Google Shopping – przyszłość promocji w branży e-commerce

Google Shopping – przyszłość promocji w branży e-commerce

Nowa usługa Google pod nazwą Shopping ma szansę zrewolucjonizować rynek e-commerce. Jedni mają nadzieją, że wyrówna potencjał indywidualnych sprzedawców, inni zaś się boją, że ten potentat z Mountain View będzie faworyzował jednych kosztem drugich (dysponujących większym budżetem reklamowym). Niezależnie jednak od opinii, wydaje się, że nowa usługa to szansa dla wielu sklepów internetowych, które dzięki niej będą mogły dotrzeć z ofertą do szerszej grupy odbiorców.

Google Shopping

Od dawna było wiadomo, że prędzej czy później Google zechce „uporządkować” według własnego planu rynek e-commerce. Pierwszym krokiem na tej drodze była usługa Google Product Search. Google Shopping to jej bardziej zaawansowana następczyni. Jej celem ma być zapewnienie równych szans wszystkim sprzedawcom, niezależnie od wielkości i potencjału reklamowego (a ściślej biorąc budżetu, które firmy mogą przeznaczyć na marketing). Ma ona zagwarantować skuteczną i sprawiedliwą rywalizację przedsiębiorców internetowych. Powodem jej wprowadzenia jest chęć zaoferowania użytkownikom efektywnego narzędzia do robienia zakupów w atrakcyjniejszych cenach (czytaj: niższych niż poprzednio). Mechanizm działania nowego rozwiązania będzie niemal identyczny jak w przypadku Google AdWords. Zmienia się za to sposób wyświetlania wyników, w przypadku ogólnych zapytań będą one wyświetlane jako fotografie z nazwą produktu oraz jego ceną i linkiem do sklepu internetowego. W przeciwieństwie do AdWords gdzie o pokazaniu reklamy decydują słowa kluczowe do niej przypisane, tak tutaj oferty są wyświetlane na podstawie informacji zawartych  w opisie produktu. Stąd tak istotna jest optymalizacja opisów.

goo

W przypadku konkretnego zapytania (dokładny typ danej marki) otrzymamy linki do sprzedawców oferujących ten model.

gooo

Jak widać, Google Shopping to nic innego jak nowy pomysł na reklamę w wyszukiwarce Google przygotowany właśnie z myślą o internetowych przedsiębiorcach. Google Shopping to także porównywarka cenowa, dlatego z taką uwagą przyglądają się jej właściciele już obecnych narzędzi tego typu. Mają ogromne obawy, czy są w stanie wytrzymać tę konkurencję z takim gigantem.

Sama obsługa konta w tym systemie jest bardzo podobna do reklamy AdWords. Jednak, jak wskazują eksperci, najważniejsza jest analiza i optymalizacja, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zintegrowanie konta z Google Analytics i Google Webmaster Tools. Opłaty pobierane są również w rygorze identycznym jak AdWords, czyli na zasadzie CPC (za kliknięcie potencjalnego klienta). Naturalnie stawki uzależnione będą od poziomu konkurencji.

Google Shopping – faktory sukcesu

Oczywiście poza ciekawymi produktami w atrakcyjnych cenach, sukces sklepu internetowego z pomocą Google Shopping będzie zależał od wielu istotnych elementów praktycznych. Po pierwsze należy zadbać o stałą aktualizację stanów magazynowych (prawidłowe wgranie feeda – pliku danych o produktach dostępnych w sklepie – na konto Google Marchant Center). To sprawi, że internauci po kliknięciu w link będą mieli pewność, że produkt jest dostępny i mogą go nabyć „od ręki”. To także gwarancja, że potencjalnemu klientowi będzie zaprezentowana aktualna oferta.

Google Shopping daje e-przedsiębiorcom szerokie możliwości reklamy. Mogą ograniczyć promocję do jednej kategorii produktów. Dzięki optymalnie wyznaczonym stawkom można nadać niektórym produktom większy priorytet. Kampanie produktowe dysponują także możliwością kompleksowego monitorowania efektów. Można kontrolować skuteczność poszczególnych grup artykułów pod kątem stawki za kliknięcie, współczynnika klikalności i generalnie kosztów całej operacji. Dzięki temu możemy ocenić, które produkty cieszą się mniejszą, a które większą popularnością.  W połączeniu z danymi jakościowymi (liczba osób odwiedzających witrynę z danego źródła), otrzymanymi ze statystyk Google Analytics, mamy pełną wiedzę o efektach kampanii (np. liczba nowych odwiedzających stronę, czas przebywania na stronie czy liczba przeglądniętych podstron). Dodatkowo, co bardzo istotne w obecnych czasach, mamy wgląd do danych rynkowych naszych konkurentów oferujących identyczne i podobne produkty.  Na podstawie tych informacji oraz podpowiedzi wyświetlanych w symulatorze stawek, można je optymalnie dostosować do własnych potrzeb.

Jednak najważniejszym czynnikiem, który powinniśmy permanentnie kontrolować jest współczynnik konwersji (ilość dokonanych zamówień). Można go śledzić poprzez konto AdWords oraz przy pomocy odrębnego modułu e-commerce widocznego w statystykach Google Analytics.

Podsumowanie

Branża e-commerce zdana jest na współpracę z wyszukiwarką Google (SEO/SEM), ale nie tylko. Do niedawna pokaźnym źródłem ruchu dla wielu sklepów były także niezależne porównywarki cen (choć i te były zmuszone kooperować z wyszukiwarką). Obecnie Google Shopping chce przejąć ich rolę. To się dzieje praktycznie na naszych oczach. W niedługiej perspektywie kampanie produktowe będą najważniejszym instrumentem promocyjnym w branży e-commerce. Właściciele sklepów jednak nie powinni się zbytnio martwić. Przy przemyślanej strategii można będzie przy pomocy Google Shopping osiągnąć większą efektywność, niż przy pomocy dotychczas stosowanych narzędzi – tak zapewnia Google. A dodatkowo, na co wskazuje Google, stawki w nowym systemie powinny być mniejsze niż przy reklamie AdWords. Obecnie jest za wcześnie na jednoznaczną ocenę, czas pokaże, czy zmiana miała na celu poprawienie wyników sprzedaży, czy wyników zysków giganta z Mountain View.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Infografiki i SEO – 5 praktycznych wskazówek
Next Content Marketing: najskuteczniejsze formaty w komunikacji z klientami

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Dlaczego artykuły sponsorowane są tak popularne?

Wybór dobrej i efektywnej reklamy to dla przedsiębiorcy bardzo trudne zadanie. Musi zdecydować, jak chce promować swoją działalność oraz jakich metod użyje, aby osiągnąć zamierzony efekt. Obecnie do dyspozycji jest

E-commerce 0 Comments

E-sklepy śledzą swoich klientów podczas zakupów. Analiza zebranych danych pozwala im zwiększyć sprzedaż

Ponad 90 proc. e-sklepów stara się lepiej poznać swoich klientów, śledząc ich zachowanie podczas zakupów. Dostępne narzędzia analityczne pozwalają im w ten sposób pozyskać dane, które wykorzystują do zmiany wyglądu strony

Strategia 0 Comments

Zadania stawiane przed contact center

W dużych firmach, które obsługują na co dzień tysiące klientów za pośrednictwem telefonu, przydatne okazuje się uruchomienie contact center. Czym ono jest? Centrum telefoniczne w firmie Dzisiejsze contact center to

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź