Inbound Marketing – strategia sukcesu w branży e-commerce. Kilka praktycznych porad

Inbound Marketing – strategia sukcesu w branży e-commerce. Kilka praktycznych porad

Wysokiej jakości produkty w dobrej cenie to nie jedyny czynnik decydujący o sukcesie w sieci. Tak było do momentu, kiedy w danym sektorze funkcjonował jeden sklep internetowy. Obecnie panuje ogromna konkurencja, przedsiębiorcy muszą walczyć o uwagę klienta. Jedną ze skuteczniejszych strategii w tym względzie jest wykorzystanie Inbound Marketingu. Co to jest i jak w praktyce prowadzić komunikację marketingową według tej filozofii – podpowiadamy w tekście.

Inbound Marketing w e-commerce

To podejście w marketingu, które w centrum uwagi stawia potrzeby klienta. Polega bardziej na wciągnięciu go w świat marki, niż na bezpośrednim przekonaniu do zakupu konkretnej rzeczy. Skupia się na promowaniu pewnego stylu życia, pokazaniu firmy jako absolutnego autorytetu w danej branży, który może pochwalić się ogromnym doświadczeniem. Kiedy już ludzie zapragną żyć według promowanego modelu, sami zainteresują się produktami firmy, tymi, które są aktualnie na rynku najlepsze i najbardziej innowacyjne. Celem działań jest spowodowanie, aby to klienci odnaleźli naszą firmę, wyłowili ją z tłumu innych.

Strategia Inbound Marketingu składa się z trzech elementów:

    • marketing treści, czyli systematyczne prezentowanie szerokiej publiczności wartościowych materiałów w atrakcyjnej formie,
    • optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek,
    • aktywna promocja marki i jej produktów w serwisach społecznościowych.

Każde z tych działań jest wobec siebie komplementarne. Dopiero wdrożenie wszystkich elementów może nam przynieść sukces. Trzeba jednak pamiętać, że to strategia, której efektów możemy oczekiwać w dłuższej perspektywie. To inwestycja w przyszłość, sposób na ugruntowanie pozycji na długie lata.

Inbound Marketing pozwala:

    • wygenerować duży ruch na stronie,
    • poszerzyć bazę klientów (współczynnik konwersji),
    • zbudować zaufanie do marki,
    • wykreować wizerunek specjalisty.

Inbound Marketing doskonale sprawdza się właśnie w branży e-commerce. Większość elementów tej strategii właściciele sklepów internetowych mogą wprowadzić we własnym zakresie. Nie wymaga to zaangażowania ogromnego budżetu, a jedynie wiedzy i chęci.

Podziel się wiedzą z klientami

Większość firm wchodzących do sieci zdążyło już wypracować sobie duże zaufanie klientów w świecie realnym. Ma ogromne doświadczenie w branży, dysponuje ogromną wiedzą o sprzedawanych produktach, ich technologii produkcji oraz zastosowanych materiałów. Klienci liczą, że producenci się z nimi tą wiedzą podzielą. W zamian są gotowi traktować je priorytetowo, obdarzyć je zaufaniem. Wartościowe treści to także argument dla wyszukiwarek. Strony z atrakcyjną zawartością mogą liczyć na wyższe miejsce w naturalnym rankingu wyszukiwania.

Sklepy internetowe mają szerokie możliwości zarówno w kontekście ich tworzenia, jak i publikacji (najefektywniejszym miejscem jest blog lub profil w serwisie społecznościowym). Do wygenerowania treści można wykorzystać także naszych klientów, chętnie dzielą się oni swoimi wrażeniami (komentarze, recenzje i opinie).

Szczególnie cenione przez klientów są:

    • e-booki lub e-poradniki,
    • graficzne praktyczne porady i wskazówki,
    • raporty, analizy i wyniki badań,
    • instruktażowe filmy typu „Jak to zrobić?”.

Obecnie format video zaczyna dominować w sieci. Rozwój technologii sprawił, że na ich tworzenie może sobie pozwolić praktycznie każdy. Wiele sklepów we własnym zakresie nagrywa filmy, wykorzystując zdolności i talent aktorski swoich pracowników (zasobniejsi mogą skorzystać z pomocy uznanych autorytetów i gwiazd znanych z innych tego rodzaju programów w TV). Na przykład na stronie sklepu internetowego Leroy Merlin znajdziemy szeroki wachlarz filmów, od produkcji mających za zadanie inspirować po filmy poradnikowe pokazujące jak wykonać konkretną czynność lub wybrać odpowiedni produkt lub materiał wykończeniowy.

Równie popularne i skuteczne są prezentacje w formie sildeshare:

Pokaż się w wyszukiwarkach

W przypadku sklepów internetowych obecność na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania praktycznie decyduje o powodzeniu całego przedsięwzięcia. W działaniach SEO kluczowe miejsce zajmuje prawidłowe określenie pozycjonowanych fraz. Nierzadko firmy, pod wpływem „sugestii” agencji SEO źle określają zbiór najważniejszych fraz. Z pozoru wydają się one związane z profilem sklepu, jednak bardzo rzadko są używane przez klientów lub są zbyt ogólne. Przed ich określeniem warto najpierw sprawdzić, jak często są używane przez internautów. Wymagana jest także analiza konkurencji. W przypadku sklepów z pokaźnym asortymentem należy także uważać, aby tych samych fraz nie przypisać do kilku podstron (do różnych adresów URL). To bardzo częsty błąd, ponieważ wiele produktów jest podporządkowanych do tej jednej kategorii. Efektem takiego dublowania będzie brak wszystkich podstrom z tymi frazami w wynikach wyszukiwania. Po prostu wyszukiwarka nie będzie wiedziała, którą stronę ma pokazać na daną frazę i w efekcie nie pokaże żadnej (lub pokaże kilka na bardzo odległych miejscach). Należy pamiętać, że wraz z dodawaniem nowych produktów do listy, należy także modyfikować spis pozycjonowanych fraz. Eksperci wskazują, że bardzo dobre efekty w przypadku sklepów przynosi pozycjonowanie Long Tail. To model oparty na promocji dłuższych (wielowyrazowych) słów kluczowych (nazwa produktu oraz symbol konkretnego modelu np. „wycieraczki płaskie audi a4 valeo XTMR”). Wysoka pozycja zależy nie tylko od poprawnie dobranych fraz, ale także od prawidłowej optymalizacji strony. W przypadku sklepów internetowych, najważniejszą rolę odgrywają poniższe elementy:

  • Znaczniki title i description
      . Każda podstrona powinna mieć oryginalny tytuł i opis (długość tytułu ok. 60 znaków, opisy zaś ok. 160 znaków). W obu znacznikach należy zawrzeć w sposób naturalny jak najwięcej fraz przypisanych do danej podstrony.
  • Zawartość strony
      powinna być na tyle atrakcyjna, aby przyciągnąć uwagę nie tylko klientów, ale także wyszukiwarek. Poza wartościowymi treściami opublikowanymi na blogu, należy się skupić na opisach produktów. Nie można ich kopiować ze stron producentów. Najlepiej stworzyć je we własnym zakresie. Powinny być wyczerpujące, w miarę możliwości zawierać jak najwięcej zdjęć lub nawet filmów, które także powinny zostać zoptymalizowane (http://www.mrporter.com/en-pl/mens/brioni/leather-biker-jacket/514146).
  • Intuicyjna nawigacja
      . Zła, skomplikowana obsługa to jeden z głównych czynników mających wpływ na poziom konwersji.
  • Dobra widoczność na urządzeniach mobilnych
      . Sektor mobile commerce dynamicznie się rozwija, coraz więcej klientów to użytkownicy smartfonów. Nie można ich ignorować, należy im stworzyć maksymalnie najlepsze warunki do zakupu. Strona powinna być tak zaprojektowana, aby automatycznie dostosowywała się pod względem grafiki, czcionki i układu strony do rozdzielczości urządzenia, na którym jest przeglądana (responsie web design).

Bądź aktywny w serwisach społecznościowych

Właściciele sklepów internetowych przyznają, że praktycznie co trzeci klient trafił do nich z profilu w jednym z serwisów społecznościowych. Reklama sklepu oraz produktów na tego rodzaju platformach to obecnie standard. To także doskonałe miejsce do promocji wartościowych treści opublikowanych na firmowym blogu. Najnowszym trendem w tym zakresie jest angażowanie klientów we wspólne działania. Strategia ta opiera się na zasadzie znanej z psychologii społecznej , mówiącej o zaangażowaniu i konsekwencji. Maki liczą, że jeśli klient zaangażuje się w akcję przez nią zorganizowaną, to konsekwentnie będzie produkty tej marki kupował lub przynajmniej polecał innym.

Podsumowanie

Wdrożenie strategii Inbound Marketing to sposób na kompleksową promocję sklepu internetowego w sieci. Trzeb jednak pamiętać, że sukces w sieci nie zależy tylko od reklamy, ale także od wielu innych elementów (dogodnych warunków sprzedaży – formy płatności i wysyłki oraz profesjonalnej obsługi klienta).


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Taśmy z nadrukiem, czyli skuteczna reklama niskim kosztem
Next Marketingowa komunikacja wizualna – fenomen naszych czasów

Może to Ci się spodoba

Social media 0 Comments

Jak reklamować swoją firmę w Internecie?

O konieczności przygotowania kreatywnej reklamy wie każdy początkujący oraz doświadczony przedsiębiorca. Dzięki temu jest w stanie dotrzeć do większej grupy klientów, zainteresować ich swoją ofertą, pobudzić wyobraźnię, zachęcić do zakupów

Trendy 0 Comments

Co to jest SSL, GeoTrust, RapidSSL? Poziomy zabezpieczeń stron WWW

W dobie wyrastających niczym grzyby po deszczu serwisów internetowych, coraz większą rolę zaczyna odgrywać ich jakość. Nie chodzi tu jedynie o wartościowy content, przejrzystość czy atrakcyjność wizualną. Z perspektywy klientów,

Trendy 0 Comments

Cło i podatek przy wysyłce paczki do Norwegii

Norwegia od wielu lat jest jednym z głównych kierunków imigracyjnych Polaków. To nie powinno dziwić, gdyż kraj ten na przestrzeni kilkudziesięciu lat odnotował ogromny wzrost gospodarczy, do którego znacząco przyczyniło

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź