Cło i podatek przy wysyłce paczki do Norwegii

Cło i podatek przy wysyłce paczki do Norwegii

Norwegia od wielu lat jest jednym z głównych kierunków imigracyjnych Polaków. To nie powinno dziwić, gdyż kraj ten na przestrzeni kilkudziesięciu lat odnotował ogromny wzrost gospodarczy, do którego znacząco przyczyniło się odkrycie złóż gazu i ropy na przynależącym do niego terytorium morskim. Obecnie mieszka tam około 110 tysięcy Polaków, co sprawia, że są oni największą grupą obcokrajowców w tym państwie. To zaś wpływa na ogromny popyt na tanie paczki do Norwegii. W związku z tym, że ten skandynawski kraj nie należy do UE i nie jest w pełni objęty unią celną, przesyłki do Norwegii przechodzą kontrolę celną na granicy, co wiąże się z dodatkowymi procedurami. Co zatem warto wiedzieć przed wysyłką paczki na północ Europy?

Opłaty celne w Norwegii

Podobnie jak ma to miejsce w innych krajach, osoby przebywające na terytorium Norwegii mogą być zobowiązane do opłacenia podatku i cła przy odbiorze przesyłki z zagranicy. Obowiązek ten bowiem ciąży na odbiorcy, a nie na nadawcy. Obecnie podatek VAT w Norwegii wynosi 25%. Zostanie on doliczony do niemal każdej paczki o wartości przekraczającej 200 koron norweskich, z wyjątkiem książek na użytek własny, które są zwolnione z opłat. Powyżej tej kwoty adresat będzie musiał zapłacić  także cło. Nie każdy towar zostanie jednak oclony. Opłaty tej nie dolicza się między innymi do elektroniki, części samochodowych czy mebli. Warto dodać, że w przypadku nadania przesyłki do Norwegii opisanej jako prezent nie obowiązuje wspomniana granica 200 NOK. Wówczas zwolnione z cła i podatku są paczki o wartości do 1000 koron norweskich. Zawartość przesyłki nie może być jednak wcześniej w jakikolwiek sposób opłacona. Prezentem nie może być ani alkohol, ani papierosy.

Niezbędna deklaracja celna

Wysyłając tanie paczki do Norwegii, należy pamiętać o tym, by załączyć deklarację celną. Jest to istotne, gdyż przesyłka z Polski zostanie poddana kontroli celnej na granicy, a w razie wątpliwości otwarta. Deklaracja celna zawiera najważniejsze informacje o zawartości paczki, w tym przede wszystkim jej wartość, od której zależą wspomniane wyżej opłaty. Zaniżona wycena wysyłanego przedmiotu może wzbudzić wątpliwości służb celnych, szczególnie gdy jest ona zastanawiająco niska w stosunku do gabarytów przesyłki. Istnieją dwa rodzaje deklaracji celnych – CN 22 oraz CN 23. Pierwszą stosuje się wtedy, gdy paczka jest warta mniej niż 300 DTS, drugą – gdy kwota ta zostanie przekroczona. W razie wątpliwości lepiej załączyć dokument CN 23.

Eksport do Norwegii

Firmy, które chciałyby eksportować swoje produkty do Norwegii, muszą jeszcze bardziej zapoznać się z norweskimi przepisami. Korzystne jest niewątpliwie to, że całkiem spora grupa towarów nie jest objęta cłem, co zapewnia konkurencyjność na tamtejszym rynku. W przypadku wysyłki do Norwegii żywności należy sprawdzić, czy nie będzie wymagany dodatkowy certyfikat. Przedsiębiorcy nie powinni również zapomnieć o tym, by zgłosić chęć wywozu towaru poza granicę Unii Europejskiej. Należy tego dokonać przez Internet lub w formie pisemnej, wypełniając dokument SAD, co pozwoli odliczyć podatek VAT.

Previous Jak zacząć przygodę z herbatą?
Next Czym jeszcze zaskoczy content marketing w 2018 roku?

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Czy opłaca się wypożyczyć samochód?

Samochód jest jednym z najwygodniejszych środków transportu. Mamy go zawsze pod ręką – na parkingu lub w garażu. Dzięki niemu dojeżdżamy tam, gdzie chcemy, a nie tylko tam, dokąd sięga

Trendy 0 Comments

Reklama natywna – jakie są jej zalety?

Standardowa reklama, chociaż wciąż trzyma się zaskakująco dobrze, staje w opozycji do współczesnych form polityki wizerunkowej firm i przedsiębiorstw. Dzisiaj w cenie są rozwiązania promujące markę mające na celu wzbudzenie

Trendy 0 Comments

Co to jest SSL, GeoTrust, RapidSSL? Poziomy zabezpieczeń stron WWW

W dobie wyrastających niczym grzyby po deszczu serwisów internetowych, coraz większą rolę zaczyna odgrywać ich jakość. Nie chodzi tu jedynie o wartościowy content, przejrzystość czy atrakcyjność wizualną. Z perspektywy klientów,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!