Marketing szeptany
Opinie innych, to jeden z kluczowych czynników determinujących nasze decyzje zakupowe. Z ogromną liczbą różnego rodzaju rekomendacji mamy do czynienia na co dzień, spotkać je można szczególnie na forach internetowych i w serwisach społecznościowych. Co to jest marketing szeptany i jak skutecznie prowadzić przy jego pomocy promocję – podpowiadamy w poniższym artykule.
Instrument stary jak świat
Marketing szeptany to nic innego, jak wszelkiego rodzaju rekomendacje przekazywane z ust do ust. W dobie Internetu, odbywa się to głównie na forach i w serwisach społecznościowych, a nie na ulicy. To znany sposób promocji, stary jak ludzkość. Stosowany z powodzeniem w każdym systemie ekonomicznym. W okresie PRL, gdzie obowiązywała gospodarka realnego socjalizmu, obiektem rekomendacji były miejsca, gdzie można było kupić konkretną rzecz. Tych nie trzeba było zbytnio reklamować, ponieważ jakikolwiek produkt był na wagę złota. Pamiętamy, choćby z filmów Barei, słynne zwroty w stylu „Śledzie się pojawiły na Grochowie na Terespolskiej”. W dobie kapitalizmu, gdzie podaż przewyższa popyt, polecania dotyczą w głównej mierze firm i marek. Każdy z nas przed zakupem, robi jakiś rekonesans. Poszukujemy nie tylko informacji o produkcie, ale także opinii innych, którzy są już szczęśliwymi posiadaczami wymarzonego przez nas sprzętu. Lubimy się kierować społecznym dowodem słuszności. To prosta reguła, dawno już opisana przez psychologów społecznych. Gdy nie wiemy jak się zachować, to często postępujemy tak jak inni. Jeśli oni uznają coś za słuszne i poprawne, to sądzimy, że będzie takie i dla nas. Najchętniej odwołujemy się do opinii innych w sytuacji niepewności oraz kiedy wzorem do naśladowania jest osoba znana, lubiana lub podobna do nas. Lubimy, co wynika z natury ludzkiej, poddawać się autorytetom. Jesteśmy przekonani, że ludzie posiadający wiedzę i uznanie społeczne są dobrym azymutem.
Marketing szeptany – jak to robić
To bardzo efektywny sposób, przy zaangażowaniu relatywnie niewielkich środków, można osiągnąć ponad przeciętne rezultaty. Jednakże, aby działania były skuteczne, należy je prowadzić z ogromnym wyczuciem. Wielu internautów jest już świadomych, że wiele rekomendacji spotykanych w sieci jest efektem działań agencji reklamowych, a nie członków internetowej społeczności. Najczęściej polem działań w marketingu szeptanym są wszelkiego rodzaju fora i serwisy internetowe. Równie często firmy decydują się na polecanie swoich usług i produktów w komentarzach pod artykułami na portalach branżowych i ogólno informacyjnych.
Najlepszą metodą w tym względzie, jest sfabrykowanie solidnych historii personom, które oczywiście w rzeczywistości nie istnieją, a które będą naszymi tubami promocyjnymi w różnych miejscach w sieci. Najbardziej „płodną ziemią” pod prowadzenie akcji promocyjnej są wszelkiego rodzaju fora, szczególnie nawet te, na których obowiązuje warunek rejestracji. Internauci uważają, że na forach zbierają się w większości przypadków eksperci w danej branży.
Ostatnio coraz więcej kampanii z zakresu marketingu szeptanego prowadzonych jest w serwisach społecznościowych. Tam obecnie gromadzi się duża grupa osób w różnym wieku o przeróżnych zainteresowaniach. One także oferują największe możliwości techniczne w zakresie rozpowszechniania wszelkiego rodzaju rekomendacji i recenzji. Tutaj marki chętnie wykorzystują gwiazdy i osoby znane. One mają z kolei konkretne wymagania, stawka za jeden Twit to nawet kilkaset euro.
Buzz marketing
Celem marketingu szeptanego nie musi być wcale bezpośrednie nakłonienie do wyboru danego produktu czy konkretnej marki. Przy pomocy tego narzędzia można także budować siłę marki, wykreować pożądany wizerunek. W tym kontekście wystarczy, że efektem będzie wywołanie dyskusji. Buzz marketing to mówiąc potocznie robienie pozytywnego szumu wokół marki wśród potencjalnych konsumentów. Tego rodzaju działania mogą być elementem strategii lub ostatecznym celem. Obecnie to bardzo popularny sposób na sondowanie opinii przed wprowadzeniem produktu na rynek (liderzy opinii dostają nawet egzemplarze próbne do testowania lub próbki).
Wirus – nośnik opinii
Marketing wirusowy to pewna odmiana marketingu szeptanego. Tutaj narzędziem wykorzystywanym do rozpowszechniania pozytywnej opinii o marce lub jej „nieoczywistej” promocji jest wirus. Może to być zarówno śmieszny filmik, jak i ciekawa infografika. Jednak materiał musi być na tyle atrakcyjny, aby chcieli go dobrowolnie kolportować internauci. Nie mogą to być klasyczne materiały reklamowe, z których przebija się komunikat Kup mnie! Sztuka spreparowania dobrego wirusa polega na tym, aby jego dystrybutorzy nie byli świadomi, że chodzi o przygotowaną przez firmę akcję promocyjną. Raz wpuszczony wirus do sieci, będzie się szybko rozchodził wśród społeczności. Czym ciekawszy film, tym szansa, że trafi do większej grupy odbiorców. Najczęściej wirus jest zaszczepiany osobom, które stanowią naszą grupę docelową. Nierzadko gwiazdom socjometrycznym, które stanowią wzór do naśladowania dla innych.
Filmy wirusowe bardzo często odwołują się do aktualnych wydarzeń sportowych, kulturalnych nawet politycznych. Muszą zaskakiwać i intrygować. Doskonałym przykładem jest viral BMW, promujący flagowego ścigacza tej marki. Zadaniem twórców było przedstawienie ponad przeciętnego przyspieszenia motocykla. Pomysł oparty jest na najstarszym na świecie triku kelnerskim. Prawdziwość jego nowej odsłony sprawdzali nawet autorzy programu MythBusters emitowanego w Discovery Channel. Otóż pomysł jest bardzo prosty, motocyklista wyciąga obrus spod zastawy, która stoi na tafli szklanej.
Marketing szeptany – wady i zalety
Niewątpliwym faktem jest, że przy mądrze przeprowadzonej kampanii, można osiągnąć dobre efekty sprzedażowe. Z komunikatem można dotrzeć do dużej grupy odbiorców, zainteresowanych produktem z asortymentu naszej firmy, którzy sami niejako poszukują argumentów mających im pomóc w podjęciu decyzji. Chcą być dobrze poinformowani, wiedzieć na temat przyszłego telewizora czy auta prawie wszystko. Najważniejszym elementem w reklamie jest wiarygodność . Komunikaty tego rodzaju najbliższe są ideału, większość odbiorców zapewne uwierzy, że polecana na forum przez grupę znajomych pralka jest najlepsza na świecie. Oczywiście w wielu przypadkach dochodzi do zdemaskowania wiernych klientów marki. Wtedy sytuacja może obrócić się przeciwko nam.
Podsumowanie
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.
Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!
Może to Ci się spodoba
Link building w kolorze #CCC – poradnik, który warto przeczytać
Branża SEO jest niezwykle specyficzna, a największą wartością, przez którą mierzyć można wartość SEOwców jest przede wszystkim ich doświadczenie. Dlatego wszelkie wyniki testów czy ebooki umożliwiające szybsze przyswojenie wiedzy są
Zobacz jak skutecznie i efektywnie reklamować firmę w Internecie
Czasy, kiedy sama obecność w Internecie wystarczała do zdobycia przewagi konkurencyjnej dawno minęły. Dzisiaj na popularność w sieci trzeba solidnie zapracować, ponieważ praktycznie każda firma ma swoją stronę i stara
Jak reklamować swoją firmę w Internecie?
O konieczności przygotowania kreatywnej reklamy wie każdy początkujący oraz doświadczony przedsiębiorca. Dzięki temu jest w stanie dotrzeć do większej grupy klientów, zainteresować ich swoją ofertą, pobudzić wyobraźnię, zachęcić do zakupów
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!