Rodzaje olejów silnikowych

Rodzaje olejów silnikowych

Nawet  laik motoryzacyjny zdaje sobie sprawę, jakie znaczenie dla pojazdu i pracy silnika spalinowego ma olej silnikowy. To właśnie olej ma za zadanie utrzymać ochronę jego metalowych części, odpowiada za ich prawidłowe smarowanie, redukuje tarcie pomiędzy nimi, czyści i chłodzi jednocześnie. Brak oleju czy nieprawidłowy dobór tej substancji grozi awarią a nawet zatarciem silnika. Każde działanie związane z olejem silnikowym przekłada się na działanie całego pojazdu.

Rodzaje olejów silnikowych

Wyróżniamy trzy podstawowe kategorie olejów silnikowych:

  • oleje mineralne
  • oleje półsyntetyczne
  • oleje syntetyczne

Różnią się one pomiędzy sobą odmiennym procesem produkcji, wpływającym na końcowe parametry każdego z nich. Oleje mineralne uzyskuje się w procesie rafinacji ropy naftowej, natomiast pozostałe powstają w drodze syntezy surowców i pochodnych ropy naftowej. Zarówno specjaliści jak i użytkownicy podkreślają pierwszeństwo w rankingu olejów syntetycznych, które, według nich, chronią skuteczniej wszystkie elementy ruchome silnika i lepiej go chłodzą niż robią to oleje mineralne. Wysoka zdolność rozszczepiania cząstek stałych zachodząca podczas spalania powoduje, że zdecydowanie skuteczniej przechwycane są one przez filtry olejowe. Charakteryzują się również niskim stopniem lepkości, co powoduje, że lepiej sprawdzają się w niskich, zimowych temperaturach.

Lepkość oleju silnikowego

SAE to skrót dla Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych, które dokonało klasyfikacji olejów silnikowych ze względu na ich stopień lepkości. Parametry te zapisuje się w postaci litery W oraz dwóch towarzyszących liczb ustawionych przed i po myślniku, np: 15W-40. Cyfry znajdujące się przed literą oznaczają lepkość oleju w warunkach zimowych, a raczej w niskiej temperaturze. Im ta wartość jest niższa tym olej jest bardzie adekwatny dla niskich temperatur powietrza, ułatwia rozruch silnika, usprawnia przepływ smaru.

Natomiast liczby umieszczane po myślniku określają lepkość oleju w temperaturach wysokich. Im ta liczba jest wyższa, tym silnik pracuje sprawniej w wysokiej temperaturze otoczenia. Stosuje tu się liczby w przedziale 40 – 60, które zapewniają silnikowi skuteczne smarowanie podczas wysokich temperaturach powietrza. Najczęściej użytkownik ma do czynienia z następującymi oznaczeniami:

  • olej mineralny: 15W-40 i 15W-50
  • olej półsyntetyczny: 10W-40 i 10W-60
  • olej syntetyczny: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40 i 5W-50

Specjaliści tematu podkreślają usilnie jeden aspekt. Wybierając olej silnikowy do swojego samochodu najlepiej kierować się wyłącznie specyfikacją producenta zapisaną w dokumentach samochodu, wewnątrz auta lub podaną w materiałach promocyjnych. Niektóre marki zalecają oleje specjalne, typowe  dla określonego modelu samochodu. Gdy mamy wątpliwości, informacji należy szukać w książce serwisowej samochodu lub w autoryzowanym serwisie danej marki. W tym przypadku nie warto eksperymentować jeżeli nie jesteśmy mechanikiem samochodowym czy chemikiem doświadczalnym. I nie zapominamy o wymianie oleju średnio co 30.000 km.

Więcej o olejach silnikowych znajdziesz na http://podnosniki-statech.pl/wiedza-motoryzacyjna/ffuf/dobrze-lepiej-najlepiej-wyjasnione-rodzaje-olejow-silnikowych.html

Previous Jakie predyspozycje trzeba mieć do pracy jako opiekunka osób starszych?
Next Jak handlować w B2B w internecie?

Może to Ci się spodoba

Social media 0 Comments

Instagram i Pinterest – duet doskonały w wizualnej komunikacji marketingowej

Wizualna komunikacja to trend, który zaczyna dominować nie tylko w Internecie. Nawet w prasie drukowanej teksty stają się powoli tylko dodatkiem do publikowanych zdjęć. Dzieje się tak nie tylko w

Social media 0 Comments

Najważniejsze wskazówki, jak zacząć zarabiać na instagramie

W obecnych czasach możemy zaobserwować ogromny wpływ social mediów na nasze życie. Mimo że na początku swojego istnienia portale społecznościowe służyły przede wszystkim rozrywce oraz nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu z

Social media 0 Comments

Prowadzenie fanpage to nie bajka!

Kiedyś działania na Facebooku przypominały charytatywną działalność, gdzie wszystko było za darmo. Popularność postów opierała się w głównej mierze na realnym zainteresowaniu – jednak, nie ukrywajmy, było ono napawdę niewielkie.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź