Artykuł sponsorowany – jaki jest, jaki powinien być, a jaki nie powinien?

Artykuł sponsorowany – jaki jest, jaki powinien być, a jaki nie powinien?

Ilość reklam w internecie sprawia, że materiały promocyjne są czytane coraz rzadziej przez ludzi. Świetna alternatywą na to, by przemycić jakieś informacje o marce są właśnie artykuły sponsorowane – jak jednak sprawić, by czytelnik przeczytał go do końca i zainteresował się jego treścią?

Po pierwsze – zainteresuj czytelnika

W obecnych czasach kluczem do sukcesu jest posiadanie „tego czegoś”, a w przypadku artykułów sponsorowanych jest to pierwsze wrażenie. Musisz się wyróżnić w taki sposób, by czytelnik wybrał właśnie Twój artykuł. Sam fakt publikacji artykułu na stronie głównej jakiegoś portalu czy na pierwszych stronach gazet nie będzie gwarantował sukcesu – musisz stworzyć poczytną zajawkę. Musi to być krótki, ale treściwy przekaz, najlepiej opatrzony jakimś ciekawym zdjęciem. Nie powinien przekraczać 2 linijek tekstu i najlepiej, gdy w dowcipny lub szokujący sposób przyciąga do siebie czytelnika. Powinien zawierać w sobie najważniejsze informacje o właściwym artykule, jednak bardzo istotne jest, by nie zdradzał jego puenty. Ma zaciekawić, a nie sprzedać wszystko z miejsca. Dobry artykuł sponsorowany może zacząć się także od jakiegoś niebanalnego pytania czy stwierdzenia.

Po drugie – temat

Artykuły sponsorowane muszą być wartościowe i poprawnie napisane. Powinny odnosić się do czegoś, co jest aktualnie na topie, na co jest popyt. Istnieją takie branże, w których nie można za bardzo „szaleć”, np. gładzie szpachlowe – jednak zawsze można ująć jakiś temat w ciekawy, dowcipny sposób.

Należy pamiętać także o doborze słownictwa. Dobry artykuł sponsorowany to taki, który jest profesjonalny i rzeczowy, jednak nie powinno używać się w nim specjalistycznych terminów, a nawet jeśli, to należy na bieżąco tłumaczyć je czytelnikowi. Pamiętajmy, że artykułu sponsorowane tworzone są dla zwykłych Kowalskich, a nie dla ludzi obeznanych w temacie.

Po trzecie – zdolności redakcyjne

Tekst artykułu sponsorowanego, poza tym, że powinien być napisany zrozumiałym językiem, powinien także spełniać wszelkie wymogi redakcyjne. Nie można pozwolić sobie na amatorkę i zlecić jego napisanie komuś, kto nie potrafi napisać jednego zdania bez popełnienia trzech błędów ortograficznych. Są to absolutne podstawy i jak zostaną one spełnione, to trzeba przygotować się do wejścia na wyższy poziom, czyli konstrukcji materiału reklamowego. Mimo że nie jest ona w 100% obowiązkowa, gdyż artykuły sponsorowane mogą przybierać dowolną formę, to jednak użycie podstawowych chwytów marketingowych pozwoli Ci na przyciągniecie do siebie większej liczby odbiorców. Przede wszystkim:

  • Pisz w czasie teraźniejszym
  • Używaj zwrotów oficjalnych, ale też bez przesady. Czasami lepiej przejść z odbiorcą na „Ty” (tak jak w tym artykule)
  • Stosuj stronę czynną i wykrzyknienia, a wręcz tryb rozkazujący.

Po trzecie – kompozycja

Artykuł sponsorowany musi być harmonijny, czyli tekst powinien iść w parze z jego formą. Musi być zwyczajnie atrakcyjny dla widza, gdyż dużo przyjemniej czyta się coś obiektywnie ładnego. Gdy zamawiamy jedzenie, również chcemy, by wyglądało smakowicie – tak samo jest z artykułem sponsorowanym. Musi być przejrzysty, napisany odpowiednio dużą czcionka i opatrzony ładnymi zdjęciami. Nie zapominaj o akapitach, śródtytułach, diagramach, tabelkach, schematach. Oddziałuj na wyobraźnię odbiorcy! Każda grafika powinna w bezpośredni sposób odnosić się do tego o czym piszesz. Pamiętaj też o umiarze – obrazki nie mogą stanowić wyraźnej przeciwwagi dla tekstu, powinny go jedynie uzupełniać.

Bardzo popularną formą dziennikarską, która świetnie sprawdza się w artykule sponsorowanym jest tzw. zasada „odwróconej piramidy”. Na początku należy zamieścić najważniejsze informacje, a zdaniem całej reszty tekstu ma być ich wyjaśnienie i opis. Ma to zasadniczą zaletę; gdy czytelnik zacznie czytać artykuł sponsorowany, ale nie skończy, to nadal będzie rozumiał i pamiętał jego główny przekaz.

Content marketing

Content marketing

Po czwarte – przekaz

Artykuły sponsorowane nie powstały po to, by w brutalny sposób reklamować dane produkty czy usługi, dlatego też stroń od subiektywizmu i nachalnej propagandy. Ich zadaniem jest edukacja czytelnika, dzięki której wybierze jakiś produkt i zwiąże się z nim na dłużej. Twoim zadaniem nie jest „opchnięcie” kredytu, a przekonanie kogoś, że sama idea ich zaciągania nie jest zła i należy robić to wedle konkretnych kryteriów.

Najlepsze artykuły sponsorowane tym różnią się od zwykłych reklam, że są właśnie napisane w sposób subtelny i ciekawy. Z jednej strony promują coś, ale z drugiej są świetnym źródłem informacji na temat całej rynku.

Po piąte – podsumowanie

Zakończę ten artykuł w taki sposób, w jaki powinieneś kończyć swoje artykuły sponsorowane – dobrym podsumowaniem, które utwierdzi czytelnika w tym, że dokonał właściwego wyboru. To bardzo trudna sztuka, do opanowania której potrzeba doświadczenia redakcyjnego i wyczucia. A w jaki sposób nabyć tych dwóch umiejętności? Poprzez pisanie! Nie zwlekaj zatem i zacznij już dziś.

Previous Innowacyjność w poligrafii i reklamie.
Next Gdzie wydrukować plakaty najtaniej?

Może to Ci się spodoba

Reklama internetowa 0 Comments

Inbound Marketing – strategia sukcesu w branży e-commerce. Kilka praktycznych porad

Wysokiej jakości produkty w dobrej cenie to nie jedyny czynnik decydujący o sukcesie w sieci. Tak było do momentu, kiedy w danym sektorze funkcjonował jeden sklep internetowy. Obecnie panuje ogromna

Content marketing 0 Comments

Content Marketing to coś więcej niż strategia działania. To filozofia.

Content Marketing to nie tylko strategia w komunikacji marketingowej, polegająca na tworzeniu i publikowaniu ciekawych treści na firmowych platformach i partnerskich serwisach. To pewnego rodzaju filozofia, która powinna przyświecać markom

Trendy 0 Comments

Content Marketing – jak publikować treści, aby odnieść sukces. Kilka praktycznych wskazówek

Każda strategia w komunikacji marketingowej musi być starannie przemyślana, musi mieć jasno określony cel, a ponadto odpowiadać charakterowi grupy, do której jest skierowana. Także ta związana z marketingiem treści. Przy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!