekazu ustnego, ale także tekstu, dźwięku i obrazu. Historie można opowiadać równolegle w kilku mediach, uwypuklając ten wątek, który najbliższy jest specyfice danego kanału.

Storytelling – być innym niż reszta

Obecnie coraz trudniej markom odróżnić się od konkurencji przy pomocy klasycznej reklamy. Nie tylko ze względu na fakt, że ta stała się najmniej pożądanym przez widzów komunikatem. Telewidzowie świadomie jej unikają, zresztą tak jak i internauci. Na dodatek agencjom coraz trudniej przekonać klienta do nieszablonowej kreacji przełamującej pewne stereotypy. A tylko taka jest współcześnie w stanie zapewnić marce duże zainteresowanie w mediach. Dlatego też coraz częściej marki sięgają po storytelling. Tym, którym uda się opowiedzieć wciągającą historią, odniosą sukces. Na rynku smartfonów działa przynajmniej kilkunastu producentów, których aparaty nie różnią się specjalnie pod względem parametrów technicznych, designu i funkcjonalności. A jednak tylko jedna marka jest obiektem pożądania na całym świecie przez większość użytkowników tego rodzaju urządzeń. Firma Apple dziś nawet produkuje mini dokumenty o produkcji swoich „zabawek”. Dzięki nim, firma oferuje klientom coś więcej niż tylko zwykłe urządzenia techniczne.

Przy pomocy dobrej historii firma może także zyskać przewagę konkurencyjną na początku swej działalności. Wiele start-upów przed wejściem na rynek przygotowuje swoją opowieść, dzięki której możemy poznać ideę stojącą u podstaw powstania innowacyjnego produktu czy nowej usługi. Jednym z ciekawszych produktów mających zrewolucjonizować bieganie, który pojawił się w ostatnim czasie na rynku, są pięciopalczaste buty. Ich wprowadzeniu na rynek towarzyszy właśnie pewna historia, odwołująca się nie tylko do faktów.

storytelling1

Źródło: http://www.5palcow.pl/pl/content/4-o-nas

Opowiadanie historii bardzo modne jest w przypadku reaktywacji pewnych podmiotów. Po długim czasie nieobecności na rynku, firma chce przypomnieć o sobie, opowiedzieć swoją długą historię i zaprezentować jej wpływ na dzisiejszą sytuację rynkową. Nierzadko zawierają one także pewne wizje rozwoju snute na przyszłość przez markę. Tak postąpił pewien dom towarowy w Berlinie, który po wielu latach odzyskał dawną świetność. Jednym z elementów promocji było właśnie wydanie swojej historii w wersji książkowej, gdzie marka odwołuje się do przedwojennych tradycji.

storytelling2

Źródło: https://vimeo.com/133963431

Dobra historia to także skuteczny łącznik z klientami. Nic tak nie łączy ludzi, jak wspólna idea czy historia, do której można się odwołać w każdej sytuacji. Duża i lojalna grupa klientów, to marzenie każdej korporacji.

Tworzenie wciągających narracji doskonale się sprawdza przy operacjach związanych odświeżeniem produktu lub dodaniem nowych funkcjonalności. Przy pomocy storytellingu można produkt, mniej lub bardziej zmieniony (najczęściej po lekkim liftingu) przedstawić w nowym kontekście.

Przy pomocy różnego rodzaju opowiadań można zilustrować stosunek marki do pewnych wartości lub społecznych procesów. Właściwie trudno dzisiaj znaleźć firmę, która nie manifestowała by swojej troski o naszą planetę. Ekologia jest osią wielu narracji, które dziś możemy usłyszeć. Podobnie sprawa wygląda z wartościami. Większość producentów opon pokazuje, że od początku swej działalności bezpieczeństwo było dla nich priorytetem. Wszystkie innowacje wprowadzone w toku rozwoju marki miały je podnieść na jeszcze wyższy poziom. Dla Continentala bezpieczeństwo to megatrend:

storytelling3

Źródło: http://www.continental-corporation.com/www/presseportal_com_de/allgemein/sicherheit/sicherheit_intro_de.html

W opowiadaniach marek opisujących jej całą historię nie należy unikać sytuacji kryzysowych, błędów oraz wszelkich niefortunnych posunięć. Należy je tylko umiejętnie zaprezentować, tak aby odbiorca odniósł wrażenie, że była to wielka nauczka dla firmy, z której wyciągnęła wnioski.

Podsumowanie

Można powiedzieć, że obecnie dobra historia to połowa sukcesu w biznesie. Dobrze opowiedziana, potrafi stworzyć silne więzy emocjonalne pomiędzy marką i klientami. Dlatego coraz więcej firm stara się w ten sposób zwracać uwagę klientów na swoje produkty i usługi. To nie tylko instrument sprawdzający się w kreowaniu wizerunku, ale także w działaniach mających na celu zwiększenie sprzedaży. W slangu ludzi reklamy coraz częściej słychać, że „historie sprzedają”.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous YouTube SEO – jak skutecznie przebić się w tłumie
Next Promocja sklepu internetowego w TV – klucz do sukcesu

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Dlaczego artykuły sponsorowane są tak popularne?

Wybór dobrej i efektywnej reklamy to dla przedsiębiorcy bardzo trudne zadanie. Musi zdecydować, jak chce promować swoją działalność oraz jakich metod użyje, aby osiągnąć zamierzony efekt. Obecnie do dyspozycji jest

Trendy 0 Comments

Jak stworzyć interesującą infografikę?

Infografiki szturmem podbijają nie tylko Internet. Coraz częściej można je spotkać także w prasie drukowanej. Przy ich pomocy można w sposób czytelny i obrazowy przedstawić jakiś dość skomplikowany i złożony

Trendy 0 Comments

Czy Content Marketing sprzedaje?

Wielu specjalistów od promocji online wskazuje, że marketing treści to narzędzie bardziej do kreowania wizerunku niż wzmocnienia sprzedaży. Nic bardziej mylnego. W świetle współcześnie zachodzących zmian w sposobach i charakterze

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź