Marketingowa komunikacja wizualna – fenomen naszych czasów

Marketingowa komunikacja wizualna – fenomen naszych czasów

Zdjęcia, infografiki oraz filmy video zaczynają dominować w sieci. Wynika to nie tylko z ogromnej popularności tych formatów wśród Internautów, ale także ich skuteczności w komunikacji marketingowej. Firmy, które chcą skutecznie zwrócić na siebie uwagę, muszą zainwestować w ten model marketingu.

Cywilizacja obrazu

Według naukowców i publicystów to obrazy obecnie rządzą naszą wyobraźnią. Jeśli wiek XX można określić epoką masowej perswazji słownej (gazet, książek, audycji radiowych i przemówień), tak wiek XXI opiera się na wizualnej komunikacji. Dzisiaj, jeśli chcemy, aby informacja była zrozumiała i dotarła do dużej grupy odbiorców, musi być opatrzona zdjęciem lub materiałem video. Ta transformacja spowodowana jest nie tylko rozwojem technologii (współcześnie wysokiej jakości filmy i obrazy można szybko przesyłać na wielką skalę – pomiędzy państwami i kontynentami), ale także rozpowszechnianiem się atmosfery „turbokapitalizmu”. Ludzie mają coraz mniej czasu na czytanie, praca pochłania ich maksymalnie. Potwierdzają to rokroczne sondaże dotyczące czytelnictwa. Praktycznie połowa polskiego społeczeństwa w ostatnim roku nie zapoznała się z żadną książką. Nie inaczej wygląda sprawa w zakresie lektury gazet i czasopism. Niewiele osób je czyta, dowodem są zmniejszające się nakłady najbardziej popularnych czasopism. Wiele z nich próbuje się ratować i przechodzi na komunikację wizualną. Teksty stają się tylko dodatkiem do obszernych foto galerii. Podobnie sprawa wygląda w sieci. Zdjęcia, infografiki oraz filmy zaczynają dominować, nie tylko w serwisach społecznościowych. W jednej minucie na YouTube przybywa 72 godzin nowych filmów, w serwisie Instagram co minutę dodawanych jest 216 tys. zdjęć. Zaś na Facebooku w tym samym czasie publikowanych jest ponad 2,5 mln wizualnych postów. Właściwie każda wiadomość w ogólnopolskim portalu ma swój wizualny odpowiednik. Do takich artykułów częściej zaglądają internauci i dlatego administratorzy już w tytule anonsują obecność zdjęć lub filmów w tekście (słownie lub przy pomocy symboli). Na przykład, według badań strony zawierające infografiki generują większy ruch o 12 procent od innych (pokazuje to doskonale infografika obrazująca własny fenomen https://econsultancy.com/blog/10726-why-do-infographics-make-great-marketing-tools-infographic).

Wizualna komunikacja marketingowa

Specjaliści od marketingu wskazują, że w dobie ogromnego szumu informacyjnego coraz trudniej zwrócić uwagę klientów. Minęły już czasy, kiedy programy przyciągały do radioodbiorników miliony słuchaczy. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić, aby jakakolwiek audycja wzbudziła takie zainteresowanie jak słuchowisko CBS „Wojna Światów” z roku 1938. Przez słuchaczy opowiadanie o inwazji Marsjan na Ziemię zostało potraktowane jako rzeczywisty reportaż, wywołało ogromną panikę i strach. Współcześnie podobne emocje potrafią wygenerować tylko obrazy. Tylko one mogą pobudzić do działania duże grupy społeczne. Wydźwięk wydarzeń z 11 września 2001 roku był tak wielki, ponieważ praktycznie na żywo mogliśmy je oglądać w TV. Przewaga obrazów w mediach sprawiła, że coraz więcej zdjęć i filmów ma charakter bardziej perswazyjny, niż informacyjny. Obrazy od dawna towarzyszyły akcjom promocyjnym, jednak nie na taką skalą jak dziś. Popularność zdjęć, infografik oraz filmów video z komunikacji marketingowej wynika z kilku faktów:

    • panująca kultura obrazkowa. Ludzie, nie tylko w Internecie, teksty raczej skanują niż czytają (jeśli już to sam tytuł lub lead). Więcej uwagi i czasu poświęcają zdjęciom, to one są głównie przesyłane i rozpowszechniane w serwisach społecznościowych.
    • uniwersalność komunikatów. Treści tego rodzaju są zrozumiałe dla większej grupy odbiorców, nie muszą posiadać specjalnych kompetencji intelektualnych i językowych aby rozkodować komunikat.
    • duża skuteczność. Przy pomocy obrazów łatwiej wywołać pożądane emocje, siła perswazyjna obrazów jest zdecydowanie większa niż słów.

