E-commerce: Jak zaplanować skuteczną kampanię reklamową?

E-commerce: Jak zaplanować skuteczną kampanię reklamową?

Na internetowym rynku panuje ogromna konkurencja, każdy chce się przebić ze swoją ofertą. W warunkach, kiedy trudno konkurować ceną, jedynym warunkiem odniesienia sukcesu jest skuteczny marketing. O czym pamiętać przy planowaniu kampanii reklamowej w sieci – podpowiadamy w tekście.

Cel to podstawa

Skuteczna kampania reklamowa to przedsięwzięcie, które musi być od A do Z zaplanowane. Kluczowe pytania, które musi sobie zadać każdy w fazie planowania brzmią:

  • Jaki cel chcemy osiągnąć?
  • W jakim czasie chcemy zrealizować cel?
  • Jakiego asortymentu ma dotyczyć kampania?
  • Przy pomocy jakich platform internetowych chcemy osiągnąć cel?

Jeśli będziemy mogli sobie odpowiedzieć na te podstawowe pytania, wtedy będziemy mogli dokonać poprawnej oceny skuteczności i efektywności kampanii reklamowej. Przyjmując pewne założenia, będziemy mogli także je na bieżąco konfrontować z realnymi wynikami i ewentualnie dokonywać korekty w czasie trwania kampanii.

Efekty działań marketingowych nigdy nie są rozłożone liniowo w czasie, przeważnie są to pewnego rodzaju fale. Dlatego ważne jest określenie czasu, w którym chcemy zrealizować pewien cel. Ponadto cel nie może być ustalony zbyt ogólnie. „Wzrost sprzedaży o 10 procent” – taki postulat nie może satysfakcjonować. Raczej powinien on brzmieć: „Kwartalna poprawa stosunku kosztów do przychodu o jeden punkt procentowy dla kategorii produktów – Opony do samochodów terenowych- przy pomocy porównywa rek cen”.

Na czym się skupić?

Współcześnie większość sklepów internetowych oferuje szeroki asortyment. Trudno uczynić wszystkie produkty celem kampanii reklamowej na jednej platformie. Po pierwsze, należy wytypować produkty, które chcemy wypromować. Tutaj mamy dwie szkoły. Pierwsza mówi, że należy się skupić na produktach, które nie cieszą się chwilową popularnością. Te, które są poszukiwane, sprzedadzą się same. Druga szkoła przyjmuje całkiem odmienny punkt wyjścia. Łatwiej jest promować produkty znane i cenione. Dzięki przyciągnięciu klientów do sklepu, jest szansa, że zainteresują się także produktami mniej „chodliwymi”. Po drugie, należy ustalić, jakich kanałów użyć do promocji produktów z danej kategorii. To wymaga wiedzy, nie tylko znajomości charakteru użytkowników poszczególnych serwisów, ale także specyfiki ich działania. W takich ogólnych serwisach, stworzonych  zmyślą o branży e-commerce jak Google Shopping można reklamować praktycznie każdy produkt. W portalach tematycznych warto się skupić na jednej kategorii produktów, zbieżnej z zainteresowaniami jego użytkowników. Obecnie praktycznie każda dziedzina życia społecznego czy branża ma swój serwis. Przy wyborze kanału reklamowego należy pamiętać o:

  • rentowności przedsięwzięcia – należy ocenić czy przychody będą większe niż koszty reklamy (chyba, że zależy nam tylko na większym ruchu na stronie, a działania reklamowe tego produktu są tylko instrumentem mającym zrealizować to zadanie),
  • wielkość i stan zasobów – co może się wydawać oczywiste – należy reklamować tylko te rzeczy, które mamy w magazynie lub te, które możemy w szybkim czasie otrzymać od producenta czy dystrybutora. W innym przypadku cała operacja nie ma sensu.

Eksperci od marketingu online wskazują, że zdecydowanie lepsze wyniki można osiągnąć działając stopniowo. Nierzadko w przypadku kampanii reklamowych o dużym zasięgu przeprowadzonych w krótkim czasie, sklepy nie mogą sobie poradzić z natłokiem dużej ilości zamówień. Harmonogram działań promocyjnych należy dostosować do możliwości technicznych obsługi klientów.

Kampanię należy stale monitorować, jednak pierwsze ważne wnioski można wysunąć dopiero po 4- 6 tygodniach. Tyle mniej więcej potrzeba, aby odbiorcy do których dotarł komunikat, dokonali zakupu.

Podsumowanie

Zarządzanie reklamowymi kampaniami produktowymi to bardzo trudne zajęcie. Wymaga nie tylko wiedzy, ale także intuicji społecznej odnośnie zachowań konsumenckich. Specjaliści zgodnie podkreślają, że najważniejszy jest szczegółowy plan i monitoring działań.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Infografiki w wizualnej komunikacji marketingowej
Next SEO – krótki przewodnik dla początkujących

Może to Ci się spodoba

E-commerce 0 Comments

Już 26 proc. Polaków kupuje w sieci przez urządzenia mobilne. To rozwija e-handel

Coraz więcej Polaków robi zakupy w sieci przez smartfony i tablety. W najbliższym czasie ten segment klientów ma szansę stać się siłą napędową rynku e-commerce. Firmy działające na rynku chcą im to ułatwić, oferując

E-commerce 0 Comments

Jak zwrócić zakupiony towar do sklepu internetowego?

Klienci sklepów internetowych, chronieni ustawą o prawach konsumenta, mają możliwość zwrotu zakupionego online towaru bez podawania przyczyny. W niektórych przypadkach mogą to zrobić nawet w rok po dokonaniu zakupu, nie

Strategia 0 Comments

Predictive Marketing – nie daj się zaskoczyć klientom

Firmy od lat starają się wykorzystywać informacje o swoich klientach w celu optymalizacji strategii marketingowych. Obecnie, dzięki możliwości szybkiego pozyskiwania danych, Predictive Marketing może rozwinąć się w pełni. Na czym

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!