Jak tworzyć skuteczne opisy produktów w sklepie internetowym

Jak tworzyć skuteczne opisy produktów w sklepie internetowym

Oryginalne i atrakcyjne opisy produktów w sklepie internetowym to nie tylko szansa na wyższe miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania, ale także na zwiększenie współczynnika konwersji. Lepsze teksty to po prostu większe obroty. O czym należy pamiętać przy optymalizacji tekstów i meta – danych produktów – podpowiadamy w tekście

Deficyt informacyjny klienta

Opisy produktów w głównej mierze mają klientom rekompensować brak możliwości zobaczenia produktu na żywo i sprawdzenia jego jakości i funkcjonalności. Są szczególnie ważnie w przypadku asortymentu, którego nie można zobaczyć w sklepie stacjonarnym lub innym miejscu. Deficyt informacyjny demobilizuje, skutecznie utrudnia podjęcie decyzji. Człowiek szybciej działa, gdy ma pełną wiedzę. To bardzo ważny element, którego zdaje się nie dostrzegać większość przedstawicieli branży e-commerce. Większość opisów pod każdym względem pozostawia wiele do życzenia. Niekiedy ich brak, a na dodatek przy ofercie widnieje jedno zdjęcie i to najczęściej skopiowane ze strony producenta. Gro opisów to także wynik operacji kopiuj – wklej. Rzadko kiedy na stronie oferty można znaleźć dokładne parametry produktu.

Eksperci podkreślają, że brak opisów to brak argumentów mających przekonać nie tylko, klienta do podjęcia właściwej z punktu widzenia firmy decyzji, ale także algorytm wyszukiwarki w celu umieszczenia strony wysoko w rankingu wyszukiwania na pożądane frazy związane z profilem sklepu.

Wyczerpująco Informować i skutecznie przekonywać

Po pierwsze, każdy opis powinien być oryginalny. Algorytm Google szybko wychwyci wszelkiego rodzaju plagiaty. Najczęściej problem dotyczy identycznych opisów produktów, skopiowanych ze strony producenta, opublikowanych jednocześnie na stronach wielu sklepów oferujących te same produkty.

Po drugie, opis powinien uwzględniać potrzeby informacyjne klienta. Nie można się ograniczać tylko do wyszczególnienia najważniejszych parametrów produktu. Strony przez Google oceniane są przez pryzmat zawartości, dlatego same dane techniczne nie mogą być wystarczającym argumentem dla wyszukiwarki w celu umieszczenia jej wysoko w rankingu. Warto pokusić się o dłuższy opis produktu, w którym poza słowami kluczowymi zawrzemy inne terminy charakterystyczne dla tej kategorii produktów.

Po trzecie, charakter i skład opisu powinien być dostosowany do konkretnej branży. Trzeba pamiętać, że nieco innych informacji będą oczekiwać klienci sklepu ze sprzętem RTV a innych salonu odzieżowego. W tym pierwszym przypadku opisy powinny być bardziej merytoryczne. Bardziej powinny odwoływać się do racjonalnej części umysłu. W przypadku produktów takich jak odzież czy kosmetyki, o wiele skuteczniej jest odwołać się do emocji klientów.

Po czwarte, opis musi zachęcać do zakupu. Eksperci wskazują, że ostateczną decyzję o zakupie klient najczęściej podejmuje podczas bezpośredniego przeglądania strony produktu. Dokładny i atrakcyjny opis jest ostatecznym argumentem. Jego brak nie będzie sprzyjał podjęciu pożądanej decyzji przez klienta. Ponadto tekst towarzyszący produktowi, musi poza wymiarem informacyjnym mieć także walor perswazyjny. Powinien odpowiadać na tak podstawowe pytania jak: Jakie korzyści oferuje?, Czy spełnia potrzeby?, Dlaczego warto go kupić?

Po piąte, język i stylistyka opisu odgrywają równie ważną rolę, jak i sama treść. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju błędy, należy się także wystrzegać języka potocznego. Powinien on być dostosowany do charakteru grupy docelowej – np. teksty w sklepie z akcesoriami dla niemowlaków powinny być pisane dla ludzi młodych – Ci przecież najczęściej zostają rodzicami. Poprawny pod każdym względem opis oddziałuje na całościowy obraz sklepu na zasadzie aureoli (tendencja do automatycznego pozytywnego lub negatywnego przypisywania cech osobowościowych na podstawie pozytywnego lub negatywnego wrażenia lub innej cechy – np. osobom o wyjątkowej urodzie przypisuje się takie cechy jak inteligencja czy szczerość).

Po szóste, warto do opisów produktów dołączyć opinie klientów, którzy kupili już ten produkt. Mogą to być klasyczne komentarze lub oceny w formie przyznanych punktów lub gwiazdek. To istotny czynnik, który brany jest pod uwagę przy podejmowaniu decyzji przez klientów.

oponeo

http://www.oponeo.pl/dane-opony/dunlop-winter-sport-5-205-55-r16-91-h#94787597

Wydaje się, że jeśli uwzględnimy te wszystkie elementy w opisie, to możemy być pewni, że maksymalnie wyeliminujemy deficyt informacyjny, utrudniający podjęcie decyzji w sklepie internetowym.

Strategie optymalizacji

Przygotowanie atrakcyjnych opisów to operacja wymagająca nie tylko dużego nakładu pracy, ale także i czasu. Szczególnie gdy asortyment sklepu nie ogranicza się do kilkunastu czy kilkudziesięciu artykułów. Jednak warto zainwestować w to przedsięwzięcie. Rzetelne opisy to zarówno element wiarygodności, jak i istotny wkład w budowę zaufania klientów do marki.

Opis powinien zawierać najważniejsze informacje o produkcie oraz wysokiej jakości zdjęcia (ostatnio coraz częściej można spotkać także prezentacje w formacie video lub filmy 3D).

mr

 

Optymalizację opisów prowadzimy pod kątem celów, które chcemy zrealizować. W praktyce można spotkać kilka kluczowych strategii w tym zakresie:

  • optymalizacja tylko meta-danych,
  • optymalizacja tekstów opisujących główne kategorie produktów,
  • optymalizacja opisów produktów (automatyczne dostosowanie meta-danych),
  • optymalizacja wszystkich tekstów towarzyszących produktom.

Idealna strategia oczywiście powinna obejmować optymalizację wszystkich opisów i meta – danych. Jednak, przeważnie z braku odpowiednich środków, właściciele sklepu muszą iść na kompromis, ustalić pewne priorytety i wybrać jedną z opcji. Można oczywiście najpierw przygotować meta – dane i opisy głównych kategorii, a następnie w miarę rozwoju biznesu dopracowywać opisy wszystkich produktów.

Optymalizacja meta – danych strony to bardzo istotny element, nie tylko z punktu widzenia wyszukiwarki, ale także użytkownika. Znacznik title odgrywa tutaj kluczową rolę. Nie dość, że brany jest pod uwagę przez algorytm przy ustalaniu pozycji strony, to na dodatek ma wpływ na pierwszą decyzję klienta. To na podstawie miejsca w wynikach wyszukiwania i tytułu użytkownicy wybierają stronę, którą będą dalej przeglądać. Tytuł musi być zwięzły i zrozumiały. Warto w nim zawrzeć najważniejsze informacje, które mogą przyciągnąć uwagę internauty (np. informacja o klasie energetycznej w przypadku sprzętu AGD lub wzmianka o darmowej przesyłce).

ads

Opis strony to z kolei informacja już głównie dla potencjalnego klienta, dlatego warto zrezygnować z suchego opisu na rzecz marketingowego zawołania – zachęty do zakupu. Należy skupić się nie na właściwościach, ale na korzyściach dla klienta.

Długość tytułów i opisów powinna być dostosowana do charakteru produktu. Zalety zwykłej koszulki można zawrzeć w dwóch – trzech słowach. Nieco dłuższego tytułu i opisu będzie wymagała przykładowa zmywarka. Jednak trzeba pamiętać, że muszą się one mieścić w pewnych ramach (60 i 155 znaków) ustalonych przez wyszukiwarkę. Tekst nie mieszczący się w tych granicach nie zostanie i tak w wynikach wyświetlony.

Podsumowanie

Opisy to rzecz kluczowa w branży e-commerce, dlatego warto im poświęcić nieco więcej uwagi. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, ile od nich tak naprawdę zależy. To one dzisiaj decydują w głównej mierze o pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Ponadto mają niebagatelny wpływ na decyzje klientów, większość z nich ostateczną decyzję podejmuje właśnie na podstawie opisu produktu.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Social Commerce – przyszłość i teraźniejszość
Next Orientalne upominki reklamowe – personalizowane pałeczki do sushi

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Content Marketing w e-commerce: kilka praktycznych wskazówek

Wartościowe treści to istotny sygnał dla klientów, że mają do czynienia z uznaną marką. Wielu ekspertów wskazuje, że to właśnie treści budują markę. Czym jest marketing treści i jak tę

E-commerce 0 Comments

Specjalna strefa z produktami HP w sklepie ale.pl

Marka HP od wielu lat cieszy się świetną pozycją na rynku elektroniki. Bogate doświadczenie sprawia, że firma może stale oferować solidne rozwiązania dla użytkowników prywatnych i biznesowych. Przy zakupie warto

E-commerce 0 Comments

E-commerce B2B na fali wzrostu

Coraz więcej osób postrzega handel cyfrowy jako wydajny i skuteczny sposób zakupu produktów i usług korporacyjnych. Potwierdzają to dane – tylko za oceanem, w ubiegłym roku sprzedaż online w e-commerce B2B

1 Comment

  1. Aleksandra
    03 grudnia, 14:03 Reply
    Opisy produktów to temat wszystkim znany, ale i tak lekceważony. Dopieszczone opisy produktów to podstawa. Zwłaszcza w nowych sklepach, które dopiero zaczynają swoją przygodę i nie mają dużego budżetu na reklamę. Podobnie jest z blogiem firmowym.

Zostaw odpowiedź