Artykuł sponsorowany – jaki jest, jaki powinien być, a jaki nie powinien?

Artykuł sponsorowany – jaki jest, jaki powinien być, a jaki nie powinien?

Ilość reklam w internecie sprawia, że materiały promocyjne są czytane coraz rzadziej przez ludzi. Świetna alternatywą na to, by przemycić jakieś informacje o marce są właśnie artykuły sponsorowane – jak jednak sprawić, by czytelnik przeczytał go do końca i zainteresował się jego treścią?

Po pierwsze – zainteresuj czytelnika

W obecnych czasach kluczem do sukcesu jest posiadanie „tego czegoś”, a w przypadku artykułów sponsorowanych jest to pierwsze wrażenie. Musisz się wyróżnić w taki sposób, by czytelnik wybrał właśnie Twój artykuł. Sam fakt publikacji artykułu na stronie głównej jakiegoś portalu czy na pierwszych stronach gazet nie będzie gwarantował sukcesu – musisz stworzyć poczytną zajawkę. Musi to być krótki, ale treściwy przekaz, najlepiej opatrzony jakimś ciekawym zdjęciem. Nie powinien przekraczać 2 linijek tekstu i najlepiej, gdy w dowcipny lub szokujący sposób przyciąga do siebie czytelnika. Powinien zawierać w sobie najważniejsze informacje o właściwym artykule, jednak bardzo istotne jest, by nie zdradzał jego puenty. Ma zaciekawić, a nie sprzedać wszystko z miejsca. Dobry artykuł sponsorowany może zacząć się także od jakiegoś niebanalnego pytania czy stwierdzenia.

Po drugie – temat

Artykuły sponsorowane muszą być wartościowe i poprawnie napisane. Powinny odnosić się do czegoś, co jest aktualnie na topie, na co jest popyt. Istnieją takie branże, w których nie można za bardzo „szaleć”, np. gładzie szpachlowe – jednak zawsze można ująć jakiś temat w ciekawy, dowcipny sposób.

Należy pamiętać także o doborze słownictwa. Dobry artykuł sponsorowany to taki, który jest profesjonalny i rzeczowy, jednak nie powinno używać się w nim specjalistycznych terminów, a nawet jeśli, to należy na bieżąco tłumaczyć je czytelnikowi. Pamiętajmy, że artykułu sponsorowane tworzone są dla zwykłych Kowalskich, a nie dla ludzi obeznanych w temacie.

Po trzecie – zdolności redakcyjne

Tekst artykułu sponsorowanego, poza tym, że powinien być napisany zrozumiałym językiem, powinien także spełniać wszelkie wymogi redakcyjne. Nie można pozwolić sobie na amatorkę i zlecić jego napisanie komuś, kto nie potrafi napisać jednego zdania bez popełnienia trzech błędów ortograficznych. Są to absolutne podstawy i jak zostaną one spełnione, to trzeba przygotować się do wejścia na wyższy poziom, czyli konstrukcji materiału reklamowego. Mimo że nie jest ona w 100% obowiązkowa, gdyż artykuły sponsorowane mogą przybierać dowolną formę, to jednak użycie podstawowych chwytów marketingowych pozwoli Ci na przyciągniecie do siebie większej liczby odbiorców. Przede wszystkim:

  • Pisz w czasie teraźniejszym
  • Używaj zwrotów oficjalnych, ale też bez przesady. Czasami lepiej przejść z odbiorcą na „Ty” (tak jak w tym artykule)
  • Stosuj stronę czynną i wykrzyknienia, a wręcz tryb rozkazujący.

Po trzecie – kompozycja

Artykuł sponsorowany musi być harmonijny, czyli tekst powinien iść w parze z jego formą. Musi być zwyczajnie atrakcyjny dla widza, gdyż dużo przyjemniej czyta się coś obiektywnie ładnego. Gdy zamawiamy jedzenie, również chcemy, by wyglądało smakowicie – tak samo jest z artykułem sponsorowanym. Musi być przejrzysty, napisany odpowiednio dużą czcionka i opatrzony ładnymi zdjęciami. Nie zapominaj o akapitach, śródtytułach, diagramach, tabelkach, schematach. Oddziałuj na wyobraźnię odbiorcy! Każda grafika powinna w bezpośredni sposób odnosić się do tego o czym piszesz. Pamiętaj też o umiarze – obrazki nie mogą stanowić wyraźnej przeciwwagi dla tekstu, powinny go jedynie uzupełniać.

Bardzo popularną formą dziennikarską, która świetnie sprawdza się w artykule sponsorowanym jest tzw. zasada „odwróconej piramidy”. Na początku należy zamieścić najważniejsze informacje, a zdaniem całej reszty tekstu ma być ich wyjaśnienie i opis. Ma to zasadniczą zaletę; gdy czytelnik zacznie czytać artykuł sponsorowany, ale nie skończy, to nadal będzie rozumiał i pamiętał jego główny przekaz.

Content marketing

Content marketing

Po czwarte – przekaz

Artykuły sponsorowane nie powstały po to, by w brutalny sposób reklamować dane produkty czy usługi, dlatego też stroń od subiektywizmu i nachalnej propagandy. Ich zadaniem jest edukacja czytelnika, dzięki której wybierze jakiś produkt i zwiąże się z nim na dłużej. Twoim zadaniem nie jest „opchnięcie” kredytu, a przekonanie kogoś, że sama idea ich zaciągania nie jest zła i należy robić to wedle konkretnych kryteriów.

Najlepsze artykuły sponsorowane tym różnią się od zwykłych reklam, że są właśnie napisane w sposób subtelny i ciekawy. Z jednej strony promują coś, ale z drugiej są świetnym źródłem informacji na temat całej rynku.

Po piąte – podsumowanie

Zakończę ten artykuł w taki sposób, w jaki powinieneś kończyć swoje artykuły sponsorowane – dobrym podsumowaniem, które utwierdzi czytelnika w tym, że dokonał właściwego wyboru. To bardzo trudna sztuka, do opanowania której potrzeba doświadczenia redakcyjnego i wyczucia. A w jaki sposób nabyć tych dwóch umiejętności? Poprzez pisanie! Nie zwlekaj zatem i zacznij już dziś.

Previous Innowacyjność w poligrafii i reklamie.
Next Gdzie wydrukować plakaty najtaniej?

Może to Ci się spodoba

Content marketing 0 Comments

Na czym polega content marketing?

Dotychczas reklama miała przekazywać konkretne treści, ale nie wywoływała praktycznie żadnych spektakularnych reakcji (np. zachwyt, uznanie dla kreatywności, znaczny przypływ zysków, większe zainteresowanie usługami). Była podstawowym narzędziem dla początkujących przedsiębiorców

Trendy 1Comments

Content Marketing – najskuteczniejsza strategia SEO

Obecnie, poza optymalizacją strony, wartościowe treści wygenerowane przez markę zarówno te na stronie, jak i te opublikowane w sieci mające za zadanie przyciągać do niej uwagę internautów, mają największe znaczenie

Content Marketing a dziennikarstwo

Marketing treści to obecnie dominujący trend w komunikacji marek z klientami. Czasem utożsamiany jest z działalnością dziennikarską. Jednak to dwie odmienne dziedziny, które mają diametralnie inne cele. Content Marketing Obecnie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!