Jak przygotować plik do druku?

Jak przygotować plik do druku?

Każdy, kto zlecał profesjonalny druk wie, że poprawne przygotowanie plików to nie bułka z masłem. Miewają z tym problemy nawet profesjonalni graficy. W tym artykule zdradzimy najprostszą drogę do perfekcyjnych wydruków.

Poznaj przestrzeń kolorystyczną RGB i CMYK

Jedną z kluczowych kwestii podczas przygotowania plików do druku jest zrozumienie różnicy między przestrzeniami kolorystycznymi CMYK i RGB. To kluczowe, jeśli chcemy, aby kolory widziane na monitorze, były zbliżone do tych, które wyjdą w druku. RGB i CMYK to różne przestrzenie kolorystyczne – najprościej mówiąc, RGB widzimy na monitorze, a CMYK stosujemy podczas druku.

Różnica ta jest dobrze widoczna po wydrukowaniu projektu – jeśli nie zamienimy RGB na CMYK, wydruk będzie mieć dużo bardziej przytłumione kolory niż te, widziane na ekranie. Aby uniknąć znaczących różnic, przed wydrukiem trzeba przekonwertować RGB na CMYK.

  • Co oznacza RGB? To paleta barw, generowana na potrzeby urządzeń cyfrowych. Każde urządzenie posiada własny zakres barwny, który nie odzwierciedla kolorów, które wyjdą w druku. Przestrzeń kolorystyczna RGB powstaje ze zmieszania trzech barw podstawowych – czerwonego (Red), zielonego (Green) oraz z niebieskiego (Blue).
  • Czym jest CMYK? To przestrzeń barwna przygotowana z myślą o druku. Składa się z Cyjanu (odcień niebieskiego), Magenty (zbliżony do karmazynowego), Yellow (zbliżony do żółtego) oraz z Black (oznaczanego jako K – kolor kluczowy, by odróżnić od Blue). Z tych czterech kolorów nie jest możliwe uzyskanie wszystkich barw, stąd zastosowanie kolorów dodatkowych – takich jak Pantone.

Zadbaj o spady i marginesy drukarskie

Specjaliści z drukarni internetowej drukomat.pl podkreślają, że jednym z najistotniejszych (i najczęściej pomijanych) elementów podczas przygotowania pliku do  druku jest zastosowanie spadów i marginesów drukarskich. Ich pominięcie skutkuje odrzuceniem pliku przez drukarnię lub – w najgorszym przypadku – błędnym wydrukiem całego nakładu. A wystarczy już na etapie przygotowania pliku uwzględnić obszar bezpieczeństwa – tak przy wewnętrznych, jak i zewnętrznych krawędziach projektu.

  • Każdy plik wysyłany do drukarni musi zawierać spady drukarskie. Są to obszary robocze, niezbędne do poprawnego wykonania i docięcia arkusza. Spady najczęściej wynoszą 2 – 3 mm, ale ich dokładne rozmiary są zwykle opisane w instrukcjach przygotowania projektów dla wybranych produktów. Te przestrzenie zostaną usunięte podczas docinania projektu – zachowując je, unikamy ryzyka ucięcia elementu projektu lub niedociągnięcia tła do krawędzi (białe niezadrukowane paski). Zawsze dociągajmy więc tła i patterny aż do krawędzi spadu.

 

  • Margines wewnętrzny to przestrzeń wewnątrz projektu dodawana po to, aby istotne elementy nie znajdowały się za blisko krawędzi projektu. W obrębie marginesów wewnętrznych nie należy umieszczać napisów, logo lub innych ważnych części projektu. Zastosowanie marginesu pozwala zmniejszyć ryzyko przycięcia istotnych elementów projektu, podczas cięcia na krajalnicy.

Ważne!

Pamiętajmy, żeby przed wysyłką pliku do druku usunąć wszystkie znaczniki drukarskie (czyli linie cięcia, pasery, znaczniki spadu i paski koloru)! Jeśli o tym zapomnimy – te elementy po prostu zostaną nadrukowane na materiałach.

Zadbaj o czytelność fontów

Aby uniknąć przykrych niespodzianek – przed wyeksportowaniem pliku, warto wszystkie fonty zamienić na krzywe (czyli wektory). Tylko wówczas można mieć pewność, że na wydruku zobaczymy ten sam krój pisma, a polskie znaki zostaną uwzględnione. Krzywienie fontów pozwoli na poprawny wydruk, nawet jeśli drukarnia nie będzie posiadała fontu, który zastosowaliśmy.

  • Ponadto, jeśli tekst ma być czarny, warto ustawić go nie ze składowych, ale jako 100% czerni, czyli K. Dobrze, aby były też nadrukowane (overprint).
  • W przypadku plików bez białego poddruku – biały tekst powinien mieć wyłączone nadrukowanie (knockout).
  • Pamiętajmy też, żeby stosować odpowiednią interlinię, odstęp między literami (kerning) i wielkość fontu (nie mniejszy niż 6 px – a w przypadku szarych tekstów, co najmniej 8 px).

Jakie rozszerzenia plików do drukarni?

Zawsze warto upewnić się w danej drukarni, jednak najczęściej przyjmowane są podobne rozszerzenia. Zapisując plik, oczywiście pamiętamy, by był on w kolorystyce CMYK. Co do formatów, to najbezpieczniejsze formaty zapisu projektów, to: PDF, TIF, JPG lub PSD. Warto tu też wspomnieć, że wiele drukarni niechętnie podejmuje się druku projektów wykonanych w programie COREL DRAW (czyli z rozszerzeniem cdr) – jeśli mamy więc wybór, lepiej zdecydować się na projektowanie w którymś z programu ze stajni Adobe (np. Illustrator lub InDesign).

Previous Nowoczesne aranżacja przedpokoju
Next Oklejanie samochodów w służbie reklamy

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Automatyzacja Inbound Marketingu

Czym właściwie jest Inbound Marketing? To strategia, w której najważniejsze jest tworzenie przyciągających uwagę treści, dzięki czemu odbiorca na własną rękę dąży do odnalezienia ich twórców, a co za tym

Trendy 0 Comments

Czy Polki wiedzą, że są doskonałe? Dołącz do pozytywnej akcji na rzecz kobiet PERFECT.ME i podziel się swoją historią

W sieci pojawił się właśnie film „Jesteś doskonała. Historia Doroty”, który ma skłonić odbiorców do zastanowienia się co tak naprawdę myślą o sobie kobiety i jak są odbierane przez swoje

Trendy 0 Comments

7 grzechów głównych w Content Marketingu

Content Marketing to ostatnio jedna z najmodniejszych strategii w komunikacji marketingowej. Jednak jak to bywa powszechnie z nowymi trendami, wiele firm słyszało o niej i pragnie ją wdrożyć, jednak niewiele

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź