Marketing automation w praktyce
Czy marketing automation jest tylko jednym z ostatnio modnych haseł? Czy faktycznie może spowodować zmianę w Twojej firmie? Oto trzy przykłady wdrożenia go w życie. Zainspiruj się i wprowadź podobne rozwiązania w swoim biznesie.
Marketing automation w firmie
Program do automatyzacji marketingu to narzędzie, które warto efektywnie wykorzystać. Nie gwarantuje najtańszych reklam czy najlepszych wyników. Oszczędza jednak czas i pozwala na automatyczne dostosowanie treści do klienta! Sekwencje działań wykonują się samoistnie, bez potrzeby stałej uwagi pracownika. Co za tym idzie, komunikacja z klientami jest skuteczniejsza, a działania dają lepsze wyniki. Dodatkowo możliwości raportowe narzędzi marketing automation pozwalają na określenie, jaki procent klientów znajduje się w poszczególnych miejscach ścieżki zakupowej, co znacząco ułatwia planowanie. Jak to wygląda w praktyce?
Spółka ubezpieczeniowa
Załóżmy, że twój CRM ma wszystkie polisy klientów i daty ich zakończenia. Chcesz skontaktować się z tymi, którym za 30 dni kończy się ubezpieczenie. Zintegrowane narzędzie marketing automation uruchamia dla każdej takiej polisy ścieżkę, w której:
- klient dostaje SMS z informacją, że kończy się jego ubezpieczenie
- na maila trafia informacja o tym, jak może sam, w portalu klienckim podłączonym do CRM-a, przedłużyć ubezpieczenie
- jeśli to zrobi, ścieżka kończy się sukcesem
Jeśli nie, kilka dni przed zakończeniem ubezpieczenia klient otrzymuje inną wiadomość, która uzależniona jest od tego, czy:
- odczytał wiadomość
- zalogował się do portalu klienckiego
- próbował odnowić ubezpieczenie
- jeśli droga elektroniczna zwiodła, narzędzie marketing automation przekazuje sprawę do agenta call center
- w zależności od rezultatu kontaktu telefonicznego, proces automatycznie prowadzi klienta do odpowiedniej ścieżki:
- powitalnej – dla nowego ubezpieczenia, w której może np. dostać materiał szczegółowo opisujący jak skorzystać z polisy w razie problemów
- pożegnalnej – z ankietą dla odchodzącego klienta
Software house
Wyobraź sobie, że prowadzisz software house specjalizujący się w projektach dla e-commerce. Masz na stronie bloga, dzięki któremu trafiają do Ciebie klienci.
Stosując narzędzie marketing automation możesz:
- śledzić, który artykuł wzbudza największe zaangażowanie,
- zbierać dane w zamian za pobieranie e-booków i zgody na komunikację marketingową oraz przesyłać te dane do CRM-a jako potencjalnych klientów i przekazywać ich do działu sprzedaży.
Na podstawie scoringu z narzędzia marketing automation i historii odwiedzanych stron, system rozpozna, na ile wartościowym leadem może być odwiedzający.
Potencjalnego klienta odrzuconego przez dział sprzedaży, możesz przenieść w ścieżkę automatycznej komunikacji mailowej. Dostanie powiadomienie zawsze, gdy opublikujesz nowy artykuł i być może wróci, gdy będzie gotowy do zakupu.
Sieć salonów kosmetycznych
Jeśli prowadzisz sieć salonów kosmetycznych, dzięki CRM-owi znasz dobrze swoich klientów. Wiesz np. kiedy mają urodziny. Możesz dać im wtedy specjalną zniżkę i przekazać ją dowolnym kanałem dzięki narzędziu marketing automation.
Możesz również promować nowe, wprowadzane do salonu usługi. W narzędziu marketing automation stworzysz osobne ścieżki komunikacji (np. w zależności od obrotu, płci, czy na bazie historii usług) dla każdego segmentu klientów, np. depilacja laserowa dla pań między 30 a 40 rokiem życia.
Możesz też reklamować usługi w sieciach społecznościowych i mierzyć skuteczność kampanii AdWords, dzięki liczbie rezerwacji z każdego ze słów kluczowych.
Narzędzia do marketing automation wspierają działania marketingowe. Zbierając za ich pośrednictwem dane, lepiej zrozumiesz swoich klientów i dopasujesz komunikaty marketingowe do ich potrzeb. Ponadto, jeśli dobrze zaprojektujesz ścieżkę kontaktu, to przez długi czas nie będziesz musiał do niej wracać – cała kampania będzie dziać się w tle, a Ty i Twój zespół będziecie mieli czas, by zająć się innymi zadaniami.
Ciekawe rozwiązania marketing automation proponuje Salesforce – platforma do zarządzania relacjami z klientem (CRM) od marketingu, przez sprzedaż po obsługę klienta. Salesforce oferuje dwa produkty do automatyzacji marketingu: Pardot skierowany do firm prowadzących działalność B2B i Marketing Cloud, przeznaczony dla firm B2C. Zastosowanie produktów Salesforce poprawia konwersję o 30% (źródło: 2016 “Voice of the Customer” survey / Confirmit), a efektywność marketingu o 40% (źródło: 2015 Salesforce Pardot Customer Relationship Study). By dowiedzieć się więcej o możliwościach rozwiązań marketing automation, oferowanych przez Salesforce, zapraszamy do kontaktu z Craftware, Platynowym Partnerem Salesforce.
Artykuł sponsorowany.
Może to Ci się spodoba
Context Marketing – internauta w centrum uwagi
Internet stworzył niespotykane dotąd możliwości docierania z komunikatami reklamowymi do odbiorców. Context marketing to forma komunikacji, która polega na dostarczaniu właściwych komunikatów do odpowiednich osób w optymalnym czasie. Personalizacja –
Czy Content Marketing sprzedaje?
Wielu specjalistów od promocji online wskazuje, że marketing treści to narzędzie bardziej do kreowania wizerunku niż wzmocnienia sprzedaży. Nic bardziej mylnego. W świetle współcześnie zachodzących zmian w sposobach i charakterze
Crowdsourcing – firmy słuchają klientów
Czasy kiedy klienci nie mieli żadnego wpływu na decyzje koncernów dawno już minęły. Obecnie coraz więcej firm nie tylko, że projektuje swoje wytwory w odpowiedzi na oczekiwania i potrzeby swoich
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!