SEO Mobile – o czym pamiętać i czego unikać przy optymalizacji strony www

SEO Mobile – o czym pamiętać i czego unikać przy optymalizacji strony www

Mobilny Internet podbija świat. Coraz więcej osób na całym globie korzysta do surfowania po sieci z urządzeń przenośnych. Już na początku 2015 roku, jak podało Google, więcej było wyszukiwań mobilnych niż tzw. desktopowych. Co zrobić, aby być widocznym w mobilnej wyszukiwarce – przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie są najważniejsze faktory w SEO Mobile.

Rewolucja trwa

Rok 2015 był przełomowy w rozwoju mobilnego Internetu. Nie tylko dlatego, że ilość wyszukiwań mobilnych była większa niż tych stacjonarnych, ale głównie z powodu wprowadzenia aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google z 21 kwietnia. Jej celem miało być podniesienie jakości wyszukiwania na smartfonach i tabletach. Od tej pory strony responsywane (automatycznie dostosowujące się do szerokości i rozdzielczości sprzętu, na którym jest wyświetlana strona) lub specjalne mobilne wersje są priorytetowo traktowane w obu wersjach wyszukiwarki.

Jak się szacuje, jeśli w kwietniu w TOP100 było jeszcze ok. 75 procent stron przyjaznych mobilnym internautom, tak już we wrześniu było ich ponad 90 procent. Jak się podaje, w przypadku wielu fraz, wyszukiwania mobilne zdecydowanie przewyższają te stacjonarne. Na przykład dla słowa „Nike Air Force”  rozkład wyszukiwań przedstawia się następująco: 34% desktop, 85% tablety, 65% smartfony (to 75.000 wyszukiwań http://www.searchmetrics.com/wp-content/uploads/kb-mobile-ranking-faktoren-2015-infografik-de.jpg). Wydaje się, że nikt kto poważnie dzisiaj myśli o prowadzeniu biznesu (niezależnie jaka część przychodu generowana jest dzięki Internetowi), nie może ignorować potrzeb mobilnych internautów. Trzeba także pamiętać, że już obecnie na te same frazy otrzymamy inne wyniki w wyszukiwarce mobilnej, a inne w stacjonarnej. Nieco ponad 60 % wyników będzie wspólnych, ale już ponad 30% wyników będzie zupełnie inna.

Usuń przeszkody

Współcześnie strona przyjazna mobilnym użytkownikom to standard. To powinni sobie wziąć do serca wszyscy, którzy poważnie traktują swoich klientów. Jednak zanim zajmiemy się optymalizacją strony pod kątem wytycznych, które zagwarantują nam dobra pozycję w rankingu mobilnym, warto usunąć ze strony rzeczy, które mają negatywny wpływ na wysokie miejsce w wynikach. Najważniejsze przeszkody:

– długi czas ładowania – należy go maksymalnie skrócić. W tym celu należy skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights Google, które wykrywa obecne na stronie błędy spowalniające jej działanie,

– zablokowane rozszerzenie JavaScript – aby Googlebootowi umożliwić poprawne zaindeksowanie strony należy zapewnić mu dostęp do plików JavaScript i CSS,

– automatycznie otwierające się treści lub takie, których nie można zobaczyć ze względu na zastosowanie technologii Flash. Ten problem dotyczy także materiałów licencjonowanych oraz takich, które do odtworzenia wymagają specjalnego programu,

– błąd 404 – niektóre strony poprawnie wyświetlają się tylko na komputerach stacjonarnych, zaś na urządzeniach mobilnych wyświetlają stronę błędu. Można temu zapobiec. W przypadku gdy klienci powszechnie odwiedzają stronę desktopową na smartfonach, a firma posiada jej mobilną wersją pod innym adresem, to należy zastosować przekierowanie pod ten adres.

– błędne przekierowania – w przypadku zastosowania oddzielnych adresów stron na urządzenia stacjonarne i przenośne, należy zawsze przekierowywać  użytkowników z każdego adresu do jego właściwej wersji.,

– zbyt duża liczba nieważnych linków lub  nieodpowiednie linkowanie – należy wyeliminować linki prowadzące ze strony mobilnej do głównej strony w wersji stacjonarnej (i odwrotnie),

– pełnoekranowe reklamy utrudniające przeglądanie strony – w wielu przypadkach są one tak skonstruowane, że trudno odszukać element je wyłączający.

Zlikwidowanie tych elementów nie sprawi automatycznie, że strona obejmie pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale przybliży nas skutecznie do tego celu. Ponadto, o czym przypominają wszyscy, należy treści dostosować do potrzeb i oczekiwań mobilnego internauty. Równie zwięzłe i krótkie jak teksty, powinny być już same nagłówki (maksymalnie 6 słów).

Faktory sukcesu – SEO Mobile

Obecnie każda strona musi być gruntownie zoptymalizowana według wytycznych SEO Mobile. Przy ustalaniu pozycji strony w rankingu mobilnym, istotną rolę odgrywają podobne czynniki, jak w przypadku wyszukiwarki stacjonarnej. Jednak wiele z nich jest mocniej skorelowana z dobrą pozycją w mobilnej wersji wyszukiwarki. Najważniejsze faktory SEO Mobile:

  1. Wielkość danych – strona powinna być „lekka”, z rozwiązań, które mają dużą pojemność należy zrezygnować (optymalnie ok. 20-50 kb).
  1. Czas ładowania strony – to bardzo ważny czynnik dla mobilnego rankingu. Według wielu badań, użytkownik na załadowanie strony czeka średnio 3 sekundy. Jeśli witryna się nie wyświetli, rezygnuje i przechodzi do następnej. Eksperci powszechnie wskazują, że dla stron mobilnych – 5 sekund to graniczny czas (trzeba jednak pamiętać, że wymagania mobilnego Internauty są większe niż tego korzystającego z domowego komputera. Aby osiągnąć ten wynik, należy zminimalizować wielkość zdjęć i elementów graficznych oraz zrezygnować ze zbędnych skryptów.
  1. Flash – na stronach mobilnych należy unikać tego rozszerzenia, czym mniej elementów na stronie opartych na tym rozwiązaniu, tym lepiej dla pozycji strony w rankingu mobilnym. Ponadto stosowanie technologii Flash albo ramek iFrame uniemożliwia poprawne wyświetlanie stron na wszystkich dostępnych w sprzedaży urządzeniach mobilnych. Zdecydowanie lepszym wyjściem jest korzystanie z udogodnień jakie oferuje HTML5 czy jQuery.
  1. Interaktywne elementy (reklamy, przyciski, listy, itp.) – jeśli chcemy stronie zapewnić dobrą pozycję w mobilnym rankingu, to nie należy tego rodzaju rozwiązań nadużywać. Ponadto użytkownicy nie przepadają za tego rodzaju „fajerwerkami”.
  1. Liczba wewnętrznych linków – ich duża ilość mocniej wpływa na pozycję w rankingu stacjonarnym, niż mobilnym. Nie znaczy to jednak, że należy ich unikać. Są niezbędne, a co najważniejsze ich struktura powinna być jasna i przejrzysta. W tym względzie wymagany jest absolutny porządek.
  1. Liczba linków zewnętrznych – dla rankingu mobilnego to czynnik równie ważny jak, dla pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na komputerach stacjonarnych.
  1. Okres istnienia linków ma mniejsze znaczenie niż ich wartość. Te najlepiej gdy będą pochodzić zarówno ze stron będących wysoko w rankingu mobilnym, jak i blisko tematycznie związanych z pozycjonowaną witryną.

Podsumowanie

Liczba mobilnych internautów z roku na rok będzie rosnąć. Firmy, które będą chciały utrzymać swój prymat w sieci, będą musiały w zakresie optymalizacji strony pod kątem użytkowników mobilnych stanowić pewien wzór. Szczególnie o dostosowaniu swoich stron do wymagań osób korzystających z urządzeń przenośnych, powinny pamiętać firmy lokalne. Z badań wynika, ze 33 procent wszystkich zapytań do wyszukiwarki pochodzących ze smartfonów dotyczy lokalnego biznesu. Użytkownicy najczęściej szukają miejscowych handlowców, usługodawców i lokali gastronomicznych. Także przedstawiciele branży e-commerce wskazują, że ruch staje się coraz bardziej mobilny. To implikuje fakt, że sklepy muszą dostosować do tego trendu nie tylko strony, ale także ofertę.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Najciekawsze propozycje gablot informacyjnych.
Next 2016: Nadchodzące trendy w e-commerce

Może to Ci się spodoba

Jak z Google podbić świat – kilka strategicznych wskazówek SEO

Wiele firm usługowych i sklepów internetowych wyczerpało już praktycznie potencjał wzrostu przychodów w swoim macierzystym kraju. Jednym z rozwiązań, pozwalających przezwyciężyć tę barierę – czyli poszerzyć bazę klientów, jest ekspansja

Content sprzyjający SEO

Jakie treści publikować, aby pojawić się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy? To najbardziej nurtujące pytanie w SEO. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad w tym względzie. SEO

Marketing treści – przyszłość SEO

Content Marketing to obecnie jeden z najszerzej dyskutowanych tematów w branży. Powszechne zainteresowanie marketingiem treści wynika z ostatnich zmian algorytmu wyszukiwarki Google, która przy wyznaczaniu pozycji strony w wynikach bierze

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź