Big Data – marketing doskonały

Big Data – marketing doskonały

Specjaliści od marketingu online nieustannie starają się udoskonalać skuteczność swoich działań. Wciąż szukają rozwiązań pozwalających zoptymalizować targetowanie, metod umożliwiających lepsze personalizowanie treści, narzędzi umożliwiających reagowanie w czasie rzeczywistym oraz instrumentów pozwalających precyzyjniej analizować rezultaty kampanii. Panaceum na wiele z tych problemów ma być wykorzystanie dużych ilości danych zgromadzonych przez wiele instytucji.

Big Data

To ostatnio jeden z najczęściej dyskutowanych tematów w branży IT. Tym pojęciem specjaliści określają ogromne zbiory danych osobowych, do analizy i odczytania których potrzeba niestandardowych narzędzi. Według firmy doradczej Gartner zjawisko Big Data można opisać trzema literami V (high volume, high velocity, high variety). Nowoczesne technologie pozwoliły gromadzić dane wielu instytucjom. Szereg firm informatycznych w zamian za udostępnienie danych oferowało klientom darmowe usługi (np. darmowe elektroniczne skrzynki pocztowe). W świecie wirtualnym dane stały się walutą, którą płacimy na każdym kroku. Do udzielania informacji o sobie podchodzimy z olbrzymią dezynwolturą, w serwisach społecznościowych chętnie je zamieszczamy. Wiele z tego rodzaju portali wręcz wykorzystuje ekstrawertyzm większości z nas. Obecnie w ciągu dwóch dni gromadzi się tyle danych, ile ludzkość wytworzyła od początków swojego istnienia do roku 2003. Sam Facebook dziennie pozyskuje Tylko 500 terabajtów danych o użytkownikach. Dla większości koncernów dane stanowią największy kapitał, bez którego ich funkcjonowanie nie było by możliwe. Eksperci idą o wiele dalej, twierdzą, że to „złoto” naszych czasów. Dostrzegają zarówno wady gromadzenia tak dużej ilości danych, jak i zalety. Przy pomocy dostępu do danych można rozwiązać przecież szereg problemów, wielu zapobiec już w początkowej fazie. Będzie można na przykład zapobiec epidemiom lub opracować leki na wiele schorzeń (np. analiza ludzkiego genomu była możliwa, dzięki dostępowi do danych od dużej populacji). Ale duża ilość danych to także możliwość wprowadzenia wielu udogodnień na poziomie życia codziennego – przy pomocy danych telekomunikacyjnych można ocenić stopień zaludnienia miasta i dopasować komunikację miejską do rzeczywistych potrzeb. Już obecnie każda nowa linia metra budowana jest na podstawie takich danych.

Big Data – ograniczenie wolności

Krytycznie do tego zjawiska najczęściej odnoszą się publicyści i humaniści. Dla nich wolność człowieka stanowi największą wartość, której żaden system społeczny czy polityczny nie powinien ograniczać. Od lat alarmują, że coraz więcej informacji o naszym życiu posiadają nie tylko władze państwowe, ale także podmioty komercyjne. Według nich, wielkość obecnych baz danych dawno przekroczyła już pewien poziom społecznej akceptacji. Formułują daleko idące wnioski, że ich zbieranie obecnie nie służy usprawnieniu działania instytucji ich zbierających, a raczej stało się narzędziem inwigilacji. Ich głos jakoś nie może przebić się do świadomości obywateli. Przeciętnemu człowiekowi trudno wyjaśnić, w jaki sposób zebrane dane mogą mieć wpływ na jego życie. A ten jest olbrzymi. Na przykład bank może nam odmówić udzielenia kredytu, a firma ubezpieczeniowa przy zakupie polisy znając nasz stan zdrowia może nas zakwalifikować do grup z najwyższą stawką lub nawet zrezygnować z zawarcia umowy.

Entuzjazm marketingowców

Specjaliści z branży IT, którzy powszechnie wyznają kult maszyn liczących, o zjawisku Big Data mówią w samych superlatywach. Z dużymi bazami danych wiążą ogromne nadzieje. Permanentnie pracują nad opracowaniem specjalnych narzędzi do ich przetwarzania, a do decydentów apelują o wprowadzenie rozwiązań prawnych pozwalających je wykorzystać komercyjnie. W tej grupie są marketingowcy, którzy widzą szansę na zwiększenie skuteczności swoich działań. Precyzyjne dane pozwolą ulepszyć targetowanie przekazów reklamowych. Efektem tego będzie możliwość zoptymalizowania kosztów kampanii reklamowych. Słynne powiedzenie, powtarzane przez pracowników agencji, mówiące, że zawsze połowa środków na reklamę jest zmarnowana (tylko nie wiadomo która), straci swoją ważność. Jednak zanim to nastąpi, konieczne jest stworzenie specjalnej infrastruktury technicznej do przetwarzania danych. Duża ilość danych umożliwi perfekcyjnie wyznaczenie grupy docelowej. Znając dokładne preferencje zakupowe czy zwyczaje korzystania z sieci będzie można podążać za klientem w czasie rzeczywistym. Obecnie już działają systemy dystrybucji reklamy RTB.

Przedstawiciel firm z dziedziny nowych technologii ze znaną tylko sobie specyficzną wrażliwością podchodzą do zagrożeń związanych ze zjawiskiem Big Data. Wskazują, że posiadając dokładne dane o kliencie, nie będą go zasypywać reklamami produktów, którymi potencjalnie nie jest zainteresowany. To znaczy, że miłośnik motoryzacji, na każdym kroku będzie oglądał reklamy aut. To i tak lepiej niż dziś, gdzie prawie każdemu wyświetlają się podobne reklamy, nijak zsynchronizowane z naszym wiekiem czy poglądami.

Podsumowanie

Duże ilości danych pozwolą niewątpliwie zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Przy pomocy takich narzędzi jak RTB proces dystrybucji reklam stanie się bardzo zautomatyzowany. Pozwoli to zoptymalizować koszty kampanii. Jednak trzeba pamiętać, że klienci coraz częściej oczekują bardziej bezpośredniego kontaktu z markami. Dlatego w tym względzie należy zachować umiar i szukać równowagi pomiędzy automatyzacją a szczerą interaktywnością.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Serwery dedykowane – dla kogo jest to najlepsza opcja?
Next adblast.com – rewolucja w reklamie internetowej

Może to Ci się spodoba

Twitter – instrument szybkiego reagowania w komunikacji marketingowej

Ten skromny pod względem estetyki i prosty w obsłudze serwis społecznościowy bardzo chętnie wykorzystywany jest w marketingu i PR. Wymaga wyczucia w działaniu, ale za to pozwala praktycznie na bieżąco

Dlaczego firma powinna zainwestować w reklamę internetową?

O ogromnych korzyściach płynących z dobrej reklamy nie trzeba przekonywać żadnego przedsiębiorcy. Każdy bowiem zdaje sobie sprawę, że dzięki niej może osiągnąć naprawdę wiele. Nie tylko uzyskać rozgłos w okolicy,

Strategia 1Comments

Jak tworzyć skuteczne artykuły sponsorowane?

Artykuły sponsorowane to obecnie jedna z popularniejszych i skuteczniejszych form promocji w sieci. Sprawdza się zarówno w kreowaniu wizerunku, jak i budowaniu siły i rozpoznawalności marki. To także kluczowy element

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź