Co to własciwie jest Content Marketing?

Co to własciwie jest Content Marketing?

Aby wyjaśnić definicję „content marketingu”, najpierw należy wytłumaczyć światowe trendy związane z marketingiem, czyli reklamą ogólnie. Zastanów się dobrze i przypomnij sobie: jaki billboard przykuł Twoją uwagę na ulicy i kiedy miało to miejsce? Jaki banner reklamowy w internecie ostatnio zapadł Ci w pamięci? Zastanów się raz jeszcze i przypomnij sobie moment, w którym ostatni raz czytałeś gazetę; czy jakakolwiek wizualna reklama wpadła Ci w oko? Zachęciła do działania? Czy jakakolwiek reklama zadziałała?

Prawdopodobnie żadna forma klasycznej reklamy nie wywarła na Tobie większego wrażenia. Jest to oczywiste – wszyscy mamy już dość nachalnego marketingu, bezpośrednio ingerującego w naszą prywatność. Przełączamy reklamy w telewizji, w przeglądarkach internetowych instalujemy programy blokujące bannery i pop-upy, a klasyczną reklamę w prasie zwyczajnie ignorujemy.

Nowoczesny konsument zaczął doceniać jakość i styl, a marketingowcy wyszli mu naprzeciw i stworzyli Content Marketing.

CONTENT MARKETING, CZYLI SZACUNEK DLA ODBIORCY

Definicji content marketingu jest wiele, lecz najprościej opisać go w następujący sposób: jest to nawiązanie długofalowych relacji z konsumentem przy pomocy wartościowych treści.

Co oznacza „długofalowość” i jakie ma skutki? Otóż content marketing opiera się na doinformowywaniu klienta poprzez regularne dostarczanie mu informacji o danym temacie. Odbiorca content marketingu nie dostaje gotowej oferty kupna konkretnego produktu, czyli innymi słowy nie jest traktowany jak bezmyślny bankomat, gotów wydać każde pieniądze na nową pralkę. W zamian za to otrzymuje serię porad, ciekawostek i specjalistycznych artykułów, które pozwolą mu na rozeznanie się w danej dziedzinie. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że content marketing ma wymiar edukacyjny dla konsumenta – poszerza jego wiedzę z danego zakresu i pozwala na świadomy, inteligentny wybór. Content marketing nigdy nie jest jednorazowy i nigdy nie przynosi efektów z dnia na dzień. Jest oparty na zaufaniu i jakości, a te dwie cechy nigdy nie idą w parze z pośpiechem.

REKLAMA W PRASIE

W jaki sposób dostarcza się treści do konsumenta? Sposobów jest wiele, lecz zdecydowanie najskuteczniejszym z nich jest reklama w prasie i internecie przy pomocy artykułów. Artykuły takie, zawierające zazwyczaj od 3 do 5 tysięcy znaków, stanowią najlepsze źródło informacji i najskuteczniej angażują czytelnika. Można w nich umieszczać bogate treści i poszerzać wiedzę odbiorcy, a jeśli odbywa się to cyklicznie – pobudzić do działania i nawiązać z nim długoterminową współpracę. Szczególnie skuteczna jest reklama w gazecie. Dlaczego? W czasach dzisiejszej wszechobecnej cyfryzacji druk stał się prestiżowy, gdyż każdy może wypowiedzieć się w internecie, a nie każdy w dzienniku lokalnym, czy nawet ogólnopolskim. Umiejętnie prowadzona reklama w prasie jest bodaj najskuteczniejszą obecnie formą content marketingu.

Do innych form, publikowanych głównie w internecie, należą m.in.

  • Blogi, fora i portale społecznościowe
  • Materiały wideo
  • Newslettery
  • Poradniki, webinaria
  • Infografiki

KIEDY DZIAŁA, A KIEDY NIE?

W content marketingu bardzo istotna jest regularność i dbałość o szczegóły. Najczęstszym błędem popełnianym przez reklamodawców jest zaniechanie działań na ich wczesnym etapie; czas i pieniądze poświęcone na reklamę stają się wówczas czasem i pieniędzmi straconymi. Należy pamiętać, że budowanie trwałej więzi z konsumentem bywa czasochłonne, lecz efekty takiego zaangażowania są nieocenione. Wybacz, że znowu zmuszam Cię do abstrakcyjnego myślenia, lecz wyobraź sobie następującą sytuację:

Jesteś właścicielem sklepu rowerowego i chcesz przekonać do swoich usług ludzi ze swojego miasta. Decydujesz się na reklamę content marketingową w prasie, lecz po dwóch tygodniach rezygnujesz z tej współpracy, gdyż nie widzisz konkretnych efektów.

A teraz wyobraź sobie, że jesteś czytelnikiem tej gazety i od momentu pojawienia się pierwszego artykułu, regularnie czytasz treści umieszczone przez producenta rowerów. Czekasz na kolejny numer, lecz ku Twojemu zaskoczeniu nie ma już żadnej wzmianki o rowerach, a zamiast tego jest tekst o sokowirówkach. Prawdopodobnie zapomnisz już o tym, co umieszczone było wcześniej, a nazwa firmy rowerowej i jej oferta wyleci z Twojej głowy.

Reklama w prasie nie znosi próżni, więc na miejsce jednej oferty, zaraz pojawi się następna. Jeśli decydujesz się na content marketing, to pamiętaj, że regularność i konsekwencja stanowią absolutną podstawę jej skuteczności.

reklama w gazecie

MARKETING Z PRZYSZŁOŚCI

Czy tego chcemy czy nie – content marketing jest tym, do czego będą dążyć wszyscy przedsiębiorcy, od tych najmniejszych właścicieli sklepów, po wielkie koncerny międzynarodowe. Jeżeli chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna i uznawana przez konsumentów za godną zaufania, to nie pytaj się „czy”, tylko „kiedy” skorzystać z content marketingu. Rozejrzyj się dookoła i zauważ, że wszystko zaczyna nabierać jakości i stylu – budki z jedzeniem, usługi fryzjerskie czy kawiarnie i herbaciarnie. Nie wahaj się i już dziś zacznij skuteczną reklamę w prasie i internecie przy pomocy najbardziej jakościowej jej formy – content marketingu.

Previous Webinar — Twoje uniwersalne narzędzie internet-marketingu
Next Innowacyjność w poligrafii i reklamie.

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Inbound Marketing – strategia sukcesu w branży e-commerce. Kilka praktycznych porad

Wysokiej jakości produkty w dobrej cenie to nie jedyny czynnik decydujący o sukcesie w sieci. Tak było do momentu, kiedy w danym sektorze funkcjonował jeden sklep internetowy. Obecnie panuje ogromna

Content marketing 1Comments

Jak powinien brzmieć język mailingu?

Tworzenie artykułów do Internetu podlega kilku zasadom. Na pierwszym miejscu zwracamy uwagę na wygląd tekstu, a dopiero później na treść. Dotyczy to nie tylko wpisów na portale internetowe, ale także

Content marketing 0 Comments

Content Marketing to coś więcej niż strategia działania. To filozofia.

Content Marketing to nie tylko strategia w komunikacji marketingowej, polegająca na tworzeniu i publikowaniu ciekawych treści na firmowych platformach i partnerskich serwisach. To pewnego rodzaju filozofia, która powinna przyświecać markom

1 Comment

  1. Ewka
    Czerwiec 14, 14:29 Reply
    No i content marketing dzisiaj rozkwita, powstają książki, czasopisma... :)

Zostaw odpowiedź