Przy zastosowaniu obrazów w komunikacji marketingowej można:

    • dotrzeć szybciej i skuteczniej do dużej grupy odbiorców,
    • zbudować dobre relacje z otoczeniem,
    • prowadzić dialog z konsumentami,
    • angażować naszych zwolenników we wspólne działania,
    • wykreować pożądany obraz marki,
    • budować siłę marki,
    • zwiększyć rozpoznawalność firmy w sieci i wyszukiwarce (SEO).

Social Media Video

Dzięki wielu innowacjom i aplikacjom ułatwiającym publikację, filmy video podbijają serwisy społecznościowe. Eksperci czasem już wspominają o nadchodzącej erze post YouTube. W niedługim czasie Facebook będzie skutecznie rywalizował z obecnym potentatem w tym zakresie pod względem ilości udostępnianych filmów. Generalnie internauci polubili filmy, linki do filmów przesyłane są wśród użytkowników sieci na wielką skale. Największą popularnością cieszą się:

    • standardowe filmy reklamowe zachęcające do zakupów,
    • interaktywne spoty reklamowe (widz decyduje o przebiegu akcji, może wcielić się w bohatera opowiadania),
    • autoryzowane relacje z wydarzeń, koncertów i zawodów sportowych, których sponsorem lub organizatorem jest marka,
    • filmy pokazujące kulisy imprez, pokazów i eventów,
    • filmy instruktażowe i poradnikowe.

Infografika – hit Internetu

To format których zdobył w ostatnim czasie ogromną popularność, nie tylko w sieci. Coraz częściej infografiki można spotkać także w prasie.

Infografika to rodzaj komunikatu, który łączy obraz z tekstem. Pozwala w sposób obrazowy przedstawić różnego rodzaju wyniki badań, zestawienia, analizy i raporty. Obecnie każda firma, która chce podążać za trendami i wyróżnić się z tłumu, musi infografiki włączyć do arsenału marketingowego. Ich przygotowanie nie wymaga dużych nakładów. Trzeba jednak pamiętać, że ich efektywność wynika nie z estetyki i urody, ale wagi informacji przekazywanej w ten sposób. Jeśli już chcemy ją wykorzystać w komunikacji marketingowej, to musimy mieć powód. Tego rodzaju treści oddziałują na wielu płaszczyznach, nie tylko wywołują emocje, ale także zmuszają do refleksji i przemyśleń. Przy ich pomocy można przedstawić w krótkiej formie kompleksowo temat, połączyć fakty z opiniami, zwrócić uwagę odbiorców na pewien ważny problem oraz wzbudzić zainteresowaniem analizowanym obszarem życia społecznego czy sektora gospodarki. Infografiki są bardzo często wykorzystywane w serwisach społecznościowych, posty je zawierające są najczęściej udostępniane znajomym.

Podsumowanie

Wizualna komunikacja marketingowa zaczyna dominować w sieci. Specjaliści wiedzą, że w ten sposób łatwiej wywołać zainteresowanie potencjalnych klientów. Ludzki mózg wykrywa obrazy (filmy, zdjęcia i infografiki) znaczniej szybciej niż teksty. Na materiałach wizualnych skupia swoją uwagę. Pomimo, że koszty wytworzenia tego rodzaju treści są wyższe niż zwykłych tekstów, to warto jednak inwestować w obrazy (na przykład zdjęcia do ostatniej kampanii reklamowej Fall Winter 2014/2015 firmy Moncler wykonała jedna z najbardziej znanych fotografek na świecie – Annie Leibovitz http://www.moncler.com/gb/news/annie-leibovitz-for-moncler-fall-winter-2014-15-behind-the-scenes/). Tylko w ten sposób możemy obecnie panować nad wyobraźnią naszych zwolenników. Widać to chociażby na przykładzie liderów wizualnej magii, na ich stronach zdjęcia stanowią główny arsenał oddziaływania na klientów.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Inbound Marketing - strategia sukcesu w branży e-commerce. Kilka praktycznych porad
Next Jak stworzyć interesującą infografikę?

Może to Ci się spodoba

SEO: Uwaga na Duplicate Content

Branża, praktycznie na każdym kroku podkreśla, że wartościowe treści to rzecz najważniejsza w internetowej komunikacji marketingowej, a szczególnie w SEO. Wiele firm wzięło sobie do serca rady specjalistów, dlatego atrakcyjne

Trendy 0 Comments

Faktura online, a faktura klasyczna

Każde przedsiębiorstwo, które chce dobrze prosperować, musi dbać o nienaganny stan i porządek całej dokumentacji. Dokumenty stanowią bowiem niejako historię jej działalności. Jeśli chodzi o handel, podstawę stanowią oczywiście faktury.

Firmy mogą zyskać na promocji czytelnictwa

Na rynku dystrybucji e-booków pojawił się podmiot z nowatorskim pomysłem na rozwój czytelnictwa w Polsce. CzasCzytania.pl oferuje przedsiębiorcom nowy sposób na zdobycie lojalności klientów i motywowanie pracowników. CzasCzytania.pl to uruchomione

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź