Copywriting w Internecie – sztuka czy tylko profesja?

Copywriting w Internecie – sztuka czy tylko profesja?

Copywriting to tworzenie intrygujących tekstów i sloganów. Do niedawna to zajęcie nosiło wszelkie znamiona sztuki. Najwybitniejszymi twórcami znanych na całym świecie haseł byli najczęściej poeci i pisarze. Obecnie, w wyniku olbrzymiego zapotrzebowania na treści do Internetu, tym zajęciem para się szeroka rzesza ludzi. Ich talent i wiedza w większości przypadków nie dorównują pionierom w branży, dlatego ich teksty czyta się, jakby były skomponowane według szablonu, brak im po prostu magii. Wydaje się, że obecnie copywriting to bardziej profesja niż sztuka.

Copywriting – nowa specjalizacja

Potrzeba tworzenia ciekawych sloganów była zawsze. Właściwie wraz z początkiem wynalezienia alfabetu ludzie starali się tak składać słowa, aby niosły za sobą jakiś przekaz. Nie nazywano wtedy tego jeszcze copywritingiem. Samo określenie powszechnie zaczęto używać w latach 60. XX wieku. Powstanie zawodu copywritera było efektem postępującej specjalizacji pracy w agencji reklamowej. Team kreatywny miał się składać z osoby odpowiedzialnej za stronę wizualną przekazu oraz człowieka, który w słowach wyrazi ideę konceptu. Bardzo często do tej pracy angażowano młodych adeptów pióra, którzy z przyczyn głównie materialnych zamiast pisać poematy, wymyślali slogany reklamowe dla największych koncernów. Najlepsi dostępowali zaszczytu uczestniczenia w kampaniach politycznych, gdzie skuteczne hasło od początku odgrywało kluczową rolę.

Sztuka słowa pisanego

Nieco inaczej sytuacja wyglądała w Polsce. W PRL rynek reklamowy jako taki nie istniał. To nie znaczy jednak, że nie tworzono ciekawych haseł. Większość powstawało na chwałę nowego systemu politycznego – nie sposób im odmówić propagandowej wartości. Jednak nawet państwowe koncerny potrzebowały rozgłosu, dlatego angażowano zdolnych ludzi do opracowywania frapujących sloganów. Choć jednym z najgłośniejszych, które wyszło z pod pióra wybitnego reportera Melchiora Wańkowicza jeszcze w latach 30. XX wieku było hasło „Cukier krzepi, to te najbardziej znane powstały już po wojnie. Jeszcze raz swój talent Wańkowicz ujawnił w 1971 r., wygrywając konkurs zorganizowany prze Polskie Linie Lotnicze. Brzmiało „Lotem Blisko” i pokonało 5 tys. innych propozycji (obecnie znane bardziej jako „Lotem Bliżej”). Z perłami copywritingu w tamtym okresie mieliśmy do czynienia jeszcze nie raz. Choćby hasło „Coca-Cola to jest to”, którego autorką była znana osoba ze świata kultury Agnieszka Osiecka, może stanowić niedościgły wzór dla młodych twórców. W copywritingu z sukcesem próbował sił także Jerzy Kosiński, który wymyślił slogan dla linii lotniczych SWISS Air. (http://www.rp.pl/artykul/588403.html?print=tak&p=0).

Rodzaje copywritingu

Obecnie można wydzielić dwa nurty w copywritingu. Pierwszy dalej związany jest z reklamami prasowymi i telewizyjnymi, drugi zaś z Internetem. W działaniach online można jeszcze wyszczególnić dwie podgrupy: copywriting WWW i SEO. O ile w tym pierwszym nie brak haseł zwięzłych, przykuwających uwagę, tak w tym drugim próżno szukać jakiś arcydzieł. W profesjonalnych agencjach tworzących kreacje dla największych polskich firm, dalej współpracuje się z utalentowanymi osobistościami świata literatury. Zapadających haseł, które można nazwać wytworami sztuki słowa, znajdziemy wiele, choćby „No to Frugo”. Innym znamienitym przykładem jest slogan stworzony przez Sławomira Mrożka dla funduszu emerytalnego PKO BP „Jutro to dziś, tyle że jutro”. Jednakże wraz z zanikiem reklamy telewizyjnej i cięciami budżetowymi w tym zakresie (przeniesienie budżetów na działania online), coraz rzadziej będziemy mieli do czynienia ze sztuką copywritingu, częściej z profesją, której wytworem będą nieco schematyczne teksty. Do tego potrzeba i czasu i talentu. Jeśli nawet ludzi utalentowanych nie zabraknie, to zapewne mniej będzie podmiotów chcących skorzystać z ich umiejętności.

Copywriting w Internecie

Obecnie większość firm, skupia się na działaniach online. Specyfika sieci sprawia (duża liczba platform poprzez które firma komunikuje się klientami), że potrzeba jest stworzenia szeregu tekstów do jednej kampanii. Nawet notatki PR muszą być pisane w wielu wersjach. Taki sam wpis opublikowany na wielu serwisach może być uznany przez Google jako duplicate content. A to grozi karą, włącznie z czasowym uśnięciem strony z indeksu.

Współcześnie jednym z najważniejszych elementów komunikacji marketingowej w sieci jest promocja stron firmowych wyszukiwarce. Cała dziedzina SEO oparta jest na tworzeniu dużej ilości tekstów, najczęściej niskiej jakości, tylko po to, aby strona firmy znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Wystarczy wymienić tylko teksty na portale typu Presell Pages (publikuje się tam teksty naszpikowane frazami interesującymi klienta, z których wychodzą linki do jego strony) czy katalogi stron, dla których tworzy się ogromne ilości zsynonimizowanych opisów. Dzięki specjalistom SEO, cała sieć zapchana jest tego rodzaju stronami z tekstami, które rzadko kiedy są nawet poprawne gramatycznie. Co prawda sytuacja się nieco zmienia, ponieważ Google widząc ten proces zaczyna karać firmy za nadużywanie tego rodzaju działań. Zaczyna doceniać wartościowe treści opublikowane na firmowej stronie, to one mają mieć teraz priorytet przy wyznaczaniu miejsca w rankingu wyszukiwania. Jednak robotom wyszukiwarek brakuje subtelności w ocenie, i nic nie zapowiada że w przypadku tekstów na stornach WWW będziemy mieli do czynienia ze sztuką copywritingu. Potrzeba masowego tworzenia tekstów na potrzeby SEO, nieco zdegradowała zawód copywritera. Dzisiaj nazywa się tak wszystkich, którzy w pracy używają klawiatury.

Oczywiście nie można online copywritingu sprowadzić do jednego mianownika. W tej dużej grupy „pisaczy” można znaleźć ludzi zdolnych, którzy poza wyobraźnią znają podstawowe reguły języka polskiego. Przeglądając sieć, można trafić na strony, na których znaleźć można interesujące teksty sprzedażowe, które zostały napisane z zachowaniem reguł SEO, mające szansę spodobać się zarówno klientom, jak i wyszukiwarkom. Choć eksperci wskazują, że najnowszym trendem jest pisanie naturalnych tekstów według obowiązujących standardów w marketingu, a pozycja strony w wyszukiwarce i tak zostanie wypracowana przez siłę i popularność marki w sieci. Na to jednak mogą sobie pozwolić tylko duże koncerny, których rozpoznawalność została ukształtowana w toku wieloletniej działalności offline.

Podsumowanie

Copywriting w Internecie to nowy rozdział w tej dziedzinie. Ogromne zapotrzebowanie na różnego rodzaju teksty, nieco upowszechniło ten zawód. Jednak, my Internauci nie powinniśmy się godzić na tak niski poziom twórczości w sieci. Jeśli ze względów finansowych, copywriting online nie może być już sztuką, to choć niech będzie profesją, za która będą stali specjaliści, a nie przypadkowi ludzie chcący sobie tylko dorobić.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous PR w Internecie
Next Kod QR – łącznik świata realnego z wirtualnym

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Public Relations i Content Marketing – symbioza doskonała

PR i Content Marketing to obecnie dwa komplementarne wobec siebie narzędzia wykorzystywane w komunikacji marketingowej. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić efektywne budowanie przyjaznych relacji z otoczeniem bez wartościowych treści. Z drugiej

Reklama internetowa 0 Comments

Dlaczego artykuły sponsorowane są tak popularne?

Wybór dobrej i efektywnej reklamy to dla przedsiębiorcy bardzo trudne zadanie. Musi zdecydować, jak chce promować swoją działalność oraz jakich metod użyje, aby osiągnąć zamierzony efekt. Obecnie do dyspozycji jest

Trendy 0 Comments

Content Marketing w lokalnym biznesie

Content Marketing to bardzo skuteczna strategia w komunikacji marketingowej. Sprawdza się zarówno w przypadku dużych globalnych koncernów, jak i drobnych przedsiębiorców, którzy nie mogą sobie pozwolić na kampanie reklamowe wymagające

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź