SEO – krótki przewodnik dla początkujących

SEO – krótki przewodnik dla początkujących

Pozycjonowanie stron internetowych to według specjalistów z agencji interaktywnych sztuka wymagająca ogromnej wiedzy i doświadczenia. Tak bynajmniej przedstawiają ten proces. Zapewne tak jest (w odniesieniu do promocji dużych serwisów), nie znaczy to jednak, że właściciele własnych stron są zdani tylko na agencje. Przy odrobinie chęci i zaangażowania mogą we własnym zakresie sprawić, że ich strona znajdzie się na czołowych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania na pożądane frazy. Poniżej prezentujemy krótki przewodnik po SEO.

SEO to raczej proces niż jedna operacja

Optymalizacja strony internetowej to zestaw działań, których celem jest objęcie czołowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności firmy. Dokonując zmian w kodzie i samej stronie, należy trzymać się wytycznych wyszukiwarki. Droga na skróty najczęściej kończy się karą, najlżejszy wymiar to upomnienie, najsurowszy to zawieszenie strony w indeksie. Pozycjonowanie to nie jest jednorazowa czynność, która ma swój początek i koniec. To raczej proces bez końca. Strona musi być na bieżąca aktualizowana pod kątem zmian algorytmu.

Pozycjonowanie to najbardziej efektywny sposób na wypromowanie strony w sieci. Przy stosunkowo niewielkich środkach można osiągnąć ponad przeciętne rezultaty w stosunku do innych form promocji. Praktycznie każdy autor strony internetowej marzy, aby jego dzieło było widoczne w wyszukiwarce dla innych użytkowników. Znalezienie się w tzw. TOP3 to sytuacja idealna, szczególnie, że z badań Google wynika, że ponad 90% internautów nie spogląda dalej niż pierwsze dwa miejsca w wynikach.

Optymalizację strony należy zacząć od podstaw:

  1. Weryfikacja serwisu w Console Search – wyszukiwarka wtedy wie, że udostępnia dane rzeczywistemu właścicielowi strony. Dzięki uwiarygodnieniu uzyskamy dostęp do wielu danych (informacja o wyszukiwanych słowach, które powodowały wyświetlanie strony w wyszukiwarce, pozycja witryny w poszczególnych przypadkach, liczba użytkowników klikających w witrynę). Tam też poznamy wszystkie problemy, jakie trapią stronę (złośliwe oprogramowanie, próby ataków hakerskich, naruszenia wytycznych, itp.).
  1. Rejestracja w Google Analytics. To narzędzie, które pozwala pozyskać dane na temat użytkowników odwiedzających naszą stronę. Ruch można śledzić praktycznie na bieżąco.
  1. Znaczniki title i description. To swego rodzaju wizytówka widoczna w wynikach wyszukiwania. Każda podstrona powinna mieć swój własny unikalny tytuł i opis, w których należy zawrzeć najważniejsze frazy przypisane do konkretnej podstrony (nie warto zdawać się na funkcję automatycznego ich tworzenia dostępną w wielu aplikacjach do projektowania stron). To dodatkowa zachęta dla internauty (nierzadko internauta wybiera drugą lub trzecią witrynę w wynikach ze względu na ciekawy lub intrygujący opis). W tworzeniu opisów mamy dwie szkoły. Pierwsza, to opisy w formie równoważników zdań. Druga, to opisy w formie zawołań marketingowych, pobudzających do działania. Należy pamiętać, że tytuły i opisy powinny być zawsze dostosowane do branży, inne dane w opisie są niezbędne w przypadku lokalnego zakładu mechanicznego, inne zaś w przypadku globalnego koncernu.
  1. Opisy rozszerzone strony (Rich Snippets). Wszystkim, którzy chcą odróżnić się od konkurencji i wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, polecamy stworzenie tego rodzaju opisów. Można w nich zawrzeć pewne dodatkowe, przydatne dla użytkownika informacje, które będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania (średnia ocen wystawionych stronie przez innych użytkowników – w formie gwiazdek, miniaturka zdjęcia oraz nazwa autora).
  1. Zawartość merytoryczna strony. Na czołowe pozycje mogą liczyć strony, na których internauci znajdą wartościowe i atrakcyjnie zaprezentowane strony. Ostatnie zmiany algorytmu promują content, dlatego warto temu elementowi poświęcić dużo uwagi. Na stronie nie powinno także zabraknąć materiałów multimedialnych, szczególnie cenione przez algorytm i użytkowników są filmy video.
  1. Należy uwzględnić potrzeby internautów mobilnych, tym bardziej, że po ostatnich zmianach algorytmu strony przystosowujące się automatycznie do szerokości i rozdzielczości urządzenia (responsie web design) lub specjalne mobilne wersje będą traktowane priorytetowo, zarówno w wyszukiwarce stacjonarnej, jak i mobilnej (tutaj będą wyświetlane wyniki zawierające tylko strony responsywne lub specjalnie przygotowane wersje mobilne).
  1. Usability Web – przy optymalizacji należy także pamiętać o nawigacji, która powinna zapewniać użytkownikom komfortowe i efektywne przeglądanie serwisu. System poruszania się po stronie powinien być jasny, czytelny i logiczny. Na każdej podstronie powinien obowiązywać ten sam schemat. Internauta powinien zawsze wiedzieć, w którym miejscu się znajduje i jak łatwo wrócić do strony głównej. Każda strona powinna dysponować „mapą strony”.
  1. Odnośniki do pozycjonowanej strony – optymalnym rozwiązaniem jest takie zaprojektowanie (design, treści, multimedia) i zaprezentowanie strony, aby inni sami chcieli ją polecać innym i zamieszczali link do naszej strony we własnym serwisie. Jednak taka sytuacja rzadko się zdarza, najczęściej sami musimy zadbać o promocję strony w innych miejscach w sieci. Najbardziej cenione przez algorytm Google są linki z portali zbliżonych tematycznie do naszej witryny, które cieszą się popularnością i dobrą reputacją wśród internetowej społeczności. Takie linki można pozyskać odpłatnie lub w ramach wzajemnej wymiany (na przykład portale branżowe są zainteresowane wartościowymi treściami i w zamian za ich regularne dostarczanie są skłonne zaprezentować na swych łamach wizytówkę firmy z linkiem). Warto także skorzystać z uprzejmości naszych partnerów biznesowych i na ich stronach zamieścić hiperłącze. Ostatnio przez sieć przetoczyła się dyskusja w tym temacie. Nieopatrzenie wyrażona opinia przez jednego z pracowników Google wywołała popłoch wśród pozycjonerów. Jednak sprawa okazała się na tyle ważna, że firma zdecydowała przedstawić oficjalne stanowisko w tej kwestii, które brzmi: „Nie kupuj, nie sprzedawaj, nie wymieniaj i nie proś o zamieszczenie linków, które mogą naruszać nasze wytyczne dla webmasterów”. W przypadku linków warto zachować ostrożność i umiar. Nie należy dodawać bezmyślnie linków ze stron bezużytecznych (tzw. katalogi i inne tego rodzaju). Wskazany jest także umiar, dodawanie rozłóżmy w czasie i regularnie je dozujmy.

Podsumowanie

W chwili obecnej większość ekspertów skłania się do opinii, że optymalizację strony należy prowadzić głównie pod kątem potrzeb i oczekiwań użytkowników. Oczywiście należy pamiętać o wytycznych Google, jednak to tylko warunki formalne.  Jeśli zadbamy o wartościowe treści, możemy być pewni, że strona zostanie doceniona zarówno przez internautów, jak i wyszukiwarkę.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous E-commerce: Jak zaplanować skuteczną kampanię reklamową?
Next Predictive Marketing – nie daj się zaskoczyć klientom

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Nowoczesne formy reklamy internetowej

Jak wykazały ostatnie badania marketingowe popularność nowoczesnych form reklamy w internecie w ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie wzrosła.  Budowanie świadomości marki oraz wzrost wskaźnika sprzedaży, to główne zadania, które powinny

Trendy 0 Comments

Do 2020 roku 80 proc. procesów biznesowych w firmach będzie oparte o big data. Analiza danych zmieni m.in. branżę reklamową

Już za kilka lat firmom będzie trudno funkcjonować bez odpowiedniej analizy wielkich zbiorów danych. Jak prognozuje firma Gartner, do 2020 roku 80 proc. procesów biznesowych będzie oparte o big data. Ich

Trendy 0 Comments

Content Marketing w lokalnym biznesie

Content Marketing to bardzo skuteczna strategia w komunikacji marketingowej. Sprawdza się zarówno w przypadku dużych globalnych koncernów, jak i drobnych przedsiębiorców, którzy nie mogą sobie pozwolić na kampanie reklamowe wymagające

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź