Jakie predyspozycje trzeba mieć do pracy jako opiekunka osób starszych?

Jakie predyspozycje trzeba mieć do pracy jako opiekunka osób starszych?

Jedni mogą mieć cechy, które sprawiają, że będą doskonale sprawdzać się w pracy nauczyciela, inni odkryją pasję w rachunkach, a jeszcze inni mają predyspozycje do tego, by opiekować się ludźmi. Jakie cechy osobowości i posiadane umiejętności decydują o tym, że dana osoba może sprawdzić się jako opiekunka osób starszych?

Cechy osobowościowe

Z niektórymi predyspozycjami do bycia opiekunem seniora się ktoś rodzi, a inne może w sobie ukształtować i nauczyć się ich. Do cech osobowościowych zalicza się empatię i wrażliwość, przejawiające się w umiejętności wczucia się w sytuację drugiej osoby, wymagającej opieki i wsparcia. To chyba najważniejszy czynnik, który jest niezbędny do pracy jako opiekun osób starszych. Ciężko jest skutecznie pomóc seniorowi, zwłaszcza schorowanemu czy niepełnosprawnemu, mającemu swoje przyzwyczajenia. Bywa, że podopieczny jest opryskliwy, nie chce współpracować z opiekunem, z czym spotykają się ci, którzy pracują z seniorami chorującymi np. na Alzheimera. Trzeba mieć świadomość, że takie zachowania osoby starszej nie wynikają z jej złej woli, ale po prostu są jednym z objawów choroby. Nie wolno ulegać emocjom, tylko spróbować wczuć się w sytuację takiej osoby.

Empatia

Empatyczny opiekun będzie potrafił okazywać ciepło seniorom i swoją serdeczność, dając im odczuć, że są w dobrych rękach. Stworzenie bezpiecznych ram funkcjonowania podopiecznego to jedna z ważniejszych kwestii, jakie pozwalają ułatwić życie i opiekunom, i osobom starszym pozostającym pod ich opieką.

Cierpliwość

Opiekunowie powinni być też cierpliwi. Właściwie nie da się wykonywać tego zawodu bez wrodzonej lub po prostu wyuczonej cierpliwości. Starsza osoba może mieć spowolnione ruchy i z uwagi na swoje ograniczenia wynikające z wieku lub chorób, nie móc wykonywać zwykłych czynności w takim tempie, jak osoby młode. Trzeba mieć świadomość tego i być zawsze przy niej, kiedy tego potrzebuje. W starszym wieku zmienia się także sposób, według którego senior postrzega świat. Jego wnioskowanie bywa spowolnione, dlatego opiekun może często po wielokroć powtarzać jedno zdanie, by w końcu podopieczny w pełni je zrozumiał. Do tego rzecz jasna potrzeba cierpliwości.

Komunikatywność, ale i asertywność

Opiekunowie powinni mieć predyspozycje do pracy z ludźmi i bez trudu nawiązywać kontakty. Komunikatywność z pewnością ułatwia nawiązanie pewnej więzi z podopiecznym, dlatego wówczas praca opiekuna dla obu zainteresowanych stron staje się przyjemniejsza i łatwiejsza. Osoby zamknięte w sobie będą miały pewne trudności w odnalezieniu się w pracy opiekuna.

Jednocześnie w pracy tej przydaje się asertywność – trzeba umieć postawić jasne granice seniorom tego, co im wolno, a co nie. Nie można pozwolić sobie „wejść na głowę”.

Pozytywne podejście do życia

Łatwiej w pracy opiekuna odnajdą się ludzie życzliwi, optymistycznie nastawieni do życia, którzy po prostu wprowadzają w swoim otoczeniu sympatyczną atmosferę. Swoim podejściem poprawiają nastrój i humor seniorom, którymi się opiekują. Mogą ich lepiej motywować do działania, np. rehabilitacji i poprawiać samopoczucie.

Odpowiedzialność opiekuna

To jedna z najistotniejszych cech, które powinien mieć opiekun osoby starszej. Praca w opiece wymaga podjęcia odpowiedzialności za inną osobę, która pozostaje pod opieką. Opiekun powinien mieć wiedzę na temat podstawowych zasad pierwszej pomocy, ponieważ nie wiadomo, kiedy może mu się ona przydać. W pracy tej zdarzają się sytuacje kompletnie nieprzewidywalne i wymagające podjęcia błyskawicznych, trafnych decyzji.

Previous Dotacje Unijne dla województwa Lubelskiego
Next Rodzaje olejów silnikowych

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Webinar — Twoje uniwersalne narzędzie internet-marketingu

Czy Ty też szukasz uniwersalnego pracującego narzędzia, które pomoże w osiągnięciu od razu wielu celów marketingowych? Znam takie, nazywa się webinar. Polecam testowanie i wiesz dlaczego? Dlatego że jak najbardziej

Trendy

Nowoczesne rozwiązania technologiczne w obsłudze klienta

Wraz z dynamicznym rozwojem przemysłu i biznesu, zmienia się także sposób obsługi klienta. W branżach, w których dobry kontakt na linii klient – usługodawca jest podstawą udanejwspółpracy duży nacisk kładzie

Trendy 0 Comments

Najciekawsze propozycje gablot informacyjnych.

Trudno wyobrazić sobie jakikolwiek urząd, przychodnię, szkołę lub dworzec, w których nie byłoby przynajmniej jednej gablotki informacyjnej. Zakres miejsc użyteczności publicznej, w których można je spotkać jest oczywiście znacznie szerszy,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź